/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ude af control
Fra : svendgiversen
Vist : 864 gange
119 point
Dato : 26-08-15 21:14

Jeg har lige hørt den gamle sang, "Syng en enkelt sang om Frihed", og det inspirerede mig.
I stor bekymring over de mange migranter, der nu prøver at komme til Europa og andre steder,
og bliver holdt tilbage med pigtråd, tåregas og noget der er endnu værre.

Selv har jeg arbejdet mange år med simulation, helt fra de første digitale modeller opstod,
og jeg begynder her med en meget enkel model, som jeg hørte på en af Europas første
konferencer om simulation:

På en lille afgrænset ø var der stort set ligevægt mellem ræve og kaniner,
så dør et par af rævene og kaninerne formerer sig, nu med ekstra føde til rævene,
der tiltager i antal, og til sidst æder alle resterende kaniner, hvorefter de selv dør af sult.

Vor verden er jo meget mere kompleks, men den er måske ved at være lige så meget
ude af kontrol, som den lille øde ø model?

Hvem kan bidrage med noget det bekræfter eller afkræfter dette??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-08-15 21:38

Nu forstår jeg ikke spørgsmålet til fulde, men du har ret i, at det, der sker i Europa lige pt er, at vi tager imod "de varme landes" overskudsproduktion, og det vil "kvæle" os

Var det Gadaffi der engang sagde: Vi erobrer Europa, ikke med tanks... Med barnevogne!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-15 21:54

Min næste model er ikke helt så gammel, og lidt mere kompliceret,
inspireret af USA, der har forstået at opdele afgrøder og indtjening efter bonitet og kløgt,
indførte man her i Europa, efter et par sub modeller, de 6 og de 7, vort nuværende EU.

Men de sydeuropæiske bjærg bønder kunne jo slet ikke konkurrere med vor mælkeproduktion,
så man indførte noget, hvor man kunne sælge sine mælkekvota...

Min ældste fætter havde en lille gård og har aldrig tjent så meget
som da han gik på pension og solgte sin mælkekvota,
det samme skete for min kones langt yngre søn, der nu kun har ungkvæg.

Og så om mælk, det sidste herfra i dag:
Det store land Kina manglede mælk og købte det billigt vist på New Zealand,
men fik for meget, og dumpede overskuddet her i Europa.

Resultatet er at hovedparten af vore danske mælke produktcenter nu er ved at gå fallit,
i vort gode gamle landbrugsland, med nogen af verdens bedste malkekøer.

Hvem kan forklare og rette op på denne ude af control situation???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-08-15 21:59

Citat
Hvem kan forklare og rette op på denne ude af control situation???
Meget simpelt, det er EU's konstruktion der årsagen til djævelskabet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-15 22:05

Ja Tommy, jeg så ikke dit indlæg inden jeg svarede,
men jeg har meget ondt af de stakkels børn,
der nu sidder i barnevogne på en spæret vej til Europa.
uden mad, vand og sågar toiletter...

Vi må finde en, jævnfør mit spørgsmål, en global model,
der kan løse dette ude af kontrol problem.

"Syng en enkelt sang om Frihed",
Det er jo ikke blevet bedre siden dette ønske, tværtimod...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-08-15 22:41

Citat
Meget simpelt, det er EU's konstruktion der årsagen til djævelskabet

Det må være rart at være så stor en idiot at man kan forklare alting med en enkelt løgn.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-08-15 23:32

Hvis man lader idioterne lede verden så får man jo idioti

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-15 23:41

EF = frit handelsmarked = fri overtagelse af andres handel og produktion
EU = Europa Undertrykkelse ved hjælp af forordninger og regler.

De fremmede:
De fleste af dem der kommer hertil, vil jo slet ikke det Danske samfund.

Og i øvrigt har vi slet ikke plads til dem alle.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-08-15 23:42

Citat
Det må være rart at være så stor en idiot at man kan forklare alting med en enkelt løgn.
Nå nå nå nå nå funto, små slag. Hvis Plejerne viste at du ville bruge din computer til at genere bedste borgere, tror jeg ikke, du havde fået den udleveret. Pas nu på den ikke bliver inddraget igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-15 23:47

Tommy..............

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-15 10:00

En dynamisk model bygger på differential ligninger og kan forudsige kontinuere ændringer
over tid, men den er ikke så god til at gengive pludselige ændringer.
Via parameter og input ændringer kan man så vise forskellige mulige hændelser, senarier.

Man kunne jo nok havde forudset at Putin ville prøve at generobre noget af det tabte
russisk talende land fra det tidligere Sovjetunionen, og at EU ville svare igen med økonomiske sanktioner.

