/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
EL motor /kopling / aksel
Fra : mig-selv
Vist : 532 gange
150 point
Dato : 31-08-15 23:48

Har en el-motor som søger en til kopling til en hydraulik pumpe.

Akslen diameter er 15mm + pumpen er en mærkelig genstand da akslen er delvist inde i pumpen:
http://www.ebay.de/itm/Hydraulikpumpe-fuer-Holzspalter-Pumpe-1-25-NEU-ZA10069-/151170170758

Gode idéer til en BILLIG løsning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-08-15 23:50

Læg lige mærke til at pumpen har en mærkelig aksel - hullet i akslen er ikke på min.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 150 point
Dato : 01-09-15 11:25

En "stang" med den rigtige diameter og fræs/slib fuge, der passer til tappen i akslen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-15 17:14

Har tænkt på det men med 3000 omdrejninger tror jeg ikke det holder i længden, tror ikke jeg kan lave en opsætning der er præcis nok

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-09-15 20:06

Den sorte fyr med riller i er er en kobling/medbringer (Motoradapter) som kan overvinde små skævheder.
Din motor aksel skal bare være tilsvarende rillen. Det er et gammelkendt medbringersystem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-15 20:50

Citat
Den sorte fyr med riller i er er en kobling/medbringer (Motoradapter) som kan overvinde små skævheder.

Det var jeg ikke klar over, men så kan dette jo bruges??
Citat
En "stang" med den rigtige diameter og fræs/slib fuge, der passer til tappen i akslen

Spørgsmålet er så bare hvordan dælen den ´stang´ kommer til at sidde TOTAL præcis på selve motoren, det er der jeg har læst at det går galt, og der er også selve kraften fra el motor vs pumpen når den arbejder på højtryk.
På pumpen kan jeg sikker finde et leje som passer til en aksel, så den ikke får for mange vibrationer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-15 08:48

Systemet er netop lavet som det er, for at det kan oveføre kraften på trods af små skævheder.

Hvis du prøvede at lave en helt stiv aksel mellem motor og pumpe ville det formentlig gå galt.

Forbindelsen mellem motor og pumpe skal du alligevel lave så kort,som mulig, og helst med motor og pumpe spændt dirkte sammen. '
Det forudsætter selvfølgelig at motoren kører med det rigtige omdrejningstal og at hydrauliksystemet er med en povetryksventil, som recirkulerer olien, hvis pumpetrykket bliver for stort.

På linket du har er også henvisning til en motor, som passer. Hvis du ikke vil købe den, skal du have lavet en akselende og huller til sammenspænding på samme måde. den lille motoradapter, som er vist passer så som fleksibel kobling ,ellem motor og pumpe. Den gør det også meget nemmere at samle, da den bare ligger 2løst" memen akselenderne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-15 12:10

Jow - det mente jeg da også.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 23:01

Citat
Hvis du prøvede at lave en helt stiv aksel mellem motor og pumpe ville det formentlig gå galt.

Citat
Jow - det mente jeg da også.

Ja ikke.

Havde tænkt på at bruge ? remskive eller hvad det kaldes - med samme udveksling.
Men så skal der en del Lejer til selve pumpen, og findes de så i samme størrelse + noget lejerne skal monteres i osv.

Citat
Det forudsætter selvfølgelig at motoren kører med det rigtige omdrejningstal og at hydrauliksystemet er med en povetryksventil, som recirkulerer olien, hvis pumpetrykket bliver for stort.

Motoren har/godkendt til samme RPM som pumpen kan klare (og lidt mere) - dog er der ikke nogen form for trykventil = el motoren stopper bare (kan ikke klare arbejdet) ved overbelastning af pumpen MAX 8 Tons - hvilket ikke er/kan være godt i det lange løb.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-15 01:38

Hvis motoren er af den sædvanlige asynkrone type, går det helt galt, hvis du stopper den på overlast.

