/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tips til Bøf stroganoff
Fra : lham
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 16-12-15 10:35

Kødet til bøf stroganoff:
oftests angives oksefillet dyrest og billigst oksebov.
Nogen der har erfaring med roastbeef til retten-hvordan udskæres den i de lillefinger tykke strimler ( på langs eller tværs af "pølsen" ) og hvor lang tid skal strimlerne simre ?

Går der meget kvalitet tabt ved at lave retten( altså ikke kartoffelmosen ) før serveringsdagen og fryse den ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-15 12:32

Den ægte originale ret hedder Boeuf_saute_Stroganoff. Den er meget fin, men også lidt dyr.
Den laves med strimler af det bedste og møre kød. Fibrene skal ligge på tværs af strimlerne.
Det pudres med edelsüs paprika og steges højest 2 minutter ved så dæmpet varme at paprikaen ikke brankes sort. De forud stegte svampe og løg tilsættes sammen med moderat tomatpure og creme fraise. Det varmes men må ikke koge. Det hele laves på en panne. når man ikke regner løg og svampetilberedningen med må tilberedningstiden ikke være over 4 minutter, ellers bliver kødet kedeligt.

Noget andet er at der findeas en god velsmagende gryderet, som laves af billigere kød som skal simre lang tid . Nogen kalder den stroganof, selv om den er noget helt andet. kogetiden er fra 30 minutter til 2 timer afhængig af kødet kvalitet.
Det er nok forklaringen på at du ser så forskellige angivelser. Desværre er der mange danske, som kun kender gryderetten

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-12-15 14:00

Transor, du er faktisk tæt på.

Jamie Oliver lavede det på TV hvor han påstod at han havde fået den originale opskrift af en russer, men det var uden creme fraiche.

Det var masser af panderistede svampe og tynde skiver af filet, blancherede hele spinatblade og ris, jeg lavede den nøjagtig efter og den var god, blot for lidt sauce, men jeg kogte bare panden af en ekstra gang da der stadig var lidt sky i den.

Jeg har smagt meget og også lavet det selv, en typisk dansk fejl er at smide en dåse flåede tomater ned i sovsen hvor man burde bruge en smule koncentreret tomatpure.
En god ting ved sammenkog er også at man blancherer champignonerne på panden fog hælder dem i sovsen, ellers bliver de bare smattede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-15 14:02

Her ser du en oversigt fra en kyndig slagter, om hvilket kød der egner sig til hvad:

http://www.skallebølleslagter.dk/gode-raad.aspx

Desværre kender jeg kun gryderetten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-15 15:24

Her en opskrift:

http://gastromad.dk/beouf-stroganoff/

som dog minder mig mest om gryderetten, som jeg kender?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-12-15 15:44

tak for svar indtil nu, men opskrifter havde jeg set-mit spørgsmål er grundlæggende om rostbeef kan anvendes og i bekræftende fald på hvilken led af roastbeefen strimler skæres ud-simretid- og så om retten kan fryses med godt resultat

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-12-15 16:00

Roastbeef kan godt bruges.
( klump/tykkam har jeg brugt og før og kan ikke se hvorfor roastbeef ikke kan bruget da disse også kan bruges til roastbeef)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-15 16:30

Konklusionen må være at Roastbeef godt kan bruges til gryderetten Stroganoff,
selv om den er lidt dyr i forhold til eksempelvis oksebov.

Men at den ikke er god nok til den rigtige: Boeuf_saute_Stroganoff.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-12-15 18:05

Citat
Konklusionen må være at Roastbeef godt kan bruges til gryderetten Stroganoff,
selv om den er lidt dyr i forhold til eksempelvis oksebov.

Der findes mere mellem rigmandskost og hundefoder

Hvis der ligger roastbeef på tilbud kan jeg godt finde på at købe det, en grydesteg giver alle tiders sky som blot skal have godt med fløde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-15 19:31

Rostbeef er engelsk for @stegt okskød" Der er det morsomme at englænderne bruger franske navne, når kødet kommer ind i køkkenet.
der er ingen kødudskæring, som hedder rostbeef. Når supermarkedet alligevel sælger med den betegnelse, er det helt op til deres samvitighed , hvad det er.

Det kan være inderlår eller tyksteg, men man kan frygte at det er klump eller lignende halsegt kød.
Hvis det er købt som rostbeef til under 125 kr /kg er det kun egnet til gryderetten og skal have mellem 1 og 2 timers kogetid. Der må du smage dig frem.
Jo tyndere strimler du skærer det ud i des mere mørt vil det opleves.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-12-15 07:55

Stroganoff er dyr og fantastisk mad !! Brug derfor de bedste råvarer, dvs. enten oksefilet eller mørbrad !!! Roastbeef (okseinderlår) kan bruges, men men men ..... !
Kød skal altid skæres på tværs af fiberretningen; dette gælder i øvrigt også hele stege. Kødet til stroganoff skæres i lillefinger-tykke strimler - så bliver resultatet bedst.
Intet bliver bedre af en tur i fryseren, hverken kød, færdige retter som denne, brød m.v., men det kan dog lade sig gøre. (I øvrigt kan du ikke være sikker på, om kødet har været frosset, hvis du køber i supermarked !! For det går ud over kvaliteten !!!)
Friskt tillavet mad er bedst og når du bruger det bedste kød, behøver du ikke koge på det i lang tid! Så en ret som denne kan klares på max. 1 time - vil du ikke gerne bruge dét på dine gæster ?
Held og lykke med middagen.

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 06-01-16 06:56

Tak for svaret svendgiversen.

fik ikke opklaret om roastbeef er velegnet-Netto havde tilbud på stroganof "strimler til 90kr/ kg
Jeg lod det simre 1½ time : særdeles velsmagende og supermørt