/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rystelser i undervognen.
Fra : bimbobo2
Vist : 3970 gange
100 point
Dato : 21-06-03 21:23

Hej,
jeg har en Renault Megane St.car 1.6 16v som er 2 måneder gammel og har kørt 3500 km.
Der er små rystelser i undervognen ved en hastighed på 70-80 km/t. Det er lige som man har shjatzu massage under "bagdelen". Rystelser forsvinder når man når 80-85 km/t. Der er ingen rystelser i rettet og bilen kører lige ud også ved bremsning.
Alle 4 dæk er blevet skiftet ud... ingen bedring.
Venstre forhjulfælg er blivet skiftet ud... ingen bedring.
Alle de 4 nye dæk er blivet "raspet"....ingen bedring.
Hver gang er bilen blivet afbalanceret.
Renault er kørt fast og de kan ikke finde, hvad der er galt.
FDM testcenter kunne konstatere "problemet", og de mente at dækkene var årsaget!
For at præcisere drejer det sig om Good Year NCT 185/60R15.
Er der nogen, der har et forslag?... Jeg vil helst vente med at investere i et helt nyt sæt sommerdæk...
Garantien i bilen omfatter også dækkene, og det hjalp ikke at skifte det første sæt ud!
MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-06-03 22:08

Hastigheden tyder på uballance og hvis det ikke er hjulet så kan det være skiverne og svage/forkerte støddæmpere. Men det burde Renault og FDM vide alt om. En uballace viser sig igen ved højere hastighed ca. 110-120. (men det kan du jo ikke prøve her i landet)
Emesen.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-06-03 23:51

Tak for svaret,
jeg har kørt også 140 km/t uden problemer... det er kun ved 70-80 km/t bilen ryster lidt,
MVH

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-06-03 00:00

Der er da kun at prøve, at få dit værksted til at låne dig 4 andre fælge med 4 andre dæk på. Og nu skal det så ikke være den samme slags dæk. Nu har jeg aldrig været meget for det dæk du køre med. Er det NCT 3 eller 5 du har på ??

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 22-06-03 02:44

Lyder som svage lejer!!! hva hvertfald det problem som min/vores opel vectra 1.8 st. havde... det blev først skiftet efter 5. klage, hvor opel indrømmede at det hva en hyppig fejl!!! blev ved med at klage til de får det lavet, det er trosalt ikke dit problem. Eller måske lidt. De har hvertfald ansvaret for at det bliver lavet...

Mhv dr_scooter

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 22-06-03 02:45

ps. det skal lige siges at det var samme symptomer!!!

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-06-03 09:37

Tak til alle,
det er NTC 5!
Jeg har også tænkt på det med at låne 4 andre fælge og dæk....Det har de også tilbudt til mig.
Det kunne også være lejer som dr. scooter siger. En ting er sikker, jeg bliver ved, indtil de finder en løsning.
Er der andre, der har mulige løsninger?
MVH

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 22-06-03 09:59

Hej Bimbobo.
Du skriver at den ryster men er det sådan at du kan mærke det i rattet (sideværts rystelser) eller er det måske også noget du kan mærke når du træder let på bremsen.
Kan du kun mærke det i bilen uden at det kan mærkes i rattet tyder det på skæve dæk/fælge men du skriver at dækkene er blevet raspet så de burde være 100 % runde, og så må det være sideværts rystelser.
Er afbalanceringen blevet lavet MED hjulene på bilen, for også at måle skiverne eller er det kun sket når hjulene har været afmonteret for så tyder det på dine forreste skiver.
Det er ikke alle værksteder der har en spinner som kan måle ubalance når hjulene sidder på bilen så prøv at køre ind til et dækfirma/hjulcenter og bed dem måle den, bare fortæl dem at dit værksted ikke kan finde fejlen så plejer de at være helt vilde med at finde det, for at signalere at de er meget bedre til sådan noget

Med hensyn til lejer m.m. så tyder det ikke på det da fejlen så også plejer at vise sig på andre tidspunkter og normalt kan man både høre og mærke det når de er gået.

Har du tromler bagpå bilen så KAN det også være dem der er skæve men det viser sig også når du får den spinnet.
De kan blive hurtigt skæve hvis du har haft hårde og lange opbremsninger så de er blevet godt varme..

Håber du kan bruge det her til noget.

/Banzon

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-06-03 10:53

Tak Banzon,
for at opsumere:
1) Jeg kan ikke mærke noget i rettet eller når jeg træder på bremserne, men kun i undervognen/karrosseriet.
2) Det var faktisk Super Dæk, der raspede mine dæk, men de har selvfølgelig kun gjort, det Renault bad dem at gøre, det vil sige raspe dækkene og afbalancere dem igen og ikke andre ting:
3) Det er små sideværts rystelser, men det hopper også lidt, lige som man kører på en vej med bitte små bump, men kun ved 70-80 km/t.
Hvis jeg nu tager bilen til Super Dæk igen, hvad er det nøjagtigt jeg skal bede dem at gøre..?
MVH

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 22-06-03 12:42

Du skal bede dem om at afbalancere dækkene når de stadig er monteret på bilen, og gerne alle fire.
Så er du HELT sikker på at det hverken er statisk eller dynamisk ubalance der gør at den ryster.
Hvis den stadig ryster efter dette (hvilket jeg ikke tror den gør) så er der helt klart noget galt med undervognen, og bed Superdæk om en kvittering, som du kan fremvise på værkstedet hvis den alligevel gør.
For det første er den et bevis på at der er noget galt med bilen, som de bliver nødt til at tage alvorligt og se at få udbedret.
For det andet beder du dem refundere beløbet, da det også er bevis på, at det de selv har gjort for at udbedre fejlen ikke har været tilstrækkeligt.

P.S.

afbalanceringen med dækkene på burde ikke koste mere end et par hundrede.....

/Banzon

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-06-03 17:51

Tak Banzon,
det vil jeg gør allerede i morgen....!
Renault har selv tilbudt at betale regningen, hvir jeg kan få fejlen repareret et andet sted.
Du få de 100 point, hvis du fortæller mig hvordan jeg skal give dig dem.
Tak igen.
MVH