/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Brug af rigtig kabler...
Fra : Rustica.dk
Vist : 514 gange
100 point
Dato : 10-09-15 17:20

Kender jeg en der kan svare på om jeg må sætte 5x2,5 kvadrat kabel sammen i en loftdåse med 5x1,5 kvadrat? Jeg har lavet nye loftdåse, og trukket ned til afbryder. Den ene afbryder har jeg trukket ved et uheld et 2,5 kvadrat kabel. Betyder det noget? Eller skal loftet ned og trækkes om?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-15 17:38

Du må gerne trække større kvadrat en nødvendig.
Gruppeafbryderens skiringer må selvfølgelig stadig kun være 13 A, da det passer til 1,5 kvadrat.
VH Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-09-15 20:16

Der er jo to svar på dit spørgsmål

Det første er du installatør/elektriker for eller må du ikke udfører ny installation

At bruge 2,5 mm2 er der ingen problemer i så længe at sikringer ikke overstiger den mindste kvadrants max sikrings størrelse

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-09-15 07:36

Tak for svaret pallebhansen.
Det var lige hvad jeg skulle bruge

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 11-09-15 07:37

Rotw. det kan jeg heller ikke finde på