/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Dårlige råd i IDE NYT
Fra : ingelein
Vist : 623 gange
50 point
Dato : 24-09-15 09:31

IdeNyt bringer i denne uge et råd til at fjerne gamle fedtpletter fra porcelæn og fajance med 25-30% brintoverilte. Denne koncentration er det forbudt at sælge til private. Jeg vil klage over dette råd. Men hvor?
Ingelein
Ps - iøvrigt er der ofte sådanne fejlbehæftede gode råd

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 60 point
Dato : 24-09-15 10:06

DET ER RIGTIG FINT, AT DER ER NOGLE VÅGNE MENNESKER, DER KAN
HJÆLPE DEM MED AT SKRIVE ORDENTLIGT. TAK FOR DET.

ADR. PÅ IDENYT ER:
BENJAMIN MEDIA
FINSENSVEJ 6D
2000 FREDERIKSBERG
TELF 4453 4000
IDENYT@IDENYT.DK
WWW.IDENYT.DK

DET STÅR PÅ 3. SIDSTE SIDE.

HELD OG LYKKE MED DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-09-15 10:09

Du er vist inde i en frigørelsesproces for tiden. For nylig var det "Havenyt",; hvornår bliver det mand og børn?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-09-15 10:22

Hvad mener du med en frigørelsesproces. Jeg er som jeg er på 75. År og der er vist ikke ret meget at gøre!
Jeg er som jeg er og kan ikke laves om- i hvert fald ikke på de steder, hvor det er sundt at have sin egen mening. Jeg har faktisk vundet 2. Præmie i forbindelse med HAVENYTS "Danmarks fineste have" eller var det flotteste have, men derfor behøver jeg jo ikke ukritisk at høvle alt skrevet ind.
Ingelein/alias Ingeborg i HAVENYT.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-09-15 11:30

Hej Ingeborg, så er du fem år foran mig. I den slags tilfælde (som det med at anbefale ulasiggørlige ting) nøjes jeg med at ryste på hovedet, eventuelt brokke mig lidt til Fruen. I ét af de omdelte blade så jeg en kvinde anbefale kartoffelspirer i en grøn salat og var tæt på at alarmere Radioavisen. Kom så i tanker om, at de ikke er livsfarlige for mennesker, giver bare et forfærdeligt mavekneb. Hvis kartofler blev opfundet i morgen, ville de nok ikke blive tilladt som menneskeføde. Det samme gælder en masse bønnesorter, som jo også er giftige, hvis de ikke bliver udblødt og kogt efter alle kunstens regler. Der er nogle restauranter og kokke, som har fået bøder og/eller hæftestraf for at servere dårligt tilberedte bønner.
Nej, mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!
Hav en rigtig god dag.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-09-15 11:44

Ja, men hvis ingen brokker sig, kan det jo betyde en masse arbejde for alle, som ikke ved at man ikke kan få 25-30 % brintoverilte. Der er jo også en grund til at man ikke kan få det. Allerede 3 % brintoverilte ætser huden.
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-09-15 12:36

Nu står der jo ingen steder, at brintoverilte er for private!
Naturligvis burde det stå der, men jeg læser det mellem linierne

http://www.idenyt.dk/bad/rengoring-badvedligehold-bad/fjern-brune-fedpletter-fra-dit-porcelan-med-harblegemiddel/

Det har du brug for

En beholder med låg til at anbringe porcelænet eller fajancen i.
Brintoverilte i en opløsning på 25-30 %,
Et mørkt og sikkert sted, hvor du kan anbringe brintoverilte-badet.
I Matas og andre materialister kan man normalt kun købe brintvoverilte i en koncentration på 3 %. Det er noget tyndt pjask til dette formål. Vi anbefaler en opløsning på 25-30 %. Hvis du kun kan finde brintoverilte på 30 % og derover, så fortynd brintoverilte med vand, helst destilleret vand.

Sådan gør du

Udfør ALTID denne rensningsproces med gummihandsker på! Brintoverilte i høj koncentrat misfarver både tøj og hud.
Anbring beholderen til brintoveriltebadet på et sikkert og aflukket sted, der ikke bruges til beboelse.
Anbring fajancen eller porcelænet i beholderen og hæld brintoverilten over, så den dækker.
Lad servicen stå i badet, indtil misfarvningen er forsvundet. Det vil tage alt fra en dag til 14 dage.

Husk ved brug af brintoverilte

Brug altid gummihandsker
Anbring brintoverilte-badet, hvor børn eller kæledyr ikke kan komme i nærheden af det.
Stil ikke bad i huset eller i lejligheden. Et skur i haven om efteråret, hvor der hverken er for meget varme eller frost er ideelt.
Stil badet med brintoverilten mørkt. Hvis væsken udsættes for lys bliver virkningen mindre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-09-15 13:05

Kan man ikke fjerne de pletter med en hammer ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-09-15 14:49

TJA, EFTER AT JEG HAR RINGET TIL iDE NYT HAR DE RETTET ARTIKLEN, TIL:

Citat
et har du brug for

En beholder med låg til at anbringe porcelænet eller fajancen i.
Brintoverilte i en opløsning på 10%.
Et mørkt og sikkert sted, hvor du kan anbringe brintoverilte-badet.
I Matas og andre materialister kan man normalt kun købe brintvoverilte i en koncentration på 10 %. Det mest optimale er en opløsning på 25 %. Brintoverilte i den koncentration er dog ikke tilladt i Danmark. Brug 10 % og regn med lidt længere læggetid end med den høje koncentrering.

En skam at de så ikke kan finde ud af ligge og lægge - for filen da! På en redaktionj!!!!
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-09-15 14:50

@katekismus
Fint at du havde kopieret den oprindelige tekst!
Tak - Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 18:26

Citat
I Matas og andre materialister kan man normalt kun købe brintvoverilte i en koncentration på 3 %

Citat
I Matas og andre materialister kan man normalt kun købe brintvoverilte i en koncentration på 10 %

Og rette tal er de vist også gode til??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-09-15 19:33

@mig-selv
Ja , det er ikke godt. Jeg mailede til dem i dag og spurgte om hvem der skrev artiklerne, for tallerkener med læggetid er da også ret styg. Ved du hvad de svarede? Der var ikke tid til at læse korrektur og meget blev oversat mekanisk. Hm..........

Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 23:13

Citat
Der var ikke tid til at læse korrektur og meget blev oversat mekanisk. Hm..........

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-09-15 18:02

Tak for svaret AG112. Og fordi du ikke synes at jeg er tosset fordi jeg gider reagere på den slags
Ingelein

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-09-15 23:18

SELV TAK INGELEIN.
DET ER RIGTIG FINT DU TAGER DIG AF DEN SLAGS, ELLERS ENDER DET
JO MED AT VI SLET IKKE KAN REGNE MED DE VI HØRER OG LÆSER.

MVH AG112