/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
arveforskud i "mursten"
Fra : kirstensophie
Vist : 540 gange
300 point
Dato : 08-11-15 09:52

Jeg har 2 piger og sidder i en gældfri egendom .Den ældste har lånt 500.00kr til køb af lejlighed.Hun får arveforskud på 60.700 (i år ),som hun afskriver på lånet
Jeg er blevet pensionist og har indtil nu kunne gi den anden datter det arveforskud hun også må få, som kontanter .Men nu kan jeg ikke længere undvære så mange penge om året,men da jeg jo som skrevet sidder gældfri ,ønsker jeg at gi hende arveforskuddet i form af et dokument med pant i min egendom .(som skifteretten ikke kan anfægte )
Håber at det er til at forstå
Og ved selvfølgelig der ingen garanti for at jeg lever så længe, at jeg har nået at gi hende hele beløbet ,men jeg vil starte fra årsskiftet og så skal det helst løbe af sig selv

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-15 10:12

Du kan jo evt. kontakte Advokatvagten, som gratis kan råde og vejlede dig

http://www.gratisadvokathjaelp.dk/advokatvagten/

http://www.advokatvagterne.dk/117

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-15 12:50

En god idé, som ans siger, er at kontakte: Gratis Advokat Hjælp,

men forinden, ud over de juridiske aspekter, bør du måske overveje,
hvilke muligheder du har og hvilke du foretrækker.

Jeg havde engang en studie kammerat, der gerne ville forlade tilværelsen med maksimal gæld.
Andre, forældre, mener at når børnene har fået en god opdragelse, må de klare sig selv.
Du er vist et sted midt imellem?

Selv sad jeg også gældfrit for få år siden, men det havde jeg ikke megen glæde af,
da min kone døde, ud over at jeg fik hele beløbet til rådighed, da jeg solgte huset.
Og du har jo heller ikke megen glæde af at være gældfri, når du stiller træskoende.

Noget der er nærliggende, er at tage et prioritetslån,
renten er stadig meget lav, og med nul gæld kan du få optimale betingelser.

Og du indefryser vel dine ejendoms skatter, det gør min nye kone.

Men tal og diskuter det da med de sagkyndige advokater og også din bank...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-11-15 13:29

Svendgiversen

Citat
http://denkorteavis.dk/2014/mennesker-med-frivaerdi-kan-fa-nej-til-lan/

Jeg er klar over at det er off-topic og ikke har meget at gøre med at Kirstensophie er gældfri, men mulighederne for at tage et nedsparingslån, også i friværdi, er svundet. Det har jo været populært at nedspare i friværdi for at bruge penge til forarv eller rejse når folk er raske og rørlige.........og at spare arvingerne for arveafgifter.
Derved sidder bankerne og staten mere på pengene end før

I min alder på 63, på kh og syg, er jeg også blevet helt gældfri i denne måned og har en god slat penge på kistebunden, dog har jeg aldrig haft ejerbolig.

Kommentar
Fra : kirstensophie

Dato : 09-11-15 09:37

tak indtil videre
Det jeg helt eksakt søger er formular jeg selv kan udfylde hvert år og jeg mener at havde hørt om en sådan, og at den kan købes/udskrives via internettet,men jeg kan ikke finde den . Vi har været omkring gratis retshjælp, men da vi ikke er" ubemidlede nok " var her ikke meget hjælp at hente (og det er vel reelt nok)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-15 10:28

kirstensophie

Spurgte du så ikke "gratis retshjælp" om dette dokument

Citat
ønsker jeg at gi hende arveforskuddet i form af et dokument med pant i min egendom .(som skifteretten ikke kan anfægte

Jeg kender da flere med formue, som har fået svar på, hvor de kan henvende sig, men ikke alt er gratis.

Har du prøvet familieadvokaten

http://www.familieadvokaten.dk/klubben/buy/buy.asp?gclid=CObYpcP-gskCFSTecgodz1kMog

http://www.familieadvokaten.dk/

Hvis du heller ikke der kan få hjælp, så ville jeg kontakte en advokat.