Men at det igen skulle gå ud over vore stakkels bønder, der nu heller ikke kan sælge svinekød,
er der vist ingen der kunne have forudset?
Til gengæld skovler færingerne nu penge ind ved at sælge fisk til Rusland uden om
EU sanktioner, håber de betaler lidt tilbage af hvad vi har betalt til dyre tunneler deroppe??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-08-15 10:22

Hm........ Jeg er født lige syd for grænsen af danske forældre, som ved grænsedragninen pludselig blev tyske! Det samme gælder for min gemal, som er født i 1935. Jeg har oplevet 2. VK som barn, men kan dog huske tvangsindkvarteringen af flygtninge i private hjem. Min mands familie havde en 2,5 værelses lejlighed med wc til deling med naboen. De måtte afgive 1 værelse til en rumænsk flygtning i nogle år! Det samme måtte alle andre. Min mand fortæller at det var meget slemt, blandt andet på grund af at manden måtte benytte køkken osv. .........kunne man tænke sig sådanne indkvarteringsmuligheder i dag? Min mands bedstemor havde stue, køkken og soveværelse. Hun måtte huse en kvinde fra Rumænien. De fik dog et meget fint og godt og længevarende venskab.
Hvordan ville vi reagere på en tvangsindkvartering i dag? Er vi blevet opskræmte af mediernes ofte dårlige omtale af flygtningene? Det må være forfærdeligt at være på flugt på den måde. Handler det om at skille fårene fra bukkene? Motivet til flugt er jo ikke ens for alle flygtninge Og ikke alle er flygtninge i den forstand.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-15 11:19

Fordelene ved et stort indre marked er jo indlysende,
vi kan dyrke æbler og længere sydpå appelsiner,
men hvis vi får den samme valuta og dele af EU udvikler sig forskelligt, vil der opstå problemer,
og man har jo mistet et vigtigt justerings instrument, devaluering, eksempelvis nu i Grækenland.
Noget der også kendes i USA, hvor nogle stater er meget rigere end andre.

Og ja, ledelsen af EU er ikke optimal, men nogle af nøglepersonerne er magtesløse,
eksempelvis er Merkel lige blevet hujet ud af yderliggående fra det tidligere herrefolk.

Og ingelein, vi har i mit nye hjem også kun et toilet,
noget min nye kone, der ejer huset, ikke ser som et problem,
men det gør jeg, der skal op om natten, især når vi har gæster.
Og jeg vil nødig med disse forhold have en tvungen flygtning boende.

Det man burde gøre er at sørge for bedre forhold i migranternes hjemlande,
så de ikke behøver at give sig ud på en håbløs vandring op gennem Europa.
Hvem mon rådgiver dem til at tage af sted, for vindings skyld, og med hvilke argumenter??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-08-15 16:44

Citat
eksempelvis er Merkel lige blevet hujet ud af yderliggående fra det tidligere herrefolk.
Nej, hovedparten af demonstranterne var ganske alm. mennesker. Men bare vent og se, når tusinder og atter tusinder går i demonstrationstog i mod denne sindsyge indvandring der foregår pt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-15 16:55

Hvis det er almindelige mennesker , så er det godt jeg ikke er tysker:

http://article.wn.com/view/2015/08/26/Demonstranten_buhen_Merkel_in_Heidenau_aus/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-08-15 18:39

Nu fremgår det ikke i artiklerne, at det var Nazier.
Vi ved jo - herhjemme - og især fra Sverige, at visse aviser ynder at kalde dem, som er imod uhæmmet indvandring for: Nazister, Ekstreme, Racister, Mindre begavede.....osv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-15 18:53

Og ingelein, jeg ved at du følger med her, måske kan du hjælpe Tommy og andre,
der måske ikke forstår tysk, med at forklare, hvem der hujede / buede af Merkel.

Der er lige fundet en bus i Østrig med over 50 døde flygtninge,
måske kunne de ikke komme videre på grund af restriktioner,
og i stedet for at hjælpe dem, lod de der havde fået transport pengene, dem dø af tørst?

Skal vi gøre det samme med de mange migranter, der nu er strandet i Makedonien,
der er langt gennem Serbien op til Ungarn, hvor de bliver mødt med tåregas.

Og ellers drejer dette spørgsmål om vi kan finde en måde at regulere vor indvandring på?