Den trækker da så stor strøm at den overhedes og sikringerne brænder over.
Din pumpe har heller ikke godt af det. Som tommelfingeregel er strømmen ved stilstand ca. 6 gange så stor, som ved fuldlast. Og det bliver til varme i motoren alt sammen, samtidig med at den indbyggede køleventillator står stille.

Den overtryksventil, og pasende oliekøling er helt nødvendigt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-15 10:03

Citat
Hvis motoren er af den sædvanlige asynkrone type, går det helt galt, hvis du stopper den på overlast.

Den trækker da så stor strøm at den overhedes og sikringerne brænder over.
Din pumpe har heller ikke godt af det. Som tommelfingeregel er strømmen ved stilstand ca. 6 gange så stor, som ved fuldlast. Og det bliver til varme i motoren alt sammen, samtidig med at den indbyggede køleventillator står stille.

Den overtryksventil, og pasende oliekøling er helt nødvendigt.

Det jeg har er en pumpe og en el motor, taget fra et par brændekløvere, og der er ingen form for trykventil eller køling på dem.
Og de virker jo som de skal fra fabrikken - dog kan de slå sikringen ved vedvarende overbelastning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-15 10:53

Der sidder overtryksoverløbsventil på brændekløvere. Selv min billige 7 ton fra onkel Harald har sådan en ventil og den bruges en gang i mellem når knuden har store knaster.

Den fungerer på samme måde som en sikkerhedsventil, hvor trykoverskudet sendes tilbage til magasinet og bliver genbrugt. Dog belastes motoren til det yderste, og vil nok ikke kunne holde til det i længere tid.

Hydrauliske kraner / elevatorer / autolifte osv virker på samme måde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-15 11:18

Citat
hvor trykoverskudet sendes tilbage til magasinet og bliver genbrugt.

Ok, sådan en er der på den ene kløver, men ikke på den anden (kan ikke finde den, står heller ikke i manualen) som også er opbygget på en hele anden måde angående hydraulik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-15 11:54

Ok - men så er hydraulikpumpen nok konstrueret til at lave et maximalt tryk. Eller den bare begrænses af motorydelsen.
Husk lige, at det er store kræfter du har med at gøre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-15 12:32

Citat
men så er hydraulikpumpen nok konstrueret til at lave et maximalt tryk. Eller den bare begrænses af motorydelsen.

Den har et max tryk, mener det er på 80 bar/8 tons ved 3000rpm
Citat
det er store kræfter du har med at gøre.

Har noget gammelt og tørt elme træ, det flækker min nye kløver ikke, det springer fra hinanden med et gevaldigt brag og flyver et par meter, hat fået sådan en ´pind´ lige i fem-øren, der skulle et par hovedpine tabletter til før jeg gik igang igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-15 20:42

Du skal stå bag ved styringen, så flækkekilen peger mod dig. Mit asketræ springer til tider 5-6 meter frem.
Det er direkte livsfarligt at stå på samme side som træet ved lodret flækkeopstilling.
Allerbedst er det at bruge dyret i vandret stilling og evt. hæve fronten hvis den har svært ved at køre helt ud i enden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 23:08

Citat
Du skal stå bag ved styringen, så flækkekilen peger mod dig. Mit asketræ springer til tider 5-6 meter frem.
Det er direkte livsfarligt at stå på samme side som træet ved lodret flækkeopstilling.
Allerbedst er det at bruge dyret i vandret stilling og evt. hæve fronten hvis den har svært ved at køre helt ud i enden.
:-
Min nye er VANDRET - men den smider det sgu i hovedet på mig - stadigvæk, måske fordi jeg har en ´split-kile´ der deler brændet i 4 stykker.
Men alt det gamle og TØRRE løvtræ hos mig springer - jeg har dog tørt ikke bøg, men mener at huske samme resultat, jeg har dog haft en kløver uden særlig stor ´kile´ der var ikke noget træ der fløj til siderne.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-09-15 23:09

Tak for svaret alka.

Og tak for andre gode råd osv..

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-09-15 16:26

selv tak mig-selv