/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Ny stol knirker
Fra : mig-selv
Vist : 2393 gange
100 point
Dato : 10-11-15 01:02

Denne knirker som et ONDT år- og det er mellem træ og stof:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/S09805476/

Middel mod dét..

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 10-11-15 01:23

Ikke dine knogler der knirker ?

Der er sikkert kunstlæder på bagsiden, og det vil altid knirke mod det lakerede træ.

Der står noget her..........dårlig Googleoversættelse.
http://www.niaoren.info/15/2015/04/afhjelpe-for-en-knirkende-leder-stol.html

Prøv at besøg en rigtig møbelforretning som sikkert også gerne vil sælge et godt plejemiddel

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-15 01:28

Citat
Ikke dine knogler der knirker ?

Det kan jeg i det mindste mærke hvor kommer fra = men intet middel mod dét

OG min STOL er med almindelig betræk - den jeg henviser til er vist kunstlæder..beklager det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-15 01:30

Tænkte på om noget `blepulver´ kartoffel mel kunne afhjælpe problemet.

Men så ser stolen ud som et skakbræt

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-11-15 08:00

Træ er levende materiale, og skal "genskrues"

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/article876708.ece
:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-15 09:29

Du skal bare skille den stol ad og gnide lidt paraffin på, der hvor træstykkerne mødes. (8 steder)

Eller sætte dig godt til rette med et par ugeblade, og slå op på siderne med slankekost.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-15 11:11

Hvis du nu lytter rigtig godt efter hvor knirkelyden kommer fra, så vil du erfare, at det med stor sandsynlighed er inden i selve de limede/formspændte meder, at stolen knirker. Det plejer det nemlig at være. Det kommer fra spændinger i træet fordi de sammenlimede lag træ ikke har samme spændstighed.

Og det bliver den ved med, og med tiden bliver stolen mere og mere "bagtung" og blød i stellet, lige indtil en dag den bliver så "træt", at den knækker når du, eller en anden, sætter sig i den. Typisk der hvor skruen til sædet går igennem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-15 14:54

I MISFORSTÅR - det er stoffet der gnider op ad træet og det knirker, og som skrevet er det meget højt og træls at høre på.
Citat
Denne knirker som et ONDT år- og det er mellem træ og stof:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-15 15:25

Når nu Ikea sælger mange af den slags stole, mon de så ikke kender problemet?

Hvis du selv har samlet den, har du fulgt vejledningen??

Husk at gemme emballagen og du kan få den byttet...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-15 15:51

Ny stol: Det er en ommer. Hen i butikken med den!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-11-15 10:54

Ville gerne bytte den, men jeg har ikke kvitteringen mere.

Vil prøve at sætte et stykke stof på træet, der hvor det knirker

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-15 20:53

Tak for svaret LuffeA.

Lagde et H nyborg tæppe mellem træ og stof, og dagen efter var problemet næsten væk.

Tror der har siddet nogle rester ?? efter behandling af stol/ stof, som nu er helt væk - bortset fra et enkelt sted, men ikke noget der generer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-15 05:56

Citat
Tror der har siddet nogle rester ?? efter behandling af stol/ stof, som nu er helt væk - bortset fra et enkelt sted, men ikke noget der generer.

Selv tak.

I gamle dage fik halvmatte lakeringer en ekstra behandling, man trak det noget af det ru tykke lag lak af med en ziehklinge, sleb af med fineste ståluld og afsluttede med at børste overfladen med en klædesbørste som man forinden havde børstet på en rå blok paraffin, det gav en smuk vandskyende overflade og paraffinen hindrede vel også knirken.
Jeg har selv brugt metoden på hjemmelavede møbler i lyst egetræ