/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Køkkenknive
Fra : jesper.s
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 27-11-15 12:30

Hej.

Jeg vil give mig selv nogle super køkkenknive i julegave.

Men når jeg søger på nettet, er det ikke nemt at blive klog på, hvilke jeg skal købe.
Pris er ikke noget problem, da jeg forventer at have dem i rigtig mange år.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 27-11-15 12:55
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-15 13:31
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-11-15 15:05

Man skal også kunne slibe selv, eller have en forbindelse der kan, diverse små dimser og strygestål er gode, men der skal slibes et helt ny skær op nu og da.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-11-15 15:53

Her får du markedets bedste kokke-/køkkenknive http://www.hwl.dk/da/
Der er god hjælp at hente under kundeservice.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-15 17:46

Da jeg anbefalede nogle bjergstøvler, blev jeg bombarberet med kandu reklame tilbud,
nu, efter at jeg har anbefalet et meget anerkendt køkken knivsæt, får jeg så dette:

http://www.hwl.dk/da/products/senjen?gclid=CPWGno2DsckCFaLpcgodFJ8Dgw

Selvfølgelig er der mange andre gode køkkenknive end Dreizac,
men min første kone var meget kvalitetsbevidst og foretrak dette kendte tyske mærke,
og så, flere år senere, finder jeg også Dreizac i min nye kones køkkenskuffe.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-11-15 21:32

Vi har en kok i familien, han sværger til Shun knive, ud over at se fantastisk ud så er de utrolig lette og super skarpe.

Han har givet mig en i gave en gang og jeg kan ikke forklare det men det virker som om den holder sig skarp længere end nogen anden kniv jeg har prøvet.
http://shun.kaiusaltd.com/knives

Det er vist sådan en fætter her jeg har: http://shun.kaiusaltd.com/knives/knife/classic-8-in-chefs-knife

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-11-15 21:41

Jeg har et par Global men sliber dem også selv.
De rasler ned i pris hvad vel nærmest skyldes overproduktion eller for store lagre hos importørerne, typisk under en krise.

Min svoger er slagter og kritiserer dem lidt, men han er ikke for god til at holde sine egne

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 28-11-15 13:59

Tusind tak for alle svar.

Kigger på dem senere, da jeg ikke er hjemme i weekenden.

God weekend til jer alle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-15 18:15

Inden du beslutter dig, min kone har også en enkelt Global, men det er billigt discount.

Og så var/er min første og min nye kone ikke helt unge,
måske derfor de foretrækker det gamle tyske kvalitetsmærke Dreizac.

Og så ved vi jo at japanerne er fantastiske til at forarbejde stål, tænk bare på samurai sværd,
og her ser det ud til at shun knive er et godt eksempel herpå.

Men prøv at lægge mærke til prisforskellen på dem og de tidligere anførte billigere japanske.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-15 19:05

HW Larsen er et godt proff sted at handle.
De ved en masse om knive og især hvordan de vedligeholdes.
Forretningen sliber også knive

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 28-11-15 21:48

Jeg er meget glad for mine tupperware knive. De ligger rigtig godt i hånden og skær også godt.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-11-15 09:04

Mine foretrukne knive er fra Victorinox - de er af fremragende kvalitet, holder skarpheden længe og er utroligt nemme at slibe, hvilket er vigtigt for mig ! Skarpe knive er en fornøjelse at bruge.
Desuden er priserne humane på disse knive.
Min foretrukne er: 15 cm udbener med luftskær, skrå model med fibroxskæfte - bruger den stort set til alt !!
Derudover en 15 cm udbener - lige model, fibroxskæfte, samt en 22 cm kokkekniv med fibroxskæfte.

I stedet for at have de samme dyre knive i en menneskealder, har jeg valgt de billigere som ovenfor. Mange af de dyre knive, er næsten umulige at slibe for almindelige mennesker, p.g.a. stålsammensætningen i materialet. Forkert brug af strygestål fuldbyrder ligeledes en knivs præstationer: Man kan ikke slibe en knivsæg med et strygestål, men blot fjerne evt. grater fra slibningen. Men vigtigst er, at strygestål "ensretter" materialets molekyler, så de "ligger" ens og dermed er med til at holde skarpheden, dvs. at jo mere magnetisk stål er, jo lettere er det at "ensrette" - det er hensigten med strygestål. Derfor skal man også blot stryge ganske få gange med jævne mellemrum - prøv at spørge en slagter, han ved nemlig hvordan det fungerer ! Rustfrit stål er mange ting og bliver valgt af hensyn til hygiejne, men kan være forfærdelig vanskelig at slibe.
Det var lidt lommefilosofi om emnet, men kort.
H.W.Larsen er et godt sted at kontakte - de ved noget om emnet !!

ØV4

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-11-15 10:02

Jeg bruger en vådsliber og en dyr håndsten bagefter, de billige med 2 sider går jo nærmest i opløsning og laver nogle slemme grater.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 01-12-15 07:48

Tak for alle svarene svendgiversen. Glæder mig til at købe dem.

Tak til alle andre for svar.

Glædelig jul til alle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-15 09:39

Selv tak og også God Jul