Control på engelsk betyder ikke Kontrol, det har vi nok af både i Danmark og EU,
men Styring, og her efterlyser jeg modeller der kan forudsige og korrigere før der er for sent.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-08-15 19:03

Citat
Og ingelein, jeg ved at du følger med her, måske kan du hjælpe Tommy og andre,
der måske ikke forstår tysk, med at forklare, hvem der hujede / buede af Merkel.
Tysk er faktisk mit andet modersmål

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-15 19:11

Nå du kan tysk Tommy, så ved du jo også, at dette ikke er sandt:

>hovedparten af demonstranterne var ganske alm. mennesker...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-08-15 19:30

Ganske alm. mennesker, som er træt af indvandring - men af Angela Mærk'lig & den snakkende klasse bliver kaldt "Mennesker med had i hjertet" og ekstremister.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-15 19:50

Den tyske presse siger noget helt andet.

Og du svarer ikke på de andre spørgsmål,
skal vi nu lade de, der nu er på vej, dø af tørst?

>Med barnevogne!

For mit indre syn ser jeg en barmhjertig Kapitän
uddele mad og bleer til små sultne babyer på flugt...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-08-15 19:53

Nu har jeg flere aftener i træk set tysk fjernsyn (som altid, hvis jeg overhovedet ser TV!), men flygtningeproblemet angår jo os alle. Men...........sagen har jo så mange aspekter i netop Tyskland, fordi der også er en slags "misundelse" over at man stadigvæk betaler "Solidaritätszuschlag" til delstater, tidligere DDR. Her er der nemlig ved at være bedre forhold på mange områder end i Vesttyske Bundesländer, som må betale.
Jeg har forfærdelig ondt af børn, unge og gamle i flygtningestrømmen, men også ondt, når jeg hører at socialt udsatte tyskere må forlade deres boliger for at give plads til flygtningene. Det er da rivende galt, for hvor skal de så være?
Jeg vil ikke se mere fjernsyn - men stikker hovedet i sandet, som så mange andre, som virkelig kunne gøre noget!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-08-15 20:19

Citat
Den tyske presse siger noget helt andet.
Ja den tyske presse og min bare røv er to sider af samme sag.
Det er vel ikke nogen overraskelse for dig, at fede overskrifter, løgn og latin sælger aviser..?
Vi har da rigeligt af det uvæsen herhjemme hvor vi blot er ca. 5 mill. mennesker.

Citat
Og du svarer ikke på de andre spørgsmål,
skal vi nu lade de, der nu er på vej, dø af tørst?
Det er kun ca. 20% der er reelle flygtninge - resten, 80% er lykkeriddere.

Skal de dø af tørst, spørger du...
Nej de skal ikke dø af tørst -eller af sult. Men sendes direkte tilbage til en flygtningelejr i nærområdet, hvor Vesten sørger for at de får alle deres basale behov + opfyldt. Eller gør som Australien.

Der bliver rigelig brug for dem når der eget land skal opbygges.

Europa kan ikke - og skal ikke løse deres problemer. Kulturforskellen er så stor, at det er dømt til fiasko på forhånd. Indse det dog!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-08-15 20:23

I en artikel i denne uges Weekendavisen (ikke online) skriver journalist Jan Bo Hansen om den ”østeuropæiske front”. Polen med 38 millioner indbyggere har sagt ja til at tage 150 familier med den udtrykkelige betingelse, at disse familier skal komme med en kristen baggrund. Estland har sagt ja til at modtage 130 personer, igen udelukkende kristne. Samme meldinger kommer fra Letland og Litauen. Lignende reaktioner er fra Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn.

Disse lande har været under det kommunistiske åg, ønsker ikke en gentagelse af en anden herrefolks ideologi. - Jeg forstår dem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-08-15 22:31

Skal vi gætte på at Europa er i undtagelsestilstand, inden fem år..........og hvad deraf følger.

Jeg tør godt.

M.

Accepteret svar
Fra : omahexen

Modtaget 119 point
Dato : 28-08-15 08:46

Har ikke en pind imod flygtninge,bare de fortår at tilpasse sig.Jeg har i flere år boet i Berlin,hvor det efterhånden er sjældent at møde en ægte tysker.Der blev i de gyldne år importeret en masse mennesker fra Tyrkiet og Vietnam.Mange af dem arbejder der ganske vidst nu,men der er så mange,at de faktisk kontrollerer flere bydele,tyskerne har der ikke så meget at sige,derfor er jeg lidt nervøs for,at vi kunne få de samme tilstande i Danmark (så bliver det nok småt med offentlige juletræer).Hvad skete der efter murens fald,det væltede ind med Østtyskere,som naturligvis pressede lønnen ned.Derfor,lad Danmark forblive dansk !!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-15 10:36

Jeg er ikke glad for flygtninge, især ikke når de optræder i dominerende grupper.
Min kone kom hjem sent med tog i går sammen med en hel kupe´, der talte abdulla sprog,
de havde alle helt nye gummi sko og vindjakker på, hvorfra mon?

