/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Schæfer med hudlidelse
Fra : tigermis
Vist : 2707 gange
50 point
Dato : 23-06-03 02:35

Jeg har en schæfer-tæve på 7 år, som har fået en hudlidelse. Dyrlægen ordinerede nogle piller og noget shampoo. Det hjalp i en kort periode men kløen blussede op igen. Hun har ikke haft noget i vinter, men med varmen kommer det igen. Hun klør sig i poterne og maven specielt meget. Er der nogen der har oplevet noget lignende og findes der et middel (evt.naturprodukt) der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 23-06-03 10:56

Har i udelukket "Skab"...? Gav dyrelægen ingen diagnose? Blev der taget prøver?

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 23-06-03 11:03

Har du hørt om Aloe Vera produkterne?
Jeg ved, at de har hjulpet rigtig mange dyr med allergier og udslet.
Hvis du er interesseret i at høre mere om produkterne samt hvor du kan købe dem, kan du maile til mig privat på therese@elverdalen.dk
Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : tigermis

Dato : 23-06-03 12:13

Jo dyrlægen tog prøver, og gav nogle kure. Men det blusser op igen og igen. Det er ikke skab. Det ligner en slags eksem. Vi har prøvet med aloe vera, men hun slikker det af. Det er sidste løsning jeg leder efter, for hun kan ikke leve ordentligt med den kløe og dyrlægen anbefaler aflivning. Jeg vil bare høre om der var nogle lignende tilfælde.

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 23-06-03 12:26

Hvilken slags Aloe Vera har du prøvet.
Der findes både en Gelly, der smøres ind i huden samt en Spray, der sprayes på.
Begge produkter trænger hurtigt ind gennem huden, så det er kun et spørgsmål om at sidde og "nusse" med hunden og gnide det ind. Så sker der ikke noget ved at hun slikker på det bagefter. Behandlingen skal gentages ca. 4 gange om dagen.

Begge produkter er meget effektiv mod kløen, da det "lokalbedøver" området.

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : tigermis

Dato : 23-06-03 12:30

Det har været gel. Det har ikke nogen effekt. Det er bare underligt at der slet ingen problemer er om vinteren. Dyrlægen snakkede om at det kunne være allergi overfor støv, skæl osv. Hendes hud er brandvarm og hun slikker og slikker...selvfølgelig holder hun op hvis jeg siger hun ikke må, men jeg kan ikke være over hende konstant.

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 23-06-03 12:41

Må jeg spørge hvilket mærke du har brugt?
Her er et link, der fortæller lidt om Aloe Vera til dyr. http://www.flp4all.dk/aloedyr.htm Der står mest om brugen til heste, men effekten er den samme ved hunde.

Hvor i landet bor du?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-06-03 17:49

Hej, tigermis..
Det er synd for din schæferpige...
Når dyrlægen snakker om allergi, -og det er et problem hun kun har om sommeren, så er det jo næppe støvallergi. Det er nok snarere pollenallergi eller måske noget i hendes foder? Men I har vel prøvet at skifte foder?
Hvis I kan finde en dyrlæge, der er specialist i allergier eller hudsygdomme, så kan I få hende priktestet ligesom man gør med mennesker. På den måde kan I finde ud af, præcis hvad det er, hun ikke kan tåle. Så kan hun måske blive desensibiliseret. Men det er en langvarig og dyr behandling.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, og det er så slemt at dyrlægen taler om aflivning, så synes jeg da, at I skulle prøve at give hende "Medrol". Det er et binyrebarkhormon. Og det har en række langtids-bivirkninger. Men da din hund kun har problemer en del af året, så kan I jo holde lange pauser med medicinen. Og så er det ikke sikkert, at I nogensinde oplever nogen alvorligere bivirkninger.
Medrol er billigt og effektivt..
Hilsen Birgitta. Jeg har selv været hele turen igennem med min sidste hund, så jeg føler med jer...

