/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Kender nogen den her bog???
Fra : mulle-mor
Vist : 379 gange
100 point
Dato : 02-10-15 23:21

Bogen handler om, at Eva og Adam "måske" kom fra en anden planet og blev forvist til vores planet jorden, da de lavede et eller andet galt. I bogen er henvisninger til mosebøgerne i Det gamle Testamente.
Jeg har læst den bog for mange, mange år siden - og nu vil jeg gerne læse den igen - men biblioteket, her hvor jeg bor, kender ikke noget til den bog. Måske er der en eller anden af jer, som har læst den og kan huske, hvad den hedder.
På biblioteket så de bare på mig, som om jeg var helt gak-gak.
Håber nogen af I kloge ved, hvad jeg snakker om.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-10-15 00:05

Citat
På biblioteket så de bare på mig, som om jeg var helt gak-gak.

Tja...

Har du ikke nogle flere oplysninger om den omtalte bog?

Det kan jo være en om fortolkning af 1. mosebog 3. kapitel hvor Adam og Eva jo gankse rigtigt bliber smidt ud af Edens Have...

Adam gav sin kvinde navnet Eva, for hun blev mor til alle mennesker. v21 Gud Herren lavede skindtøj til Adam og hans kvinde og gav dem det på. v22 Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!« v23 Så sendte Gud Herren dem ud af Edens have til at dyrke agerjorden, som de var taget af. v24 Han jog mennesket ud, og øst for Edens have anbragte han keruberne og det lynende flammesværd til at vogte vejen til livets træ.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-10-15 07:12

prøv biblioteksvagten-der sidder virkelig kompetente folk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-15 08:18
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-15 08:23

Der kan også være andre. Det er en Sci-Fi genre i sin egen niche:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shaggy_God_story

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-15 11:39
Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-15 11:52

Citat
Haller, Bent (2000): Alfa Beta. En fortælling om begyndelsen. København, Høst. 147 s.
Resumé:
Ud af intet opstår et væsen, som straks deler sig i Alfa og Beta, der er demiurger og skaber verden. Mørket er en fjende, æblerne fra kundskabens træ giver dem kundskab. De skaber en helbredende slange. Alfa – hannen - vil i jalousi dræbe slangen. De skaber et menneske, en kvinde, som ikke må spise af kundskabens træ. Manden Adam skabes og må heller ikke spise af kundskabens træ. Guderne har skabt menneskene i deres eget billede. Menneskene er uvidende og derfor onde, de dræber deres egne børn og dræber dyr for sjov. Derfor lader Beta dem spise af kundskabens træ, for at de kan lære at blive mennesker. Alfa er rasende over det og bringer i vrede ondskaben ind i verden. Nu oplever Adam og Eva uddrivelsen af paradiset og en parallel til Guds seks skabelsesdage og hviledag. De får løfte om at blive genfødt i gudernes dal. Beta tager bolig i en udslukt stjerne, der får lys igen og bliver til stjernen Lucifer.
En mand har taget magten over menneskene og kalder sig gudekonge; han vil erobre kundskabens træ og fordrive Alfa. Beta opsøger Alfa for at de skal kunne smelte sammen igen og menneskene blive frelst, men han afviser hende. Gudekongen drager ud i haven for at udrydde Alfa, som i vrede over det ødelægger jorden og fremkalder en syndflod for at straffe menneskene. Beta finder to overlevende børn og vil hjælpe dem, så jorden kan blive befolket igen. Hun lærer dem alle ord, der findes, og derfor kan de nu genskabe verden. Det gør de så ligesom Gud i 1. Mosebog på seks dage og holder derefter en hviledag. Verden er nu genskabt uden nogen gud.
Tema(er) Guds eksistens
Motiv(er) Adam og Eva; skabelsen; kundskabens træ 1. Mos. 2-3; satan/Lucifer; uddrivelsen af paradiset; helvede; Syndfloden/Noahs ark; liv efter døden
Bibelreferencer Syndfloden/Noahs ark 1. Mos.:6-9; Johannes Åbenbaring 21:7
Sekulariseringsniveau 4
Hypotekst ikke fundet
Begrundelse for at medtage bogen under postkristne bøger:
Alfa Beta er klart gnostisk i sin beskrivelse af Gud som samtidig god og ond – dualistisk. Der er ingen gud til. Verden skabes af demiurger. Kvinden skabes først og fordømmes til at blive Satan; den kristne satan er en falden engel. Kendte fortællinger fra Det gamle Testamente – verdens skabelse, uddrivelsen af paradiset, Syndfloden/Noahs ark bruges uden forbindelse med den kristne brug af disse fortællinger

http://www.aslan.dk/postkristendom.html

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-10-15 17:37

- det lyder som en Ray Bradbury novelle, prøv at slå ham op... God weekend