Men jeg har ondt af de stakkels migranter på flugt
eller noget de er blevet lokket til af skruppelløse udnyttere??

Der var hele 71 voksne i, ikke bussen, men i kølevognen, og de døde ikke af tørst,
men af iltmangel, inden de kom til Østrig.
Hvordan kan en chaufør køre 71 døde flygtninge over grænsen og derefter stikke af???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-15 11:00

Og nu ser jeg i avisen at befolkningstallet i Afrika vil eksplodere,
så presset på vore grænser sydfra vil vokse fremover,
og måske får Mosebæk ret >Europa er i undtagelsestilstand, hvad det så indebærer?

Måske skulle vi forære eller markedsføre nogle p-piller i Afrika under navnet Feamale Viagara??

Og oma, ikke nogen heks, men yderst fornuftig:
>> Derfor, lad Danmark forblive dansk !!!

Helt enig, spørgsmålet er bare, hvordan vi klarer det fremover???
Nu helt sikker på >>>Ude af control...

Og hverken Obama, Putin eller Merkel har den model, der kan belyse og løse problemet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-15 18:59

Altså dog børn i bussen, en baby og 3 andre, stakkels uskyldige børn.

Men hvor mange kølevogne kommer der ind i Østrig sydfra,
det må da være muligt at kontrollere indholdet i dem?

Måske er tolderne der lige så overbelastede som vore hjemlige skatte kontrollanter,
5 mand til at udbetale 6 milliarder, det giver en overset snyde afgift på 1 200 000 kr. for hver,
plus det de har fået i gage for kun at godkende, her heller ingen kontrol.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-08-15 19:43

Citat
5 mand til at udbetale 6 milliarder, det giver en overset snyde afgift på 1 200 000 kr. for hver,
plus det de har fået i gage for kun at godkende, her heller ingen kontrol.

Mener at huske, der for nogle år siden, blev "sparet" 400 stillinger væk i skattevæsenet.
Det svarer jo til at "spare" kassedamen væk i et supermarked.
Hørte forleden, at hver medarbejder i snit, skulle klare 38 sager om dagen. Så jeg forstår godt der ikke bliver gravet særlig dybt, i hver enkelt sag. Det må jo være nedgraderet til ekspeditionssager.

Sådan overfladisk set, ligner det efterhånden Græske tilstande. Akja, mor Danmark.

Men, ingen panik her. Vi er et af verdens rigeste lande. Flere mia. til indvandrere, og 30-40 mia. til nye kampfly. Som vore "dygtige" tog leverandører (Italien) skal samle til os. Så der vil sikkert blive godt fast arbejde, til vore fly mekanikere.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-15 20:49

Nej, selv om vi nu har fået den mindst elskede og mest ukyndige forsvars minister her i Sønderjylland, nægter jeg at tro at han går med til dette: 30-40 mia. til nye kampfly.

I stedet for nye kampfly, hvad så med at investere lidt i de områder hvor "fjenden" truer?

Vi fik ikke talt meget sammen i går aftes, men her til aften afslørede min kone,
der sad i en såkaldt "stille kupe", at billet konduktøren pegede på det viste "stille påbud",
lagde fingeren på læben og undskyldte, lad dem dog snakke, på deres modersmål...

Et påbud, som de nye "danskere" selvfølgelig ikke forstod, trods nye danske gummisko.
Skal vi nu til at skrive Silence eller noget mere Østerlændisk i vore forsinkede DSB tog???

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-08-15 16:17

Jeg tror kun der er 1 løsning på problemet Imigranter, BØRNEBEGRÆNSNING som i Kina, de har ved hård begrænsning arbejdet sig ud af problemer overbefolkning, det er desværre kun på meget lang sigt det hjælper, men det er nu der skal sættes ind.

der er lige nu kun 1 at gøre, Imigranter må sendes hjem igen meget hurtigt.

Europa kan ikke rumme hele Nord Afrika.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-15 16:38

hr Altså:
Citat
På en lille afgrænset ø var der stort set ligevægt mellem ræve og kaniner,
så dør et par af rævene og kaninerne formerer sig, nu med ekstra føde til rævene,
der tiltager i antal, og til sidst æder alle resterende kaniner, hvorefter de selv dør af sult.

Vor verden er jo meget mere kompleks, men den er måske ved at være lige så meget
ude af kontrol, som den lille øde ø model?

Hvem kan bidrage med noget det bekræfter eller afkræfter dette??

Der er her jo tale om Conway's regler for simuleret naturlig evolution: Game of LIFE

https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_Game_of_Life

Jeg har i al beskedenhed skrevet denne simulation i Pascal i 1990'erne for Windows. Kildekode?

