/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandpumpen får relæet til at slå fra!
Fra : horseman
Vist : 515 gange
200 point
Dato : 12-09-15 09:08

Så er den gal med min vandpumpe igen! Kort tid efter at jeg har haft besøg af både elektriker og smed.
Iaftes gik strømmen pludselig. Fandt ud af at hvis jeg undlod at slå den gruppe på 3 sikringer, der driver vandpumpen fra, kunne jeg godt få lys(MEN IKKE VAND!).
Sidst konstaterede smeden at den ene sikring var røget, og jeg behøvede bare at skifte den, så kørte pumpen igen!
Men denne gang ser ingen af sikringerne ud til at være gået? Vil nok prøve at skifte alle 3, men hvad kan jeg ellers gøre?
Hvad kan der være galt? Kan godt kravle ned og kigge på pressostaten, men hvad skal jeg gøre med den?!
Kan jo ikke få fat på nogen før mandag morgen, så det ville være dejligt, hvis nogen kunne hjælpe??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-09-15 15:56

Hvis det er hpfi-relæet, der slår fra, har du en afledning i pumpemotoren, og så er du nok nødt til at ofre en ny motor.

Accepteret svar
Fra : bodillouise

Modtaget 200 point
Dato : 13-09-15 07:55

En sikring kan godt være gået, uden at Man med det blotte øje kan se det.
Jeg ville prøve at skifte sikring, men samtidige mandag få fat i en elektriker (da fejlen sker ofte), der må være et eller andet galt.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 13-09-15 10:09

Hej Bodillouise. Er det virkeligt rigtigt? Der er 3 sikringer i gruppen, og sidst var problemet klaret ved at skifte 1 sikring, der var gået! Pinligt og dyrt nok efter besøg af både elektriker og VVS!!
Elektrikeren var kun en lærling, som undersøgte relæet og en masse andet uden at kunne finde fejl!!
Og han var ret meget omkring sikringerne!!!
VVS kunne i pressostaten konstatere at en sikring var gået; og da jeg løb på loftet kunne jeg med det samme se, at det var tilfældet!
Derfor har jeg ikke villet skifte nogen af de 3 sikringer, når duppen ikke er røget af!!
Jeg har haft ca 2-3 vandpumper i 38 år og kender ikke problemet?
Mon ikke jeg mandag skal kontakte min smed og ikke den uduelige elektriker?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 13-09-15 12:01

Hej Bodillouise. Jeg skiftede alle 3 sikringer; kunne absolut ikke se, at noget var galt?
Duppen var ikke løs? Men pumpen kørte igen og relæet slog ikke fra!
Tusind tak. Men hvorfor ryger sikringerne??!

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 13-09-15 12:04

Tak for svaret bodillouise.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 16-09-15 21:04

Jeg ved ikke hvorfor de ryger. Kunne der være noget årgang i systemet eller er varmpumpen ved at gå, kunne der opstå fugt ved noget af det elledningerne ? Ved at jeg har haft problemer med nogle sikringer, hvor dimsen ikke faldt af. Min elektriker sagde det ofte skete. Nu er vi gået over til automatsikringer det kan varmt anbefales. Dog en dyr løsning. Glad for at du fik varme