/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Effektive musekorn?!
Fra : horseman
Vist : 1490 gange
100 point
Dato : 17-09-15 07:47

Nu opdager jeg pludselig at man ikke kan købe de røde musekorn mere? Nu skal det være humant med Trinol, som får musene til at sove ind i døden.
Men hvis temperaturen er over 15 gr, vågner musen frisk op igen!
Og den temperatur har man jo ofte indendøre, hvor man ønsker at bekæmpe musene!!
Spar mig venligst for beskyldninger om dyremishandling!
Hvad kan man købe af midler, der virker??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-09-15 09:02

tjae

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 10:00

Er de også forbudte til Mosegrise, dem bruger jeg nemlig.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-09-15 15:13

Musefælder, så har du ikke døde mus til at ligge og rådne rundtom. En kat kan også anbefales.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-09-15 00:17

Den med katten er nu go nok - hvis katten ellers slår den ihjel og æder den.
Har selv haft katte som bare tager dyr med hjem for vise ´far´ at du er vel nok dygtig osv - lige til den ser frisk mad i skålen og så kan jeg ellers vågne op med mus/fugle om natten, de mest mærkelige steder - og den dag i dag finder jeg stadig mange skeletter i de små gemmere hos mig - netop af samme grund.
Men mine katte har altid været ´inde/huskatte´ så måske en stor ´satan´ i et hundehus eller lade, ville gøre stort indhug i de små dyr + et par gavnlige.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-09-15 17:42

Køb en slange, den æder alle mus, og problemet er løst.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 18-09-15 18:59

Har selv en kat. Men nu var det musekorn spørgsmålet handlede om! Er der virkelig ingen, der ved noget om det?!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-09-15 08:30

Nej, man kan ikke længere som privatperson købe røde musekorn.

Citat
I Danmark er det næsten udelukkende antikoagulanter, der er de aktive stoffer i bekæmpelsesmidler til mus og rotter. De virker ved, at blodet ikke vil størkne, hvorved dyrene dør af indre blødninger, hvis de indtager stofferne i tilpas stor dosis. Det tager mellem 3-8 dage, før giften virker og musen dør.

Disse stoffer sælges ikke til private, hvorfor du må kontakte en certificeret skadedyrsbekæmper, hvis du vil bruge andre midler end Chloralose.

Citat
En undersøgelse foretaget af Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet har påvist kritiske forekomster af antikoagulanter i alle undersøgte arter - rovfugle og rovpattedyr.

Siden rapporten over undersøgelsen blev publiceret i 2010, har de danske myndigheder strammet op på professionelle skadedyrsbekæmperes brug af gift til bekæmpelse af mus og rotter. Ligeledes er muligheden for at købe giftstofferne som privatperson også blevet begrænset.

Til bekæmpelse af mus findes der et alternativt giftstof, som går under navnet chloralose. De godkendte chloraloseprodukter, der er på det danske marked må dog kun anvendes til indendørs brug, hvor du som førnævnt vil kunne få problemer med lugtgener, hvis musen lægger sig til at dø et utilgængeligt sted i husets konstruktion.

Chloralose virker kun, når temperaturen er under 16 grader og skal placeres steder, hvor børn og dyr ikke har adgang til det.

Kilde: https://www.bolius.dk/undgaa-mus-i-dit-hus-16358/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 19-09-15 09:00

Hej Molekyle.

Vil det sige, at det nu er umuligt at købe musekorn, der virker?!
Der er jo som regel ikke under 16 grader indendøre?
Det vil jo være at smide pengene ud af vinduet at købe de nye korn?!
Der må da være flere end mig, der bliver ramt af dette?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-15 09:52

Hvordan kan du dog udholde lugten af rådne mus?

http://skadedyrene.dk/skadedyrsservice/?p=117

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-15 10:14

De farligste musegifte vil fremover kun være godkendt til at blive brugt af professionelle skadedyrsbekæmpere, der er autoriserede af Naturstyrelsen til at bekæmpe rotter.

http://mst.dk/borger/sproejtemidler-biocider/kampagne-fang-musen/

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 19-09-15 10:32

Hellere døde mus end levende! De gør knap så meget skade! Og de er som regel væk i kælderen under køkkenskabene når de dør.
Det har nu været en effektiv måde at bremse invasion af mus på min landejendom i 35 år.
Men nu skal de altså have lov at løbe rundt på køkkenbordene?!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-15 11:16

eller finde nogen som stadig ligger inde med røde musekorn.

Du kunne da også prøve en pakke
http://elverdan.dk/shop/product_info.php?products_id=536

http://elverdan.dk/shop/product_reviews_info.php?products_id=536&reviews_id=78

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-15 11:56
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-15 12:00
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 16:33

Midlet er forbudt, så hvorfor søge efter det?
Du kunne måske? få en håndfuld gift, hvis du spørger den lokale Rottemand eller lav det selv:
http://www.wikihow.com/Make-Rat-Poison

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-09-15 18:00

Altså hør lige
Hvis man vil undgå mus indendøre ?
Så gælder det om at holde dem UDE af beboelsen:
Citat
SÅDAN GØR DU DET SVÆRERE FOR MUS I AT KOMME IND I DIT HUS

Sæt rist eller et fintmasket metalnet for - men tildæk ALDRIG ventilationsåbninger i soklen.

Sæt et finmasket net for ventilationsåbninger i døre og vinduer, navnlig i kælderplan.

Sørg for, at der er tæt om alle rørgennemføringer.

Stop alle huller til, hvor en kuglepen eller blyant kan trænge ind.