Her er en smagsprøve:
Kode
LIFE MENU LOADONCALL
BEGIN
POPUP "&Life"
BEGIN
MENUITEM "&Ny\tF5" , 100
MENUITEM "Næ&ste\tF6" , 101
MENUITEM "&Auto\tF7" , 102
MENUITEM "Sto&p\tF8" , 103 ,GRAYED ,CHECKED
MENUITEM SEPARATOR
MENUITEM "Af&slut...\tF3" , 104
END
MENUITEM "&Info" , 200
MENUITEM "&Hjælp" , 400 ,HELP
END

TASTER ACCELERATORS
BEGIN
VK_F1 , 400 , VIRTKEY
VK_F5 , 100 , VIRTKEY
VK_F6 , 101 , VIRTKEY
VK_F7 , 102 , VIRTKEY
VK_F8 , 103 , VIRTKEY
VK_F3 , 104 , VIRTKEY
END

LIFEICON icon LIFE.ICO

COPYRIGHT DIALOG 20,20,150,95
CAPTION "Information"
STYLE WS_POPUP|WS_DLGFRAME|WS_CAPTION|WS_BORDER
BEGIN
CTEXT "LIFE for Windows 3.1" -1, 0, 5,150, 10
CTEXT "Version 1.0 [Beta]" -1, 0, 25,150, 10
CTEXT "af" -1, 0, 35,150, 10
CTEXT "Henrik Mortensen" -1, 0, 45,150, 10
CTEXT "CopyRight 1995." -1, 0, 55,150, 10
DEFPUSHBUTTON "OK" IDOK, 60, 70, 30, 15 WS_GROUP
END

Kode
PROGRAM LIFEPAS;

{$R lifemenu.res}

USES WinTypes,WinProcs,OWindows,ODialogs,Win31;

CONST

id_Timer = 1;
idm_Clear = 100;
idm_Next = 101;
idm_Auto = 102;
idm_Stop = 103;
idm_Quit = 104;
idm_Info = 200;
idm_Help = 400;

XDIM = 31;
YDIM = 21;

cellsize = 20;

TYPE

Cell = OBJECT
PRIVATE state:BOOLEAN;
CONSTRUCTOR Init;
PROCEDURE SetState(condition:BOOLEAN);
FUNCTION GetState:BOOLEAN;
END;

Substrate = OBJECT
PRIVATE cells:ARRAY(.0..XDIM,0..YDIM.)OF ^Cell;
CONSTRUCTOR Init;
DESTRUCTOR DeInit;
PROCEDURE SetState(x,y:INTEGER;condition:BOOLEAN);
FUNCTION GetState(x,y:INTEGER):BOOLEAN;
END;

Life = OBJECT
PRIVATE primary,secondary:^Substrate;
CONSTRUCTOR Init;
DESTRUCTOR DeInit;
PROCEDURE SetState(x,y:INTEGER);
FUNCTION GetState(x,y:INTEGER):BOOLEAN;
PROCEDURE Mutate;
END;

ProgramType = OBJECT(TApplication)
PROCEDURE InitInstance;
VIRTUAL;
PROCEDURE InitMainWindow;
VIRTUAL;
END;

PLifeWindow = ^LifeWindow;

LifeWindow = OBJECT(TWindow)
PRIVATE MyLife:^Life;
Generation:LONGINT;
Timer_On:BOOLEAN;
CONSTRUCTOR Init(Owner:PWindowsObject;Title:PChar);
FUNCTION CanClose:BOOLEAN;
VIRTUAL;
PROCEDURE GetWindowClass(VAR WndClass:TWndClass);
VIRTUAL;
PROCEDURE WMPaint(VAR message:TMessage);
VIRTUAL wm_First+wm_Paint;
PROCEDURE WMLButtonDown(VAR message:TMessage);
VIRTUAL wm_First+wm_LButtonDown;
PROCEDURE WMTimer(VAR message:TMessage);
VIRTUAL wm_First+wm_Timer;
PROCEDURE IDMClear(VAR message:TMessage);
VIRTUAL cm_First+idm_Clear;
PROCEDURE IDMNext(VAR message:TMessage);
VIRTUAL cm_First+idm_Next;
PROCEDURE IDMAuto(VAR message:TMessage);
VIRTUAL cm_First+idm_Auto;
PROCEDURE IDMStop(VAR message:TMessage);
VIRTUAL cm_First+idm_Stop;
PROCEDURE IDMQuit(VAR message:TMessage);
VIRTUAL cm_First+idm_Quit;
PROCEDURE IDMHelp(VAR message:TMessage);
VIRTUAL cm_First+idm_Help;
PROCEDURE IDMInfo(VAR message:TMessage);
VIRTUAL cm_First+idm_Info;
END;

