/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Petroleum kan jeg bruge andet
Fra : horseman
Vist : 1552 gange
100 point
Dato : 08-10-15 14:01

Min gamle trofaste oliekamin som kører på petroleum og brænder over om natten
Men idag nægtede fragtmanden at komme med min nye 200 liters petroleumstønde: vejen var for blød,
og nogle grene kunne skrabe mod hans bil!
Hvad gør jeg?
Så slog det mig om jeg ikke kunne bruge det kaminvæske/Zibroolie som jeg bruger til min Zibro ovn?
Det kaldes jo også nogle steder for petroleum og prisen er ca den samme!
Og jeg behøver ingen fragtmand til 20 liters dunke!
Men er det vigtigt at jeg brænder helt færdigt med det gamle petroleum inden jeg skifter til det nye brændstof så det ikke blandes?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-15 14:39

Forskellen ligger vel nærmest i hvordan det lugter. De fleste af kulbrinterne er de samme, og brændværdien skal man nok antage er den samme.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-10-15 15:01

Jeg synes ikke at nogen af produkterne lugter noget videre?
Men nu var jeg lige ude og læse på dunkene:"Anvendbar i alle FLYTBARE kaminer"!
Det kan da for pokker ikke være en betingelse, at den skal være flytbar, eller hvad?!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-10-15 15:06

Flytbar er bare en fordel, ikke en betingelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-15 15:09

Du kan jo også få petroleum i 20 liters dunke,
og hvad med at få lidt grus på vejen og klippet et par grene?

Og så er et gammelt oliefyr i dag noget af det dyreste du kan bruge til opvarmning,
min kone sparede over 5000 kr. om året, da hun skiftede til et moderne naturgas fyr.

Nu sparer vi endnu mere med en varmepumpe, der ganger den købte energi med 5.
Med ren, filtreret, lugtfri varme i stuen.

Prøv at forhøre dig om alternativer til din gamle petroleums kamin??
Noget vi havde under 2. verdenskrig for over 70 år siden...

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-10-15 19:17

Bille1948 Det lyder godt, hvis du mener at jeg uden problemer kan bruge alm kaminvæske?
Giveren: nu har jeg jo ikke så mange penge, at jeg kan begynde at reparere min nabos vej! Hverken skraldebilen, postbilen eller mange andre har problemer med at køre der.
Det kan godt være at ovnen er gammel(gården er fra 1877), men den har fungeret perfekt kun med udskiftning af regulator. Måske har den mange år i sig endnu, hvis jeg kan bruge div kaminvæske?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-15 19:53

Det jeg siger er jo netop, at hvis du ikke har så mange penge,
så skal du da ikke bruge de sidste på en forældet petroleums ovn.

Nyere opvarmnings metoder koster langt under det halve.

Og hvis det ikke er din vej, men at du har vej ret,
så bed da din nabo om lidt grus, en udbedring?

På det sidste trak min gamle far en gasflaske hjem på en roegreb for at få varme,
nu håber jeg ikke at du er i samme situation??

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-10-15 20:48

Giversen: naboen har fyldt meget grus i vejen. Jeg havde netop satset på den lange tørvejrsperiode, men ramte en dag forkert! Men han havde jo stadig haft den undskyldning, at nogle kviste kunne ridse hans fragtbil!
Hvilke opvarmningsmetoder er billigere?
Ovnen fungerer jo endnu! Derudover har jeg 2 brændeovne og en Zibro kamin.
Min kæreste har bil og kan heldigvis klare gasflasker og 20 liters dunke!
Er det mon ok at bruge kaminvæske?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-15 21:13

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men her i Egernsund gør fjernvarmen i Gråsten meget for
at fortælle os, at vi skel skifte til CO2 neutral fjernvarme.

Det vil vi ikke gøre, fordi vi har et nyt naturgas fyr, og derudover solceller,
hvor overskuddet forsyner vor nye varmepumpe med gratis strøm.

Altid 22 grader i stuen uden at det koster noget, ud over investeringen på ca. 15.000 kr.

Næst efter en forældet petroleums kamin, er et også forældet olie fyr bedre,
herefter kommer et moderne naturgas anlæg, og hvis du har adgang til billig fjernvarme?

Ellers i stedet for at fjernvarmen udbygger med sol og varme pumper og pumper rundt,
egne sol celler på taget og varmepumper...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-15 10:38

Du kan roligt bruge Zibrolien i kaminen. Du kan også blande med almindeligt petroleum.

Den almindelige petroleum i 200 l tromle burde være billigere. Men fragten med vognmanden kommer jo også på prisen, ligesom returneringen af den gamle tromle.

Efter at salget af fyringspetroleum er faldet drastisk i forhold til tidligere er prisen for levering steget meget.

I virkeligheden importeres der slet ikke gammeldags urent oetroleum mere. Man sælget i stedet jetbrændstof, som er næsten det samme, men med højere renhedskrav og kvalitetskontrol.

I flytbare kaminer uden skorstenstilslutning ender "røgen" i stuen, så her er der yderligere renset for svovl, som giver en dårlig lugt.

Din petroleumskamin er i længden en dyr opvarmningsform, især hvis du også lader den brænde om natten.
Få den renset og set efter,med ny væge,hvis den er af den type.

Sørg også for rigelig lufttilførsel. Flammen skol være svagt blå lysende, og absolut ikke gul nogen steder. ellers får du for lidt varme ud af den dyre petroleum.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 09-10-15 11:29

Hej Transor.

Tak for de beroligende ord!! Du har ret, en tønde petroleum er måske lidt billigere?
Men højst et par hundrede kroner? Og tænk på det uundgåelige spild! Jeg har lige stået og pumpet det sidste på dunke, og når man løfter pumpen, kan det ikke undgås, at der løber en masse ud!
Og de tomme tønder kan jeg absolut ikke komme af med: storskrald vil ikke tage dem med(selv om de er forsvarligt lukket! Jeg tror jeg ca har 15 stående på gården og fylde op!
Der skal også med mellemrum købes ny dyr pumpe; tror jeg er på nr 4?!
Så alt i alt er det nok en bedre økonomi at skifte til kaminvæske! Og slippe for diskussioner med fragtmanden!
Nu skal det lige siges, at det er en fritidsejendom, hvor jeg kommer ofte.
Når det er rigtigt koldt, er det altså dejligt der er en varm kerne i huset: nat og morgen.
Min kamin har ingen væge men kun et brændrum.
De eneste udgifter jeg har haft på den, var da regulatoren var i stykker. Ingen af mine lokale håndværkere kunne skaffe en ny! Så fik jeg hjælp her på kandu og blev henvist til en fabrik Refleks på Fyn, som lavede skibsovne!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-10-15 07:21

Hej horseman.

Som alternativ til din pet. ovn, kunne du vælge en gasovn, en såkaldt katamin. Den opvarmer rum
på ingen tid og koster under kr. 1000,- for en god kvalitet ! Dertil kommer naturligvis gas - hvis du bor i Sønderjylland, koster 10 kg gas ca. kr .130,-, i DK vistnok ca. kr. 210,- !!!!!

Blot en ide !

ØV4