/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Sikker uovervåget e-mail
Fra : Jens_Henri
Vist : 350 gange
75 point
Dato : 04-09-15 01:56

Jeg har for tiden gmail - men jeg har fundet ud af, at Google gemmer alle data. Jeg vil gerne oprette en email, der ikke er overvåget af uvedkommende - helst under Linux.
Er gandi.net en sikker platform?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-09-15 07:17

Når dine mails ligger på nettet, kan udbyderen jo "overvåge" dem, så du må bruge en mail klient, hvor de ligger på din PC.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-15 07:51

Brug en internetudbyder som også har mailserver.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-09-15 09:57

Det mest sikre er at oprette sit eget domæne og have mailserveren hos sig selv. Men det er for fagfolk. Jeg bruger selv azero.dk hvor jeg både har hjemmeside (eget domæne) og mails. På den måde kan man have emailadresser som består af <eget navn>@<eget domæne>.dk. Men det er naturligvis ikke gratis som gmail er. Men uanset hvad så foretrækker jeg helt klart at have tingene liggende på en dansk server. Min udbyder laver dagligt eller ugentligt backup og alle mails bliver scannet med to forskellige antivirusprogrammer og undersøgt for spam inden de går videre. Jeg har dem ikke mistænkt for at gemme ud over den tid man normalt gemmer en backup.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-15 12:26

Citat
at Google gemmer alle data.

Sådan er LOVEN, alle gemmer et eller andet - varigheden kan variere fra land til land, DK mener jeg gemmer oplysninger i 2 år.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-09-15 08:04

Har du læst bogen om Edward Snowdon: http://www.amazon.com/No-Place-Hide-Snowden-Surveillance-ebook/dp/B00E0CZX0G

Så vil du vide at AL email korrespondance screenes og gemmes !!!

Vil du undgå at andre læser med? Så er der kun een sikker metode: Kryptering.

Edward Snowdon benyttede selv PGP (pretty good privacy) programmet til sine korrespondancer med journalisterne. PGP kræver dog at både afsender og modtager har installeret programmet. Det er derfor ikke lige sagen f.eks. i forbindelse med Digital Post fra det offentlige, men er meget sikker når det kommer til privat post og filudveksling mellem to PGP klienter.

Læs om PGP her: https://da.wikipedia.org/wiki/Pretty_Good_Privacy

Symantech (..dem med Norton Antivirus) har flere PGP løsninger til forskellige formål: http://www.symantec.com/encryption/

</MOLOKYLE>