VAR
LIFE_APPLICATION:ProgramType;

CONSTRUCTOR Cell.Init;
BEGIN
state:=FALSE;
END;

PROCEDURE Cell.SetState(condition:BOOLEAN);
BEGIN
state:=condition;
END;

FUNCTION Cell.GetState:BOOLEAN;
BEGIN
GetState:=state;
END;

CONSTRUCTOR Substrate.Init;
VAR
ci,cj:INTEGER;
BEGIN
FOR ci:=0 TO XDIM DO
FOR cj:=0 TO YDIM DO
BEGIN
NEW(cells(.ci,cj.),Init);
cells(.ci,cj.)^.SetState(FALSE);
END;

DESTRUCTOR Substrate.DeInit;
VAR
ci,cj:INTEGER;
BEGIN
FOR ci:=0 TO XDIM DO
FOR cj:=0 TO YDIM DO
DISPOSE(cells(.ci,cj.));
END;

PROCEDURE Substrate.SetState(x,y:INTEGER;condition:BOOLEAN);
BEGIN
cells(.x,y.)^.SetState(condition);
END;

FUNCTION Substrate.GetState(x,y:INTEGER):BOOLEAN;
BEGIN
GetState:=cells(.x,y.)^.GetState;
END;

CONSTRUCTOR Life.Init;
VAR
ci,cj:INTEGER;
BEGIN
NEW(primary,Init);
NEW(secondary,Init);
FOR ci:=0 TO XDIM DO
FOR cj:=0 TO YDIM DO
BEGIN
IF primary^.GetState(ci,cj) THEN primary^.SetState(ci,cj,FALSE);
IF secondary^.GetState(ci,cj) THEN secondary^.SetState(ci,cj,FALSE);
END;

DESTRUCTOR Life.DeInit;
BEGIN
DISPOSE(primary);
DISPOSE(secondary);
END;

PROCEDURE Life.SetState(x,y:INTEGER);
BEGIN
IF primary^.GetState(x,y) THEN
BEGIN
primary^.SetState(x,y,FALSE);
secondary^.SetState(x,y,FALSE)
END
ELSE
BEGIN
primary^.SetState(x,y,TRUE);
secondary^.SetState(x,y,TRUE);
END;

FUNCTION Life.GetState(x,y:INTEGER):BOOLEAN;
BEGIN
GetState:=primary^.GetState(x,y);
END;

PROCEDURE Life.Mutate;
VAR
ci,cj:INTEGER;
count:INTEGER;
BEGIN
FOR ci:=1 TO XDIM-1 DO
FOR cj:=1 TO YDIM-1 DO
BEGIN
count:=0;
IF primary^.GetState(ci-1,cj-1) THEN INC(count);
IF primary^.GetState(ci-1,cj) THEN INC(count);
IF primary^.GetState(ci-1,cj+1) THEN INC(count);
IF primary^.GetState(ci,cj-1) THEN INC(count);
IF primary^.GetState(ci,cj+1) THEN INC(count);
IF primary^.GetState(ci+1,cj-1) THEN INC(count);
IF primary^.GetState(ci+1,cj) THEN INC(count);
IF primary^.GetState(ci+1,cj+1) THEN INC(count);
IF ((primary^.GetState(ci,cj))AND(count<>2)AND(count<>3)) THEN
secondary^.SetState(ci,cj,FALSE);
IF ((NOT primary^.GetState(ci,cj))AND(count=3)) THEN
secondary^.SetState(ci,cj,TRUE);
END;
FOR ci:=0 TO XDIM DO
FOR cj:=0 TO YDIM DO
primary^.SetState(ci,cj,secondary^.GetState(ci,cj));
END;

PROCEDURE ProgramType.InitInstance;
BEGIN
TApplication.InitInstance;
HAccTable:=LoadAccelerators(HInstance,'TASTER');
END;

PROCEDURE ProgramType.InitMainWindow;
BEGIN
MainWindow:=NEW(PLifeWindow,Init(NIL,'LIFE'));
END;

CONSTRUCTOR LifeWindow.Init(Owner:PWindowsObject;Title:PChar);
BEGIN
TWindow.Init(Owner,Title);
Attr.Menu:=LoadMenu(HInstance,'LIFE');
NEW(MyLife,Init);
Generation:=0;
Timer_On:=FALSE;
END;

FUNCTION LifeWindow.CanClose:BOOLEAN;
VAR
iAnswer:INTEGER;
BEGIN
IF Timer_On THEN PostMessage(HWindow,wm_Command,idm_Stop,0);
CanClose:=TRUE;
iAnswer:=MessageBox(HWindow,'Dette vil afslutte LIFE for Windows 3.1','Afslut',
mb_OkCancel OR mb_IconStop);
IF(iAnswer=id_Cancel)THEN CanClose:=FALSE;
END;

