/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
lån
Fra : kenwood
Vist : 515 gange
200 point
Dato : 24-09-15 20:25

En af mine kammerater skal låne 50,000 kr af mig til køb af en bil, jeg har tænkt mig at jeg tager pant i bilen til lånet er betalt tilbage. det skal ikke være i form af at bilen står i mit navn, men evt et gældsbevis af en slags. Nogen der ved hvordan det forgår så det er lovligt og rets gyldigt ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-09-15 22:14

Det er så mange venskaber der er gået til helvede på grund af penge og biler. Du skal tænke dig godt om før du låner han penge til bil.Jeg ved at dette ikke er svar på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-09-15 09:14

Lad være med at låne ham pengene.
Hvis han ikke kan få et banklån er det sikkert fordi, at banken vurderer at han ikke kan betale tilbage.
Og hvis han ikke kan betale banken, kan han nok heller ikke betale dig

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 25-09-15 10:06

Du skal oprette et lånedokument der indeholder bilens stelnummer, registreringsnummer, kammeratens cpr, fulde navn, adresse osv.
Anfør helt præcist mht. tilbagebetaling (månedlig ydelse incl. forrentning) og forventet løbetid - kort sagt: ALT der kan sikre dig, at du får dine penge igen.
Når alt er klaret bør du få det tinglyst. Så har du et håndgribeligt bevis på, at du har et tilgodehavende der er retsgyldigt.

Når det er sagt, er det en gylden regel ikke at yde lån til personer der har fået afslag i den pågældendes bank. Bankerne laver en kreditvurdering ud fra et kendskab til personens økonomi og beregner plads til uforudsete udgifter etc. og har de vurderet, at der ikke er luft til et lån i den størrelse (eller lån i det hele taget) kan det pege i retning af, at det er yderst risikabelt.
Står personen i RKI kan andre kreditorer pludselig melde sig og måske gøre krav på køretøjet.
Så kan du ende i den situation, at du i bedste fald måske får en akkord på 10% af dit tilgodehavende, måske INTET.

Jeg ville tage en snak med fyren og forklare ham, at han måtte søge banken eller anden finansiering.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-15 11:40

Citat
Jeg ville tage en snak med fyren og forklare ham, at han måtte søge banken eller anden finansiering.

Anden finansiering = kviklån hvor folk skal af med det dobbelte selv ved kort løbetid.

Noget andet er at et retsgyldigt lånedokument også udløser gode penge til en advokat, og tabes den i byretten vil et skyldigt beløb på 50.000 eller derunder aldrig nå til Landsretten, det er der lov om.

Køb en nysynet øse til 15-20.000, en sådan kan man godt være heldig med når det gælder motor og øvrig mekanik.
Som min ældre veninde der købte en Ascona til 17.000...............blot ødelagde hun selv koblingen, svigersønnen ødelagde udstødningen og bilen var ude for et uheld hvor hun måtte ryste op med egenreparation selv om hun var uden skyld, kaskoen var sparet væk som jo er almindeligt når man køber et "vrag".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 13:58

Citat
Køb en nysynet øse til 15-20.000, en sådan kan man godt være heldig med når det gælder motor og øvrig mekanik.

ENIG, er selv godt tilfreds med min polo til 8000 - har indtil videre kørt 20000km, kun med et par forhjulslejer der skulle udskiftes.
Og kan den holde de 2 år til syn, er det bare smide den til skrot og starte forfra.
Men det er klart at gammelt ikke holder så godt som nyt, og skal en gammel øse ud og bruges til ræs eller bare som unge mennesker kører nu omdage, holder de sikkert ikke længe.

Og ´venner´ har det med at ´smutte´ når der skal skal betale penge tilbage = 20.- eller 50.000-

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-15 14:49

Hvis du er parat til at sige farvel til 50 af de stærke, sådan uden videre - så lån dem ud.
Der findes masser af gode undskyldninger til ikke at betale tilbage.
Nogle bliver meget sure og vrede når pengene kræves tilbage.
Den kammerat der bliver sur eller vred når du ikke udlåner pengene............reagerer på samme måde når du ønsker tilbagebetaling.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-15 15:18

Jeg kendte for år tilbage en sydamerikaner som havde lavet kviklån i Ikea så hans "kammerat" (en tyrker) kunne købe indbo for ca. 40.000 og afdrage privat.

Et halvt år efter forsvandt tyrkeren et sted i Europa med hele pivetøjet, min bekendte havde ultralav indkomst og kunne ikke betale, og hans gæld løb med rykkere fra inkasso op i over 100.000

Jeg gav ham et godt råd. --Rejs hjem, du har en god dansk uddannelse at bygge en ny tilværelse på og du kan glemme alt om gælden.
Faktisk lejede han et værelse hos mig og havde arbejde, men blev fyret og kunne ikke betale leje, jeg sagde ham op med kun et lille huslejetab.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 25-09-15 20:05

Du låner ham bare pengene,han smadrer bilen i en brandet,ingen forsikring,og en eks.kammerat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 23:09

Citat
Du låner ham bare pengene,han smadrer bilen i en brandet,ingen forsikring,og en eks.kammerat.

Tvivler på at en rets?gyldig bilhandel der skal tinglyses kan laves uden Forsikring eller Kasko, du kan heller ikke købe et hus uden forsikring = med mindre det er kontant handel og uden andre indvolverede..

Men ellers har du ret - man kan altså være for god, og sikke en ballade der ville komme i DIT tilfælde = jeg selv ville ikke kunne leve med den skade jeg eventuelt forvoldte andre med, men unge har det med at glemme fra dag til dag.

Godkendelse af svar
Fra : kenwood

Dato : 26-09-15 12:27

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-09-15 14:52

Selv tak.

Kommentar
Fra : HH123456

Dato : 18-04-16 09:55

Jeg ville nok bede ham om at låne pengene et andet sted. Det er måske min personlige holdning, men penge kan virkelig anstrenge et venskab.

Der findes flere sider hvor man kan sammenligne lån, fx på:
http://www.mikonomi.dk/penge/forbrugslaan/

Derudover er der mybanker, og selvfølgelig også muligheden for at spørge i banken direkte.

Måske er det muligt at finde noget der ikke er for dyrt. Det koster måske lidt ekstra, men på lang sigt kan det da spare nogle gnidninger, samt tidsforbrug på at finde ud af alt det juridiske halløj.