/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvorfor fører manden slægten videre?
Fra : ThorDin
Vist : 617 gange
130 point
Dato : 31-10-15 07:43

Jeg hører til tider nogle tale om at det er mandens gener der fører generne/slægten videre.
Men er det sandt og hvorfor fører kvinden så ikke også generne/slægten videre?
En sagde at det kun er pga. Efternavnet/familienavnet og intet andet, men jeg har et par gange hørt noget med gener, men kan ikke helt huske forklaringen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-15 08:57

Der er gener fra både faderen og moderen i barnet, sådan ca. lige mange fra hver. Men det er næsten tilfældigt hvilket gen det er fra hver af dem. Men gener er kun en ting, noget andet er hvilke der kommer til udtryk i barnet.
Her er forholdene meget mere kompliceret. Et simpelt eksempel er øjenfarven . Hvis barnet har bare et gen for brune øjne, fra enten faren eller moderen får det brune øjne. Man kalder blå øjne for et vigende gen, fordi manskal have det fra både faderen og moderen for at få blå øjne.

Det betyder at to brunøjede kan få et barn med blå øjne, fordi de begge har givet det vigend gen videere.
Der er også nogle kønsbundne gener, hvor forholdene er endnu mere komplicerede. Eksempelvis blødersygdommen som kun drengbørn får ,men som de kun kan arve efter moderen.

Det korte og det lange er at man stort set får lige mange og lige betydningsfulde gener fra faderen som fra modren. Ideen om at det er faderen , som fører slægetn videre , grunder sig kun på gammel tradition i visse samfund. Der er også samfund hvor man mener at det kun er moderen.
Eksempelvis mener jøderne at man kun er født jøde, hvis moderen er jøde.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 130 point
Dato : 31-10-15 08:59

Hold da kæft noget vrøvl!!!

Et barn får jo gener fra begge forældre, så at sige at det er manden alene der 'fører slægten videre' er noget gammelt vrøvl, der stammer fra den tid hvor kvinder ingen rettigheder havde, og kun blev betragtet som et avlsdyr!!

Det med navnet var også bestemt af manden af samme årsager, men i dag kan man jo stort set give et barn et hvilket som helst for- og efternavn!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-10-15 09:31

Ren og skær tradition, både mænd og kvinder fører generne videre, derfor kan man i dag med genteknik finde længere tilbage ved f.eks. udvandringer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-15 10:27

Hvem siger at det altid er "Navnefaderen" som fører noget som helst videre.
Der er jo flere mulige.............

Kommentar
Fra : ThorDin

Dato : 31-10-15 10:52

Tak for jeres svar. Jeg tænkte nok det var gammelt bras

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-10-15 10:54

Citat
Hvem siger at det altid er "Navnefaderen" som fører noget som helst videre.
Der er jo flere mulige............. [Mundlam]

Præcis, mor'en ved man altid hvem er.

Jeg mener, at det langt tilbage, var sådan, at når en kvinde blev gift, så gik hun over til mandens slægt (eller noget i den stil), og "tilhørte", så at sige, mandens familie, på den måde var hun med til, at føre mandens slægt videre, og ikke sin egen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-15 11:09

Citat
Præcis, mor'en ved man altid hvem er.

Nixen - man har da hørt om forbytninger.

Måske har jeg i virkeligheden, blåt blod i årerne.............eller er det blot blod, der løber rundt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-10-15 11:21

Citat
Nixen - man har da hørt om forbytninger.

Helt korrekt.
Men det sker nok ikke så ofte som "det andet".

Citat
.............eller er det blot blod, der løber rundt.

Sandsynligvis.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-10-15 11:24

Citat
Måske har jeg i virkeligheden, blåt blod i årerne

Man ved sgu aldrig, de adelige og royale bollede til højre og venstre i tusind år, nogle af fruerne og døtrene også.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-15 13:33

>Et menneske kan dermed tilsyneladende danne 2 23 = 8.388.608 forskellige kombinationer...

Så nok ligner søskende som regel hinanden, men med mindre man er enægget, er der forskel.

Og selvfølgelig får man lige mange, halvt af hver, fra far og mor...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-15 14:35

Supplerende,

andre dyr, eksempelvis hunde, har mange flere gener end vore 46,
og jeg husker, at min gamle biologi lærer sagde,
at det var derfor der er meget større forskelle på hunde end på mennesker.

Noget jeg ikke mere tror på,
der er simpelthen flere hunde racer end der er menneske racer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-15 03:22

Menneskets genom har 20344 gener bare for proteiner.
Alle baserne antages at rumme omkring 3000000000 arveanlæg.

Kvinder har det fordelt i 23 par klumper( kromosomer), hvor hvert par er med en del fra moderen og en del fra faderen.
Mænd har 22 par og så et ekstra fra moderen og et afvigende fra faderen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-11-15 08:12

Citat
der er simpelthen flere hunde racer end der er menneske racer.

Arvemassen er ens indenfor den samme gruppe og undergruppe, derfor vil der altid komme et normalt menneske ud af at parre 2 fra vidt forskellige racer ligesom hunde, resten ligger i opdragelsen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-15 08:27

Nej arvemassen er ikke ens inden for en art. Så ville alle mennesker ( elle hunde) jo være meget ens.
Kun enæggede tvillinger har ens arvemasse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-11-15 09:31

Citat
Nej arvemassen er ikke ens inden for en art. Så ville alle mennesker ( elle hunde) jo være meget ens.
Kun enæggede tvillinger har ens arvemasse.

Det jeg mener er at arvemassen er forenelig ved en parring inden for samme art, derfor har man også kunnet forædle husdyr uden at pille ved generne som man gør i dag med ny teknik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-15 18:58

Det er et spørgsmål om magt og arveret.

I patriarkalske (mandsdominerede) samfund fører manden slægten videre.

I matriarkalske (kvindedominerede) samfund er det derimod kvinden, som fører slægten videre.

Det har intet med gener at gøre. Det er kulturbestemt.

Så simpelt kan det forklares!
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ThorDin

Dato : 07-11-15 13:35

Tak for svaret dogvillestar.