/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rensning af indkørsel
Fra : mlvj
Vist : 1618 gange
100 point
Dato : 19-11-15 08:19

Hej jeg har en indkørsel der er fyldt med alger mos samt hvide beton pletter.

Jeg leder efter en renser der kan anbefales evt kan lejes såsom denne eller lignende ( sjælland )evt så som denne http://www.juhlp.dk/shop/karcher-fr-30-1284p.html
Jeg har omkring 100 m3
Så ved ikke om det evt ville være nok med en lille en såsom nilfisk Patio ??

Nogen anbefalinger

Mikael

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-11-15 09:24

Betonpletterne kan du nok ikke fjerne med en højtryksrenser.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-11-15 09:24

Prøv et byggemarked, de udlejer maskiner og afhængig af problemet kan en lille maskine også klare det.
Har selv en Nilfisk, men tvivler på at den kan rense beton pletter - har ikke prøvet det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-15 11:59

Et hundrede kubikmeter - det er da noget af en post! Hvis det er et hundrede kvadratmeter, kunne jeg foreslå en havevandkande med spredebom og indkøb af 7 liter 32% eddikesyre. Hvis vandkanden kan rumme 10 liter, hælder du alle 7 l eddikesyre i og topper op med vand, rører rundt og spreder ud på fliserne, hvis du regner med et par dages tørvejr. Gå i roligt tempo, så det rækker. Efter 2-5 dage kan du feje alt det grønne sammen og vurdere om det er nødvendigt at gøre mere. Nede hos jordbakterierne er eddikesyren 100 % biologisk nedbrydelig, så du behøver ikke have skidt samvittighed.Hvis der kommer nogen og fortæller dig, at det ikke er på listen over godkendte bekæmpelsesmidler, så fortæl, at fluesmækkere heller ikke er godkendt mod flyvende insekter - lige så lidt som sammenfoldede aviser er. Listen over "godkendtebekæmpelsesmidler" er gruopvækkende læsning. Efter at have kigget i den, har jeg gjort op med mig selv, at sådan noget vil jeg ikke have i min have eller på mit hus.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-11-15 12:18

De hvide pletter er nok flisepest!

Læse mere her: https://www.bolius.dk/hvide-pletter-paa-fliser-9349/

Jeg har brugt NILFISK/ALTO ROTERENDE BØRSTE på min højtryksrenser, efter jeg havde brugt alm. fliserens. e blev som nye. Jeg havde også flisepest.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-11-15 12:40

Citat
7 l eddikesyre i og topper op med vand,

Går det an at hælde vand i syre?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-15 13:09

Du skal ikke gøre det med koncentreret saltsyre og svovlsyre, så det er en sund skepsis, men dels er handelsvaren i forvejen 32 %, dels er eddikesyre svagt dissocieret. Muligvis kan du mærke en svag temperaturstigning ved ihældning, men jeg har hældt masser af vand i masser af eddikesyre uden opbrusning eller kogning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-11-15 13:10

Citat
Går det an at hælde vand i syre?

Hvis ikke det gik an kunne man ikke finde eddikesyre i dagligvarehandelen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-11-15 13:24

Syntes bare at man altid bliver/blev advaret mod at hælde vand i syre.
Er det ikke noget med at kalken/urenheder i vandet bliver opløst og ? udvider sig.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-15 13:48

Hej
Jeg har for nylig renset mine fliser med NILFISK PATIO CLEANER og er yderst tilfreds. Afhængig af hvor mange alger osv. Der er på fliserne, kan du dagen i forvejen bruge en algefjerner, f. Eks. ANTIALGIN.
Jeg har nok flere kvadratmeter end du har. Nogle algefjernere skummer så meget at man ikke kan påføre det med en håndsprøjte. I hvert tilfælde ikke uden at bande! I stedet for sprøjten har jeg påført algerenser med en almindelig bød kost. Det går ret tjept.
http://strikingeshave.blogspot.dk/2015/11/fliserensning-med-nilfisk-patio-cleaner.html
Når det bliver rigtig tørvejr nogle dage vil jeg feje fliserne med grå stenmel. Det forhindrer nye alger. Vors 60 m2 store terasse bliver hvert forår fejet med stenmel og det holder fliserne rene. Stenmel er ret drøjt. Jeg bruger 1 pose på terassen
Ingelein

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-11-15 11:08

Én af mine venner har 130 m2 fliser uden antydning af alger. Da jeg spurgte ham hvordan pokker han kunne holde dem fri for alger var svaret:
I min kælderskakt står der en stor balje hvor min kone hælder kartoffelvandet i, det bruger jeg så til at udvande på fliserne----voila--ingen alger eller ukrudt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-11-15 12:41

Hm...... I så fald er det da kun saltet i kartoffelvandet som kan dræbe alger. Iøvrigt er det ikke tilladt at bruge uautoriserede midler fra husholdningen i haven og på fliser. .... Og hvem har lyst og plads til en sådan balje? Der må da ske en forådnelse af stivelsen, som er koaguleret i kogevandet. Eller også er det sterilt efter kogningen, men bakterier udefra kan sikkert trives i det, afhængig af saltkoncentrationen.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-15 13:16

Citat
Der må da ske en forådnelse af stivelsen, som er koaguleret i kogevandet. Eller også er det sterilt efter kogningen, men bakterier udefra kan sikkert trives i det, afhængig af

Stivelsen rådner hurtigt, kogte skrællede kartofler skal også bruges næste dag da de bliver fedtede og ildesmagende selv om de er pakket ind under kølingen.
En teori.......måske kvæler det slimede ukrudtet.

Apropos må kogte ris ikke stå flere dage da de kan udvikle giftstoffer.

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 25-11-15 21:45

Tak for svaret ingelein.
Det har så endt ud med at jeg har købet en Nilfisk Patio cleaner plus til min højtryks renser( den med roterende børste )
Jeg køber så noget fliserens og går så igang med at rense
Nu skal sneen lige væk først men giver det en hurtig omgang for de alger er fandens glatte.

Takker

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 30-11-15 11:04

En lillle opfølgning
Har nu købt en lille 110 bars højtryks renser samt en fliserenser en nilfisk patio plus
Rensevæske købte jeg I jem og fix 2,5 ltr koncentreret ( 0,5 ltr blandes op I 10 ltr )
Rensevæske hældt på fliser efter 1 time blev fliser renset med flise renser og ja det virker fint
Fliser er ikke som Nye men de er rene fri for mos alger og ja flisepest tog det også.

jeg har da et billed men kan ikke indsætte det så man kunne se forskellen

Mikael

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 30-11-15 11:12

Ja ja fagre Nye verden
https://youtu.be/wYm9wtFoyVQ

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-12-15 21:53

Prøv at feje lysegrå stenmel rundt på dine fliser. Fugerne kan sikkert tåle lidt opfyldning nu.
Min terasse har fået denne behandling i 3 år, og i år har jeg været helt fri for at rense den. Jeg venter på at mine rensede fliser bliver tørre, så stenmelet kan fejes rundt.
Ingelein

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 16-12-15 06:38

Hey
Ja det har jeg købt og venter på der kommer en tørvejrsdag så det kan komme på je helst inden sommer for der giver jeg indkørslen en tur til
Ja men det har nu forandret indkørslen betydeligt
Nilfisk teresse renser virker perfekt hurtigt og billigt.

Mikael