Sæt en 5 cm metalskærm på lodrette, udvendige rør - det gør det umuligt for musene at klatre forbi og hoppe op på loftet.

Lad ikke fuglefoder flyde på jorden.

Hvor svært kan det være?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 18:33

Citat
Hvor svært kan det være?

Nej vel - men tror ikke du bor på landet selv - for lige meget hvor meget du laver af ´muse´ forbedringer, skal de sgu nok finde ind i køkkenet/hus - har selv problemet og lukker man et hul er de der stadig, de er en direkte plage for visse mennesker/boliger.
Og det kan heller ikke være meningen at man skal bygge en Beton mur uden om huset? hvis det så ellers ville hjælpe, når ´flygtninge / mus´ vil ind, så skal de nok finde en måde
Det værste er nok, at man kan høre dem men ikke se dem eller hvor de kommer ind henne.
Man kunne selvfølgelig drysse mel på udsatte steder for få muse aftryk.
Musefælder er det der giver POTE hos mig (og de gamle korn), til tider 3-4 mus på en nat.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-09-15 09:22

Tak i første omgang til migselv. Nej jeg havde jo skrevet det handlede om en gammel landejendom 1877!! Der skal noget til for at holde dyr ude! Har af og til mår på loftet, men har nu været fri i et halvt års tid ved hjælp af hjortetaksolie, høj musik og blinkende lys. Det virker!
Men at holde mus ude???? Det bliver nok en tand sværere end at holde flygtningene fra at krydse grænsen!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-09-15 09:30

Og jeg er sådan set lige glad med farven!
De der Trinol duer ikke: musen sover, men vågner igen hvis det er 15 gr varmt, og det er det jo tit indendørs!!
Katekismus. Ja de røde Tanaco har jeg før købt på postordre. Men mon ikke det bare skyldes at de ikke har fået slettet produktet fra siden endnu? Jeg prøver nok.
Holde musene ude!!! Ha-ha!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-09-15 09:44

Hjælp! De skulle have over 200 kr i forsendelse!!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-09-15 20:10
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-09-15 21:47
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-09-15 21:52

Åh, så ikke lige de var udsolgt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-15 01:00

Citat
Nej jeg havde jo skrevet det handlede om en gammel landejendom 1877!! Der skal noget til for at holde dyr ude! Har af og til mår på loftet, men har nu været fri i et halvt års tid ved hjælp af hjortetaksolie, høj musik og blinkende lys. Det virker!
Men at holde mus ude???? Det bliver nok en tand sværere end at holde flygtningene fra at krydse grænsen!

Så har jeg kun? et godt/ måske brugbart tip = PIS / andet der HØRMER af menneske/...hvis man ikke ligefrem bliver pervers af tanke gangen.

Har du så ikke til tider kamp? mellem Mår og andet - det har jeg, OG det kan virkelig vågne selv en 7 sover...
Håber du får løst problemet - skide mus..

Citat
jeg havde jo skrevet det handlede om en gammel landejendom 1877!

Ikke som indledende spørgsmål:

Og så kan jeg kopiére teksten...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-09-15 12:58
Kommentar
Fra : horseman

Dato : 23-09-15 08:17

Tak til katekismus for ihærdig søgning på nettet. Jeg tror dog næppe det er lovligt for nogen at sælge de effektive musekorn.
Jeg må altså have smækfælder. Det er ikke rart på landet hvor der er fuldstændigt stille at vågne til lyden, når den smækker!
Jeg mindes ikke i 20-30 år at have haft nogen problemer med mus eller mår. Museinvasionen er hver gang blevet slået tilbage af musekorn; og efter kort tid bliver der ikke mere spist af kornene.
Når måren flytter ind, sætter jeg ind øjeblikkeligt med Hjortetaksolie(spray), høj musik fra P3 og blinkende røde cykellygter. Så er den hurtig væk igen.
Og så er der så stille om natten, at man næsten ikke kan sove! Det hjælper dog med en lang svampetur i skoven.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-09-15 12:53

Er Tanaco Musegift ikke brugeligt?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-09-15 13:03

Citat
Jeg må altså have smækfælder. Det er ikke rart på landet hvor der er fuldstændigt stille at vågne til lyden, når den smækker!

Halooo kammerat er du ikke lidt sart?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-15 15:10

Citat
Det er ikke rart på landet hvor der er fuldstændigt stille

Jamen; så er det jo godt du har måren til at sørge for underholdningen imedens:
Citat
..sætter jeg ind øjeblikkeligt med Hjortetaksolie(spray), høj musik fra P3 og blinkende røde cykellygter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-15 15:22

..eller brug den indvendige side af hovedet:
Citat
Den foretrukne spise er fugle, æg, MUS og andre gnavere, men der glider også insekter, bær og frugter ned, hvis føden ellers er knap. Visse MUSE- og rottebefængte steder har man til tider vurderet, at husmåren var til mindre skade, end de mange gnavere, og den har derfor været benyttet som levende MUSEfælde.

Kilde: http://mårbekæmpelse.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-15 15:25

Ps. Af 2 onder skal man altid vælge det man ikke har prøvet før !!!

Citat
Between two evils, I always pick the one I never tried before.

Kilde: http://www.brainyquote.com/quotes/authors/m/mae_west.html
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 01-10-15 08:56

Molokyle: Jeg kan se, at du aldrig har haft en mår på loftet? At du kort sagt ikke aner, hvad du taler om?! Godt for dig!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 01-10-15 09:03

Katekismus. Jo Tanaco var udmærket, hvis de kunne fås, Men man henvises til Alfa og lign. Altså bedøvende midler, der kræver at temperaturen er under 16 gr, da musen ellers bare vågner op igen!
l