Jeg vil stadig mene at http://www.advokatvagterne.dk/117 kan henvise dig til, hvor du kan få det råd, som du søger.
Det er jo meget vigtigt, at det bliver noteret på den rette måde.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-11-15 11:43

Jeg vil anbefale, at du ofrer et mindre beløb på en eller to timers konsultation hos en advokat. Prisen kan du får oplyst på forhånd, når du fortæller, hvad der drejer siig om. Vælg en advokat, der beskæftiger sig med person- familie- og arberet, gerne et mindre, lokalt firma, der som regel har godt indblik i den slags. Sig eventuelt, at du vil ofre højst 1500 eller 2.000 kr., og at du betaler kontant med det samme. Eller sig, at du ønsker en telefonisk konsultation, hvor du har brug for at tale med advokaten i 10 - 15 minutter, og spørg om det kan klares for 500 eller 1000 kr. (En telefonsamtale kan jo også være nyttig, men det er ikke sikkert advokaten vil på de vilkår, for som advokat er man hele tiden nødt til at tænke på bagsiden af medaljen, nemlig det ansvar, man har over for klienten og de klager, erstatningskrav m. v., man kan risikere, hvis rådgivningen er mangelfuld. )

De dispositioner, du allerede har truffet hidtil og også vil træffe i fremtiden, er ret vigtige både for dine døtre og for dig selv. Men som mor er du styret ikke kun af sund fornuft, men også af følelser, og du risikerer at sætte hensynet til dig selv i anden række. Du har brug for rådgivning fra en person, der ser tingene i et uvildigt lys. Og kender reglerne, ikke mindst. Der kan også være et spørgsmål om, dine døtre kan hjælpe dig, hvis du en dag får brug for det, og om hvordan dine dispositioner "spiller sammen" med den sociale lovgivning, hvis du nedbringer din formue ved gave- eller arveforskudsdispositioner.

Det er naturligt nok, at man gerne veil undgå unødige advokatudgifter, men at trække en formular på internettet, som så udfyldes en gang om året - uden rådgivning - er lige så letsindigt som at gå til det årlige tandeftersyn ved at holde et spejl op foran munden og kigge ind i det. Jo, der spares naturligvis penge her og nu, men du savner rådgivningen, den tror jeg ikke du kan finde. (Det skulle da lige være, hvis advokat Hørgen Grønborg i Århus stadig driver hjemmesiden Themis, der ofte har udmærket sig med fagligt velfunderet rådgivning, selv om den var gratis).

Dette svar er måske ikke lige, hvad du søgte, men det er skrevet i bedste mening og med den fornødne baggrundskundskab.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-15 13:00

Enig med Oldboston,
selv har jeg sammen med min nye kone kontaktet et lokalt advokat firma,
hvor vi fik lavet testamente, og også en gældsbrevs formular.

Vor situation er en lidt anden og mere kompliceret, fordi min kone sidder i uskiftet bo,
når jeg eksempelvis betaler for forbedringer på hendes hus, underskriver vi et gældsbrev,
og vi undgår at værdien af boet vokser, så hun, den dag jeg stiller træskoende,
i højere grad kan tilgodese sine egne børn.

Måske vil et lignende gældsbevis, med et lidt andet formål, være løsningen også for dig?

Kommentar
Fra : kirstensophie

Dato : 10-11-15 09:12

https://www.dr.dk/nyheder/indland/arveafgiften-kan-undgaas-og-det-er-helt-lovligt
dette har jeg fundet frem til og skal ha studeret nærmere

Kommentar
Fra : kirstensophie

Dato : 14-11-15 18:56

jeg lader mit spørgsmål stå -jeg er væk fra PC i en uges tid

Kommentar
Fra : kirstensophie

Dato : 23-11-15 09:14

takker for interessen og gode velmenende råd .
Jeg fik ikke helt det råd jeg kan honorere med et" accepteret " .men har i mellemtiden fået hjælp fra anden side .