/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
hvilket rengøringsmiddel?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 360 gange
40 point
Dato : 24-11-15 12:13

Jeg har en scanner hvor jeg tror at gummi rullerne som trækker papiret igennem, trænger til at blive renset. Hvilket rensemiddel vil I anbefale. Jeg tænkte på enten acetone eller renset benzin måske kunne være en mulighed?

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 24-11-15 12:23

Ser ud til at midlet "isopropylalkohol" er det eneste rigtig har jeg fået oplyst.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-15 12:23

Jeg kigger lige med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-15 14:39

Den nævnte væske brugte vi altid til båndoptager i gamle dage, rensebenzin ødelægger gummiet.
Brug vatpinde til formålet.

Nogle bruger også rensepapir som har en ru overflade, jeg ved ikke om det kan købes hos bogpusheren.
http://www.trykspar.dk/shop/shop/blaekpatroner/inkjet-printer-rensepapir/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-15 15:16

Lunket vand og sulfosæbe til opvask (opvaskemiddel) er nok det mest skånsomme på en blød klud eller bommuldvat. (Rense vat-rundeller som kvinder bruger til make-up fjernelse er udmærkede !)

Blæs evt. efter med trykluft: http://www.coolerkit.dk/shop/trykluft-paa-daase-2411p.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-15 17:03

Rødspætte er godt til mange ting

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-11-15 17:04

Isopropylalkohol, vat, luft, mikrofiberklud, "luft på dåse". Køkkenrulle kan også godt gå an.
Pas på hvis du bruger det molokyle linker til, DET ER IKKE LUFT men gas (som regel butan) og er yderst brandfarligt.

Nu ved jeg ikke hvilken scanner du har , men mange gange kan det ikke svare sig at rense rullerne da de ikke koster ret meget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-15 17:04

Der skulle nok stå rødsprit

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-11-15 19:20

Isopropanol eller kontakrens kan også bruges (kært barn mange navne)
Vatpinde er at anbefale samt trykluft på dåse ( indeholder ikke vand)

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-15 19:29

Citat
samt trykluft på dåse ( indeholder ikke vand)

Hvis man har en kompressor med tryktank (kan fås for 6 - 700 kroner) så fortættes langt det meste af fugten i tanken således at den luft som kommer ud af pistolen er tør.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-15 00:10

Citat
Hvis man har en kompressor med tryktank (kan fås for 6 - 700 kroner) så fortættes langt det meste af fugten i tanken således at den luft som kommer ud af pistolen er tør.

Og bliver den aldrig tømt kan den næsten blive fyldt med vand.

Trykluftdåser skal man bruge i korte pust, ellers dannes der kondens.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-15 09:15

Rullerne glider mod papiret fordi de med tiden bliver fyldt med mikriskopiske fiber fra papiret.

Tyndt sulfosæbevand er et fint middel til at vaske gummiruller.

Bilens sprinklervæske består af kalkfrit vand, isopropanol og lidt "sæbe" . Det er et fint rensemiddel til gummiruller, hvis man absolut vil bruge noget kemi.

Bensin , acetone mv ødelægger dem. Denatureret sprit indeholder i dag også et kemikalie,som de ikke har godt af.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-11-15 10:32

Citat
Og bliver den aldrig tømt kan den næsten blive fyldt med vand.

Det er sandelig også en stor ulejlighed blot at gå udenfor med den og løsne bundskruen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-15 11:38

Citat
Tyndt sulfosæbevand er et fint middel til at vaske gummiruller.

Det skal være tyndt, folk har det med at overdrive når noget er ret beskidt og bliver sæben ikke fjernet ordentligt trækker det hurtigt skidt igen-
Jeg har næsten aldrig brugt andet end VEL til opvask, discountvæsker til den halve pris er simpelthen for ringe.