/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad kalder man et område indenfor jura
Fra : begga
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 10-09-15 16:37

Hvad kalder man området indenfor jura hvis en sag handler om en sundhedspersons brud på tavshedspligten?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-15 20:48

Måske kan det være persondataloven, der er overskredet.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 10-09-15 21:43

Hovedreglerne om tavshedspligt i sundhedssektoren findes i sundhedslovens kapitel 9. Men reglerne er komplicerede og der er mange undtagelser fra hovedreglen, f. eks. om tilladelse til at videregive oplysninger i forskningsmæssigt øjemed. Du bør derfor læse kapitel 9, og jeg vedhæfter et link nedenfor.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=152710#Kap9

Der findes straffebestemmelser i lovens § 271, og erstatning kan også komme på tale, hvis der som følge af handlingen opstår et erstatningsretligt krav mod sundhedspersonen eller institutionen. Det er rigtigt, som Eyvind nævneri sit svar, at der også i nogle tilfælde kan være tale om overtrædelse af persondataloven, men det afhænger af den konkrete situation. Hovedbestemmelserne er i sundhedsloven, og hvis en sundhedsperson overtræder persondataloven og derved bryder sin tavshedspligt, vil der altid foreligge en overtrædelse af reglerne i sundhedslovens kapitel 9.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-15 23:02

Klager skal indgives til SUNDHEDSVÆSNETS PATIENTKLAGENÆVN.
INGELEIN

Kommentar
Fra : begga

Dato : 11-09-15 16:29

tak for alle svarene. Jeg skal finde en advokat. Derfor skal jeg kende navnet på det område indenfor jura problemet hører ind under.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-15 17:01

Prøv lige at spørge her, i den gratis retshjælp.

http://www.copenhagenlegalaid.com/

Fortælle dem hvad det drejer sig om - så finder de selv det rette navn.

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 12-09-15 18:11

Tak for svaret Eyvind. Ja, det bliver nok løsning.