Kommentar
Fra : tigermis

Dato : 25-06-03 08:47

Det aloe vera mærke er det der er vist på den hjemmeside, da vi allerede har det. Vi har skiftet foder flere gange, men lige nu er vi i gang med et nyt produkt, for at se om det hjælper. Dyrlægen mener ikke det kan betale sig at prikteste hende, så var rimelig slemt dengang, men eftersom hun ikke havde noget i vinter og var glad, fik hun lov til at leve. Nu er det jo så bare blusset op igen. Hun har fået det binyrebarkhormon flere gange og det hjælper også, men så snart vi stopper, kommer det igen. Hun kan jo ikke tåle at være på det hele tiden, så derfor undersøger vi naturmidler nu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-03 17:49

Hvis hun kun har problemer om sommeren, så behøver hun da ikke at være på binyrebarkhormon hele tiden.... I kan give hende et rimeligt liv ved at lade hende være på mindste dosis binyrebarkhormon om sommeren og så holde en lang pause om vinteren. -I må jo overveje, om bivirkningerne ved binyrebarkhormon er værre end symptomerne på allergien. Og vær forsigtig med naturmedicin, for hvis hun har pollenallergi eller allergi mod andre ting i naturen, så kan i risikere at naturmedicinen indeholder stoffer, som krydsreagerer med det, hundepigen er allergisk overfor...
Hvilke bivirkninger har I oplevet på binyrebarkhormon? Og hvilke piller fik hun?

Kommentar
Fra : Niels.Jensen

Dato : 29-06-03 17:39

Hej stakkels Schæfer og ejer jeres problem er sikkert ikke mega stor,men jo flere gode råd jo flere problemer alle vil have en lidt glæde af ens problemer, hold rent og fri for kemiske artikler(sæbe rester og lignende) i min kennel er der kun loppeangreb der giver hudproblemer og sådan har det været i 30 år.
Niels

Kommentar
Fra : Risk4

Dato : 12-08-03 10:22

Hejsa..

Min schæferhund led i mange år af eksem om sommeren.
Det startede med at han ”gnuflede” sig som om noget kløede og endte med store hårløse sår.
Han fik binyrebakhormon, kløestillende indsprøjtninger/piller, blev barberet osv. Sådan foregik det i nogle år indtil jeg fik en ny dyrlæge som straks satte diagnosen ”Hot Spot”
”Hot Spot” opstår ofte ved schæferhunde, da de kan have problemer med at smide underulden hurtigt nok når vejret bliver varmere. Når huden bliver varm, bliver den irriteret og klør. Hunden klør sig og gør huden mere irriteret og kløende. Huden producerer så lymfe-væske som et forsvar og det gør at pelsen klumper sig sammen og der bliver endnu varmere. Hunden klør sig igen og sådan fortsætter situationen indtil hunden ender med at have et hårløst grimt ømt sår.
Jeg syntes det var synd for min hund. Han havde det ikke godt og binyrebakhormonen gjorde at han drak meget og derved ikke kunne holde sig tør om natten, hvilket påvirkede ham meget.
Løsningen var at han skulle hurtigere af med underulden og huden skulle have luft, så jeg gjorde følgende: Jeg børstede ham meget hele året rundt. Jeg købte en hundeklipper og så blev han sommerklippet. Han var ikke specielt køn, men han havde det dejligt. Desuden var han ofte i havet da saltvand er godt for huden. Den renser hvis der skulle være lidt sår.
Denne behandling gjorde at han i mange år klarede sig uden medicin. Det kunne ske at han begyndte at ”gnufle” sig, men så klippede jeg simpelthen pelsen væk i det område og så stoppede kløen.
Han blev 12 år.
Jeg ved ikke om det kan være det som din hund også lider af.
Rikke

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 02-09-03 12:15

Har du læst artiklen i bladet Hunden nr. 5 fra maj om hudlidelser hos hunde eller været ind på WWW.skyescot.dk de har gode natur produkter der kan hjælpe, det er langt at foretrække frem for at give binyrebakhormon der kan være mere ødelæggene end gavn

Ulirka