/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Flytte harddiske ud
Fra : clou
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 07-10-15 18:24

Hej derude

Min søster har en gammel stationær pc'er - som hun gerne vil skrotte, men godt kunne tænke sig at bruge hendes harddisk, som ekstern harddisk med USB - kan det lade sig gøre - og i bekræftende fald hvordan?

Hun skal en af de nærmeste dage ud at købe en ny bærbar pc.

Clou

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-10-15 18:43

Det kræver selvfølgelig en HD-box i den rigtige størrelse eller en ekstern læser til Harddiske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-15 18:53
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-15 19:07

Men hun skal ikke begynde at "køre" programmer fra den harddisk..................kun bruge den som fil og billede lager.
Installerede programmer kan ikke flyttes over.
Den kan evt. formateres (renses) fra den nye computer, via en usbharddisklæser/skriver.

Ps. Den som mig-selv viser er til de små harddiske, men det er nok en stor harddisk din søster har.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-15 19:13

Citat
Ps. Den som mig-selv viser er til de små harddiske, men det er nok en stor harddisk din søster har

Læse fejl fra min side, troede det var fra en bærbar den kom fra, men de store findes også på ebay til mellem 60 og 80.-
Ellers prøv GoG der har jeg selv købt mange billige kabinetter (WD) til 200.- med diske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-15 19:15

Og lige et NB, de store diske skal have ekstern strømforsyning for at kunne bruges på bærbar pc - mener ikke der kan trækkes så meget strøm ud af dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-15 19:20

Clou - der skal også lige undersøges om det er en PATA (IDE) eller en SATA harddisk. så vent lidt med at købe et harddisk kabinet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-10-15 19:21

En ekstern boks til at bygge hardisken i skal selvfølgelig understøtte det interface harddisken har, når du skriver at det er en gammel PC, er 'gammel' jo et relativt ord.
Hvis den er gammel nok, er harddisken sandsynligvis af typen IDE - Parralel -ATA, hvis den er nyere er den nok af typen Seriel-ATA.

Du kan se forskellen på de 2 stik/interface typer her: https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCPvr2ozrsMgCFQqILAodn00E8g&url=http%3A%2F%2Fwww.pcstats.com%2Farticleview.cfm%3Farticleid%3D1778%26page%3D2&psig=AFQjCNF37-ebT4bz3KANgX46q8Z22MHc1A&ust=1444323531948971

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-10-15 19:24

He Eyvind! Du nåede lige at lægge en post, imens jeg skrev. Jeg forsøgte at finde en boks til en PATA (IDE) 3,5" disk, men havde en del problemer med det. Søgte kun hos danske leverandører.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 07-10-15 19:33

Lyder som om det ikke bare er ligetil - vender lige tilbage når hun har købt ny pc! Så ser jeg lige hvad hun vil!

På forhånd tak for input 'ene

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-15 19:37

Clou det er ikke indviklet, så vend tilbage når du har pillet harddisken ud.
Den kan godt køre som lager.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-10-15 19:41
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-10-15 19:46
Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 07-10-15 20:40

Man kan også købe en konverter det er ganske enkelt i brug den går fra USB stik til gl. harddiske og med strømforsyning til, både til usb3 hastighed til sata og ide diske i pakken.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 07-10-15 21:04
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-15 22:23

Har et kabinet, der kan tage begge former for diske Ata/Sata og der skal ikke bruges værktøj til at skifte diske + 500mb Ide disk, for 200.- m kabler + strømforsyning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-10-15 02:49

@IBM760

Fedt, den skal jeg have når jeg kommer til penge, jeg har ikke alle mine gamle filer på skiver som jeg ellers bruger til backup.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 08-10-15 11:21

Er det ulejligheden værd, - en ny harddisk koster ikke meget i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-15 11:40

Nul7 - Den nye trend hedder genbrug.......................

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 08-10-15 16:06

Eyvind- Vi nordjyder siger altid om det kan betale sig.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 29-10-15 16:57

Jeg har været lidt længe om at vende tilbage, men nu er jeg her

Det blev IKKE aktuelt at flytte harddiske ud, min søster købte en ny ekstern harddisk på 1 TB til den nette sum af 499,- kr. så nu har hun i alt fald plads nok

Clou