/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Husvandværk
Fra : jenslynkandu
Vist : 359 gange
15 point
Dato : 12-09-15 12:59

Hej, har brug for et værk der kan suge gennem en lang ledning og derefter fra ca 4 m dybde - er der nogen der kan anbefale et værk ?

mvh jenslyn

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-15 13:09

Det er vel en pumpe, du skal bruge?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 12-09-15 13:10

jeg har en du kan købe for 500,kun brugt et par måneder.

http://peecee.dk/upload/view/453073

Kommentar
Fra : jenslynkandu

Dato : 12-09-15 13:15

ja det er en pumpe -
- er bange for at sugehøjden er for lille på den du har

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-09-15 16:04

Det kan de fleste husvandværker, du køber snart sagt hvorsomhelst*). De allerfleste af dem er bare ikke selvansugende. Det vil sige, at du skal have et sugehoved med kontraventil, og pumpen og ledningen ned til sugehovedet skal være fyldt med vand, før du starter anlægget. Ellers står pumpen og kører tørt, suger ingenting men pumpen og motoren brænder hurtigt sammen. Du må gætte tre gange på, hvor jeg ved det fra!

*)Hvorsomhelst er Harald Nyborg, Bauhaus, Biltema og andre større hjemmefuskervarehuse. Rørsmede på landet kan også levere, men de vil nok være væsentlig dyrere; muligvis holder deres vandværker længere.

Kommentar
Fra : jenslynkandu

Dato : 12-09-15 19:29

- hvis jeg køber en selvansugende, vil den så først tage luften ud af sugerøret og så fortsætte med at suge vandet, og dermed ikke brænde sammen ??

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-09-15 21:18

Ja, det sikre kontraventilen at det ikke løber tilbage.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-09-15 11:47

Ved 4 meter suge dybde kan du bruge alle lille husværker der skal bare være en kontraventil i enden af suge ledningen og så skal hele suge ledningen være fyldt med vand før du startet pumpen.
Sæt et T styk med ca. ½ meter rør og en kugle-hane, på suge slangen før pumpen, sæt en tragt i kugle-hanen og fyld suge slangen op med vand, luk kugle-hanen og start husvandværket op.