/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Pension/ATP?
Fra : persens
Vist : 365 gange
200 point
Dato : 12-12-15 16:56

Hej

Jeg har en bror, som for ca. 40 år siden flyttede til Sverige, og senere blev svensk statsborger.
Han er født i 1951 og bliver således 65 år næste år.
Han har arbejdet i hotelbranchen her i ca. 10 år, inden han flyttede.
Jeg er bare nysgerrig: Vil han kunne få ydelse fra ATP eller anden pensionsform fra Danmark?
Jeg har kigget i diverse fora uden held.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-12-15 17:27

Hvis din bror har nem ID, kan han se det samlede pensioner i Danmark på

pensionsinfo.dk

der er det meste samlet, og i hvert fald ATP

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 12-12-15 19:15

Jeg får pension fra Sverige for de år,som jeg har arbejdt der,så omvendt må det også være muligt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-12-15 19:36

Han får pension pro rata for den tid han har boet i DK, og ATP ud fra, hvad der står på hans ATP konto.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-12-15 21:52

Kan jeg få dansk pension, når jeg bor i et EU/EØS-land eller Schweiz?

Hvis du bor i et EU/EØS-land eller Schweiz, og vil søge om at få folkepension eller førtidspension, kræver det, at:
?du bor fast i landet (det må ikke være et midlertidigt ophold)
?du er statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz, eller du er statsløs eller flygtning
?du har sammenlagt i mindst tre år optjent ret til pension fra et EU/EØS-land eller Schweiz. Heraf skal du have mindst ét års optjening fra Danmark.
?du har været i beskæftigelse i et EU/EØS-land eller Schweiz.

Der gælder særlige regler, hvis du aldrig har været i beskæftigelse i et EU/EØS-land eller Schweiz.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-12-15 22:04

Du skal have arbejdet i DK for at kunne få pension for den tid, du har arbejdet og betalt skat.

Du kan IKKE få førtidspension, hvis ikke du bor i DK.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-15 01:21

Nu bliver jeg teknisk.

Har han dansk personnummer stadigvæk og eller dobbelt statsborgerskab ?
Personnummeret skal jo bruges hvis han vil søge i databaser online.

Jeg kendte en kvinde der sent i sit liv arbejdede 7-8 år i Tyskland hvor jo arbejdsmarkedspension udgør en stor del af alderspensionen, hun fik hver måned ca 800 DKK som der skulle betales dansk skat af men hun nåede kun at hæve den i 3 år, der var ikke mere at hente derfra til arvingerne, jeg måtte endda sige til dem at de skulle huske at tale med det tyske pensionsselskab om ophør, SKAT satte det heller ikke på forskudsopgørelsen eller selvangivelsen.