/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Utæt grundfos pumpe
Fra : hojriiskim
Vist : 881 gange
65 point
Dato : 16-09-15 20:00

Hej.

I foråret gik motoren på vores gamle grundfos pumpe til markvanding til da en tryk sensor var gået i stykker og dermed ikke slog pumpen fra. Da det var lige i slutningen af vinteren var pumpen stadig "pakket ind" for at holde sig frost fri og det endte med at motoren blev meget varm. Herefter var motoren død. Jeg købte ny motor og monterede den. Det var en succes og pumpen køre igen, selvom det er en MEGET gammel pumpe og det var lidt svært at finde en motor der passede. Men det lykkedes.
Problemet er nu at den er lidt tæt. Der kommer vand op til akslen som går fra motor og ned i pumpen ser det ud til. Det er i hvert fald der der bliver vådt, for vandet sprøjtes rundt når motoren/pumpen køre. Jeg tror det er ved akslen det pipler op - og jo højere tryk jo mere vand sjovt nok. :)

Er der nogen af jer der ved om der sidder en pakning ved den aksel et sted? Og om det er muligt skifte den?

Billede af pumpen (omend taget på lidt afstand) kan ses her: https://kimhojriis.wordpress.com/mine-uploads/
Pumpen hedder CR8 elle CP8 tror jeg. Det er lidt svært at læse på typepladen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-15 20:36

Når jeg søger på " pumpe cr8" dukker dette op:
http://www.google.dk/#q=grundfos+pumpe+cr8

Så det må være sådan en du har, og jeg mener der sidder en pakdåse i toppen,

Hvis du er heldig, er det en paksnor som presses sammen af en omløber

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-15 20:38
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-15 20:45

Ja det er en hydroforpumpe, og de kan trykke til.
Men du skal ind og kigg e bag det lille gitter, hvis der er et på din pumpe. Det er et pillefingergitter som bør være der.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-15 20:49

Hvad betyder hydrofor pumpe? Er det noget specielt? :)

Det der gitter er der ikke på min, så man kan se at det er "ovenpå" pumpen at vandet ligger sig. Derfor gætter jeg på det kommer op ved akslen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-15 20:57

Det er en kraftig pumpe grundet sin opbygning i de lag du ser.
Den bygger trykket efterhånden som vandet flytter sig op.
Samme pumpe kan også fungere som vacumpumpe, dog lettere ombygget med ( låsevand)

Alle vandværker bruger disse pumper.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-15 20:59

Så du foreslår jeg forsøger at skilde den ad fra toppen og se hvad der er af pakninger?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-15 21:00

Kan du se om der sidder en møtrik omkring akslen skruet ned i pumpehuset.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-09-15 21:01

Det tjekker jeg lige i morgen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-15 21:03

Der kan også sidde en plade rundt om akslen holdt nede af 2 skruer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-15 21:51

Nu kender jeg ikke lige den pågældende pumpe, men jeg har i mange år arbejdet med
hydraulik pumper med meget højere tryk.

Her sidder der typisk på akslen enten en Simmering, en slags læbetætning
eller en speciel firkantet O-ring, vist kaldet en Qwat ring?

Måske er det også tilfældet med din pumpe, ellers spørg dog Grundfos??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-09-15 04:03

Citat
Er der nogen af jer der ved om der sidder en pakning ved den aksel et sted? Og om det er muligt skifte den?

Ja der sidder en pakning og der er også et leje som bør skiftes ved samme lejlighed.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-09-15 07:09

I stedet for at forsøge at gætte sig frem, så prøv som svendgiversen siger, Grundfos. Deres serviceafdeling plejer at være ualmindeligt flinke, så jeg er ret sikker på de er villige til at hjælpe.
Send evt. billedet/billeder af pumpen først - så er de klar over pumpetype når du ringer !
Held og lykke.

ØV4

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-09-15 10:44

Da du har bekostet en ny motor og pumpen er utæt og skal repareres, så kontakt Grundfos Servicecentre og oplys typen på pumpen så du får de originale reservedele og servickits så den kan holde i mange år

Grundfos Servicecentre

Telefon: 8750 5056

Mail: service-dk@grundfos.com

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-09-15 10:53

Jeg har taget lidt billeder af pumpen her til morgen og sendt til Grundfos Servicecenter. Så ser vi om ikke de kan hjælpe. Jeg vender tilbage når de har svaret. :)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-09-15 13:25

Der skal helt sikkert være en simmerring til at tætne mod akslen.
De plejer at være rimelig enkle at skifte

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-09-15 15:52

Så er der svar fra grundfos. Ny del til pumpen koster 2280+moms - hvilket var ret meget. Jeg havde håbet på 50-100 kr til en ny oring eller noget. :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-09-15 16:38

Det lyder dyrt, har du ikke mulighed for selv at adskille pumpen
og se hvilken tætning der er anvendt?

Og hvorfor oplyser Grundfos ikke dette?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 16:51

Citat
Her sidder der typisk på akslen enten en Simmering, en slags læbetætning
eller en speciel firkantet O-ring, vist kaldet en Qwat ring?

Jeg har brugt dette som erstatning for O ringe, med rimelig resultat - men kender intet til din pumpe:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Kolesystem--Ventilation/Vandpumpe/Pakningssilikone-til-hoje-temperaturer-2000017186/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-15 17:11
Kommentar
Fra : 1901

Dato : 17-09-15 20:22

Er aksel på motor og aksel på pumpe ikke samlet med en kobling med 4 unbrakobolte?
Hvis den er så mener jeg at jeg har haft held af at løsne koblingen lidt på motordelen og løfte akslen lidt med et dækjern eller lign. og spænde mens man løfter.
Man skal ikke løfte for meget for så kan pumpen komme til at gå for trægt.
Det er hvis pakningen er kommet til at køre et andet sted på akslen end den plejer at det kan blive utæt men prøv ovenstående, det har jeg ihvertfald haft held med nogen gange.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 17-09-15 22:33

Jo 1901, den har netop sådan en. Det vil jeg prøve inden jeg skiller den ad.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-09-15 23:45

Pumpen har jeg ikke erfaring med, men jeg har forstand på elmotorer.
Du skal lade være med at pakke motoren ind i isolering om vinteren. det har den ikke behov for og den tåler ikke at køre ret meget uden køling.

Motorn har køleribber og formentlig en indbygget lille propel, som bringer varmen fra viklingerne frm til ribberne.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 18-09-15 07:01

Pumpen er kun pakket ind for vandet skyld, ikke for motorens. Normalt køre pumpen ca 1 min ad gangen om vinteren. Og det er ca en gang om dagen. Men jeg har lært lektien og overvejer at holde motoren fri fremover.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-09-15 07:48

hojriiskim.

En forudsætning for at få de nøjagtige oplysninger om pakninger m.v., er det et must du har typenr. på pumpen !
Den pris du har fået fra Grundfos kan synes høj, men hvis du i princippet får en "ny" pumpe til de penge, er det så så slemt ??
Hold det op mod prisen for en tilsvarende fabriksny pumpe, så er prisen vist meget human !! Du skal vel formentlig bruge vand fremover, så hvad er alternativet ?

ØV4