/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Drager og græskar
Fra : svendgiversen
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 20-10-15 16:00

Min kones yngste barnebarn har to ugers efterårsferie i tysk skole, og forældrene kun én,
så vi skal passe lille Nikolai på 7-8 år i en hel uge...

Jeg har lavet bue og pil til ham, som han er meget glad for,
vi vil også købe et kæmpe stort græskar, som han kan udhule
og forsyne med øjne, næse og hugtænder.

Men noget jeg overvejer lige nu er en efterårs drage,
jeg har et par små bambus stænger, til en gammeldags drage,
og så kan han jo lave halen med snor og avis papir?

Men der er jo nu mange andre drager end fra min barndom,
med drage stævner, opvisninger og meget andet...

Hvis min gammeldags drage ikke er god nok,
hvem kan så anvise byggevejledning til en bedre??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 17:17
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 20-10-15 17:17

Noget af det nemmeste at få op og flyve er en slædedrage. Hvis det er for kedeligt og du ikke gider lave en korsdrage (nok den type du lavede i din barndom) kan I kaste jer ud i en kassedrage.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-15 17:52

Ja, det var sådanne primitive kors drager vi lavede, og de fløj fint i den nordjyske blæst.

Jeg hør hørt om kassedrager, men ikke om slædedrager?

Vi kunne jo også købe færdige plastik drager, men det er jo ikke formålet, vi vil lave dem selv.
Så det jeg efterlyser er en bygge vejledning til en mere avanceret drage end en kors drage??

Senere, når han bliver lidt ældre, vil vi også gerne udvide med fler-snor styrede drager,
men det er ikke hovedspørgsmålet lige nu...

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-15 18:06

En fin lille oversigt over de almindeligste og simple dragetyper, med byggevejledning:

http://www.skoleforeningen.org/indsatsomraader/haandvaerk-og-design/sloejd/flyvende-objekter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-15 21:55

Flotte oversigter begge to,

tilfældigvis ligger der en Syd Slesvigsk ferie koloni lige her øst for os på Fjordvej,
måske kan nogle derfra hjælpe med Nikolajs første drage?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-15 10:20

Tak for svaret fun2.