PROCEDURE LifeWindow.GetWindowClass(VAR WndClass:TWndClass);
BEGIN
TWindow.GetWindowClass(WndClass);
WndClass.hIcon:=LoadIcon(HInstance,'LIFEICON');
END;

PROCEDURE LifeWindow.WMPaint(VAR message:TMessage);
VAR
dc:HDC;
ps:TPaintStruct;
ci,cj:INTEGER;
PROCEDURE StatusLine;
VAR
ct:INTEGER;
info:PChar;
s:STRING[4];
tm:TTextMetric;
BEGIN
GetTextMetrics(dc,tm);
Rectangle(dc,cellsize,1,(31*tm.tmAveCharWidth)+cellsize+1,tm.tmHeight+tm.tmExternalLeading+3);
info:='Celle generation nummer : ';
TextOut(dc,cellsize+2,2,info,31);
Str(Generation,s);
FOR ct:=1 TO 5 DO
BEGIN
If Length(s) <= ct Then
Begin
Insert(' ',s,ct+1);
END;
info:=@s;
TextOut(dc,(25*tm.tmAveCharWidth)+cellsize+2,2,info,5);
TextOut(dc,(25*tm.tmAveCharWidth)+cellsize+2,2,' ',1);
END;
BEGIN
dc:=BeginPaint(HWindow,ps);
FOR ci:=1 TO XDIM-1 DO
FOR cj:=1 TO YDIM-1 DO
BEGIN
IF MyLife^.GetState(ci,cj) THEN
BEGIN
SelectObject(dc,CreateSolidBrush(RGB(0,128,128)));
RoundRect(dc,
ci*cellsize,
cj*cellsize,
ci*cellsize+cellsize-1,
cj*cellsize+cellsize-1,
TRUNC(cellsize-1/2),
TRUNC(cellsize-1/2));
DeleteObject(SelectObject(dc,GetStockObject(White_Brush)));
END
ELSE
BEGIN
Rectangle(dc,
ci*cellsize,
cj*cellsize,
ci*cellsize+cellsize-1,
cj*cellsize+cellsize-1);
END;
StatusLine;
EndPaint(HWindow,ps);
END;

PROCEDURE LifeWindow.WMTimer(VAR message:TMessage);
BEGIN
PostMessage(HWindow,wm_Command,idm_Next,0);
END;

PROCEDURE LifeWindow.WMLButtonDown(VAR message:TMessage);
VAR
ci,cj:WORD;
BEGIN
ci:=TRUNC(message.LParamLo/cellsize);
cj:=TRUNC(message.LParamHi/cellsize);
IF (ci<XDIM)OR(cj<YDIM) THEN
BEGIN
MyLife^.SetState(ci,cj);
MessageBeep(0);
InvalidateRect(HWindow,NIL,FALSE);
END;

PROCEDURE LifeWindow.IDMClear(VAR message:TMessage);
BEGIN
DISPOSE(MyLife);
NEW(MyLife,Init);
Generation:=0;
InvalidateRect(HWindow,NIL,FALSE);
END;

PROCEDURE LifeWindow.IDMNext(VAR message:TMessage);
BEGIN
MyLife^.Mutate;
Inc(Generation);
InvalidateRect(HWindow,NIL,FALSE);
END;

PROCEDURE LifeWindow.IDMAuto(VAR message:TMessage);
VAR hMnu:HMENU;
BEGIN
hMnu:=GetMenu(HWindow);
SetTimer(HWindow,id_Timer,250,NIL);
Timer_On:=TRUE;
CheckMenuItem(hMnu,idm_Clear,MF_CHECKED);
CheckMenuItem(hMnu,idm_Next,MF_CHECKED);
CheckMenuItem(hMnu,idm_Auto,MF_CHECKED);
CheckMenuItem(hMnu,idm_Stop,MF_UNCHECKED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Clear,MF_GRAYED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Next,MF_GRAYED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Auto,MF_GRAYED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Stop,MF_ENABLED);
END;

PROCEDURE LifeWindow.IDMStop(VAR message:TMessage);
VAR
hMnu:HMENU;
BEGIN
hMnu:=GetMenu(HWindow);
KillTimer(HWindow,id_Timer);
Timer_On:=FALSE;
CheckMenuItem(hMnu,idm_Clear,MF_UNCHECKED);
CheckMenuItem(hMnu,idm_Next,MF_UNCHECKED);
CheckMenuItem(hMnu,idm_Auto,MF_UNCHECKED);
CheckMenuItem(hMnu,idm_Stop,MF_CHECKED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Clear,MF_ENABLED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Next,MF_ENABLED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Auto,MF_ENABLED);
EnableMenuItem(hMnu,idm_Stop,MF_GRAYED);
END;

