/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Oxalsyre og voks til glasfiber ?
Fra : kai-d
Vist : 1393 gange
300 point
Dato : 26-08-15 15:23

Rengøring af lille hvid glas-fiber campingvogn.
De fleste midler til at rengøre glas-fiber koster en bondegård, men har fanget et tip om at lave en opløsning af en del oxalsyre til 3 dele vand komme blandingen på, så skylle efter og tørre og så vokse med autovoks, hurtigt og let.
Tør man det ?
Mvh. Kai.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-08-15 16:52

Oxalsyre
Hvidt krystallinsk granulat uden lugt.
Blegning/affedning af træ:
Lav en 20% opløsning (200g Oxalsyre i 1 l varmt vand). Emnet påføres opløsningen med svamp eller børste, hvorefter det skal sidde og tørre. Efter tørring fejes træet og vaskes med koldt vand.
Rensning af aluminium:
1 tskf. Oxalsyre i 1 l vand koes ud i aluminiumsgryde el.lign. Der skylles godt efter med vand.
Glasfiber - gult og kedeligt:
Lav en 10-20% opløsning (100-200g Oxalsyre opløses i 1 l vand), og glasfiberen renses grundigt med blandingen. Skyl efter med vand. Der kan evt. poleres efter med Wienerkalk og Sprit 93%

Glasfiber
Efter brug af Oxalsyre til afrensning af glasfiber,
kan man med fordel polere op med blandingen
af Wienerkalk og Denatureret Sprit.

ps. husk lige at snuppe konens gummihansker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-08-15 23:06

Fint tip frs
Hejdu58, det kan du roligt gå ud fra vil virke. Jeg vil dog undgå sure og wienerkalk på alurammer. Bruger selv oxalsyren opløst i vand på striber fra udstødningen på vores sejlbåd.
Ingelein
Ps. Wienerkalk lyder så uskyldigt, men det er stærkt ætsende!!!

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 26-08-15 23:37

Foreløbig tak for de 2 rigtigt gode indlæg.
Hvis jeg bruger oxalsyreblanding som beskrevet af Hejdu 58 og herefter skyller grundigt, kan jeg så bruge auto-vox, eller anden form for vox måske nano-vox til beskyttelse af overfladen i stedet for winerkalk og sprit
Mvh. Kai.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-08-15 00:31

Efter at den er poleret op, SKAL den have auto-voks eller båd-voks.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 300 point
Dato : 27-08-15 00:39

winerkalk og sprit er til at polere overfladen glat = lakrens, og så skal der voks på for at beskytte overfladen = lakforsegler

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 27-08-15 11:11

Tak for svaret Hejdu58.
Rigtig god forklaring og opskrift mange tak.
Lige det jeg vil gøre.
Med venlig hilsen.
Kai.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-08-15 16:11

Selv tak kai-d

Ps. Husk, ved polering med voks kræver flere RENE klude, det letter arbejdet og giver et flot resultat.