/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
import af guld og parfume,
Fra : mabou
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 27-09-15 14:05

Hvad siger reglerne omkring køb af guld og parfume i udlandet.

Må man have 3 parfumer med?
Og hvad med guld?
Må man købe en halskæde som gave til konen.
Eller skal der betales moms/ afgift i lufthavnen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-09-15 14:09

Indenfor eller udenfor EU? Der er forskellige beløbsgrænser og regler.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 27-09-15 14:11

Du slår blot op på SKATs hjemmeside, så ser du alle regler...

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1649690

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 27-09-15 14:54

Uden for eu

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 27-09-15 14:58

Kan ikke komme ind på linket. Der er for dårlig net dækning her i landet

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-09-15 15:02

Du skal betale told og afgifter, når du ankommer fra et land uden for EU, hvis du har købt varer for over:

3.250 kr., hvis du ankommer til Danmark med fly eller skib
2.250 kr., hvis du ankommer med andre transportformer.
Reglerne gælder kun for varer, du fysisk har med dig, og ikke for varer, du fx sender med post. Hvis du har købt varer i et land uden for EU og mellemlander i et EU-land på vej hjem, gælder reglerne for varer købt i landet uden for EU. Reglerne gælder, uanset hvor længe du har været væk, eller hvor du har købt varen.

Hvis en vare har en højere værdi end 3.250 eller 2.250 kr.
Hvis en af dine varer har en værdi på mere end 3.250 kr. (eller 2.250 kr.), skal du betale told og afgifter af hele varens værdi. Det gælder også for varer, som består af flere dele, der tilsammen udgør et hele, fungerer sammen og normalt sælges sammen, som fx et spejlrefleks-digitalkamera og en linse.

Du kan ikke undgå at betale told og afgifter ved at indføre varen af flere omgange eller ved at lade flere personer tage forskellige dele af varen med til Danmark.

Sådan gør du, når du ankommer til Danmark
Når du ankommer til Danmark, skal du nogle steder gå gennem en rød eller en grøn kanal. Har du varer med, som du skal betale told og afgifter af, skal du henvende dig til SKAT i den røde kanal. Det gælder også, hvis du ikke ved, om du kan tage dine varer med uden at betale told og afgifter. Er der ingen rød kanal, skal du henvende dig i toldekspeditionen i stedet.

Du får en bøde, hvis du overtræder reglerne
Hvis du overtræder reglerne for, hvor meget du må have med uden at betale told og afgifter, får du en bøde. Som regel er bøden to gange det beløb, du skulle have betalt i told og afgifter. Ud over bøden skal du betale tolden og afgifterne.

Vi kan ikke fortælle dig, hvad du må have med ind i andre lande. Her skal du kontakte toldmyndighederne i det land, du rejser til.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-09-15 15:04

Jeg undlod afsnittet med tobak og spiritus, da det jo ikke er aktuelt som jeg forstår det...

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 27-09-15 15:39

Så det afsnit gælder for guld ikke?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-09-15 15:47

Det er de samme regler der gælder:

Tøj, smykker og elektronisk udstyr
Du må tage varer som fx tøj, smykker, elektronisk udstyr,
tæpper og golfudstyr til privat brug med tilbage til
Danmark. Den samlede værdi af varerne må højst være
3.250 kr., hvis du kommer med fly eller skib fra et land
uden for EU.
Hvis du holder ferie i et land uden for EU og rejser hjem
til Danmark med bil, tog eller bus, og du kører gennem et
EU-land på vejen tilbage, skal du være opmærksom på, at
du så kun må tage varer med ind i EU for 2.250 kr. uden
at skulle betale told og afgifter

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 27-09-15 16:02

Jeps det gør det. Læste forkert.

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 27-09-15 16:03

Tak for svaret marken84.