PROCEDURE LifeWindow.IDMQuit(VAR message:TMessage);
BEGIN
IF(CanClose)THEN
BEGIN
DISPOSE(MyLife);
PostQuitMessage(0);
END
END;

PROCEDURE LifeWindow.IDMHelp(VAR message:TMessage);
BEGIN
MessageBox(HWindow,'Der er ingen hjælp.','Hjælp',
mb_Ok OR mb_IconExclamation);
END;

PROCEDURE LifeWindow.IDMInfo(VAR message:TMessage);
VAR
CpyRght:TDialog;
BEGIN
CpyRght.Init(@Self,'COPYRIGHT');
CpyRght.Execute;
CpyRght.Done;
END;

BEGIN
LIFE_APPLICATION.Init('LIFE');
LIFE_APPLICATION.Run;
LIFE_APPLICATION.Done;
END.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-15 16:49

..og så ta'r vi lige den sidste del af spørgsmålet igen:
Citat
Vor verden er jo meget mere kompleks, men den er måske ved at være lige så meget
ude af kontrol, som den lille øde ø model?

Hvem kan bidrage med noget det bekræfter eller afkræfter dette??

JA ... selvfølgelig: Det kan både du, jeg og...

https://books.google.dk/books?id=bbN-6aDFrrAC&printsec=frontcover&dq=Melanie+Mitchell+complexity&hl=da&sa=X&ved=0CCgQ6AEwAGoVChMI0-CNtsTOxwIVJ89yCh2xwgsJ#v=onepage&q=Melanie%20Mitchell%20complexity&f=false

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-15 19:37

Godt molo,
jeg var ikke klar over at mit simple ø ræve kaniner eksempel er et game of life eksempel?

Jeg tror jeg hørte den først på en konference i Tronhjem i Norge sidst i 1970 erne,
nok før du begyndte at lave pascal modeller, som jeg ikke kender.

Jeg har gennem tiderne brugt 7-8 forskelige simulerings programmer,
CSMP, DSL og mange flere, sidst det modul baserede Simulink.

og Klatterup,
rigtigt at løsningen på befolknings eksplosionen i Afrika er børnebegrænsning,
men der er ikke som i Kina den samme styring, mange stater med hver sin regering.

Og uden social sikkerhed, gælder det om at få så mange børn som mulig, helst drenge,
der kan forsørge dig, når du bliver gammel.

Også i Kina har et barns begrænsningen jo givet problemer, der blev næsten kun født drenge,
og mangelen på piger i den nu fødedygtige alder er måske hovedårsagen til den ønskede
begrænsning i befolknings tilvæksten?

Der er nu kommet et endnu mere kritisk spørgsmål om vor, den hvide mands opførsel,
så jeg vil snart lukke dette spørgsmål.

Og jeg håber, at de der nu er pågrebet efter fundet af kølebussen, får en meget hård straf,
og at de afslører bagmændene, der for en hver pris skal findes og straffes endnu hårdere.

Og nu Tommy,
er der indført udgangsforbud, der hvor "dine almindelige tyskere" hujede af Merkel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-15 21:36

Inden jeg lukker: Ade Tommy:

Bundeskanzlerin Angela Merkel (CDU) hat die rechtsextremen Ausschreitungen bei Protesten gegen eine Flüchtlingsunterkunft in Heidenau scharf verurteilet. „Es ist abstoßend, wie Rechtsextremisten und Neonazis versuchen rund um eine Flüchtlingseinrichtung ihre dumpfe Hassbotschaft zu verbreiten“, sagte Merkel vor einem Treffen mit dem französischen Präsidenten Hollande und dem ukrainischen Staatsoberhaupt Poroschenko.

I øvrigt, når vi tager på ferie i Tyskland, undgår vi altid ehemalige DDR,
med en enkelt undtagelse, min første kone stammede fra Thüringen,
og da vi var der og besøgte hendes hjemstavn, hvor vi endda hilste på
hendes langt ude fætter, fik vi en usædvanlig god modtagelse.

Det er mit indtryk at Thüringen klarede sig bedre end resten af DDR under kommunismen.
En dejlig og frodig del af det sydlige Tyskland, men desværre tæt på Heidenau.

Jeg kan ellers komme med mange oplevelser, forskelle, på øst og vest i Tyskland,
som det vil tage århundreder at udligne, men lad det nu ligge.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-08-15 09:40

Tak for svaret omahexen.