/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Dansk TV i udlandet
Fra : Oldboston
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 26-12-15 17:18

DR fortæller på hjemmesiden https://www.dr.dk/tv/feedback/hjaelp/hvad
at man ikke kan se DR's kanaler live, når man opholder sig i udlandet. DR har ikke rettighederne
til dette, hedder det. Det fremgår dog, at nogle DR-programmer kan ses "on demand", hvis DR har rettighederne.
Er der nogen, der har et bud på om danske serier, f. eks. "Bedrag", som skal begynde som ny serie på DR1 fra og med 1. januar, vil kunne ses on demand i udlandet? Hvis ja, har man da adgang til den med det samme, eller går der er stykke tid først?
Nogle vil måske spørge: Hvorfor spørger du ikke hos DR. Jo, det kan jeg godt, men kandu er ofte mere sikkert og hurtigere end offentlige og halvoffentlige institutioner.
Har også hørt, at nogle sørger for at klikke ind via en dansk server, også hvis de er i udlandet og vil se dansk tv. Er det lovligt/muligt?

Accepteret svar
Fra : prosat

Modtaget 110 point
Dato : 26-12-15 17:42

Hej Oldboston

Jeg ved ikke ud fra det du skriver om du bor i udlandet, men du kan faktisk godt se dansk tvi udlandet.

Bestil en VPN til dit internet, fortæl at du befinder dig i Danmark og så vil du kunne se DR uanset hvor du er i verden.

Det samme hvis man tager sin stream tjeneste med fra sin TV udbyder fra DK når man har en VPN konto.

Prosat

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-12-15 17:44

Om det er lovligt at se DR fra udlandet via en dansk server ved jeg ikke, men det er ihvertfald muligt. Hvis du har eller har adgang til en opkalds-VPN server så kan du bruge den. I denne forbindelse mener jeg naturligvis opkald via internettet, ikke via modem. Når du fra en computer kalder op til en VPN-forbindelse ledes al netværkstrafik gennem VPN-tunnelen, også al internettrafik. Når du så går ind på DR's side vil det fra deres server se ud somom at du befinder dig på VPN-serverens adresse.

Flere routere og servere som Windows Server 20xx kan sættes op til at fungere som en VPN-server man kan kalde op til fra en computer. Der findes faktisk en brugbar "L2TP over IPSek" VPN-client i Windows som fungere fint sammen med Windows Server serien og flere Zyxel USG routere. Jeg har selv prøvet begge i anden sammenhæng.

Man kan i denne forbindelse ikke bruge den type VPN-forbindelse hvor to routere laver en fast VPN-forbindelse mellem to hele netværk, her sørger routerne for at al internettrafik går via egen forbindelse.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-12-15 22:32

Nu er Bedrag rent faktisk en DR egenproduktion så det jo godt at man kan se den fra udlandet uden at betale licens

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-12-15 00:20

Jeg har boet i Norge i 9år, ser masse på DR , nogle få programmer kan man dog ikke se

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 01-01-16 09:03

Tak for svaret prosat.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 02-01-16 11:10

Dejligt at kunne hjælpe, derfor er kandu.dk oprettet

Prosat