/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elektronik kyndig søges-Til skruemaskine
Fra : EiHaBr
Vist : 523 gange
200 point
Dato : 24-08-15 21:05

Jeg har fået en ældre bore/skruemaskine, den virker ikke, jeg troede jeg kunne lade den op og finde ud af at lave den, men det er lidt svært alligevel.
Den er nok ikke så meget væd i økonomi, men jeg syntes det er sjov at få ting til at virke.
Situationen er sådan, batteri kan lades efter jeg loddede batterierne sammen, (rust skade)
Ankeret kan køre fint når den får direkte strøm, men så er spørgsmålet, hvad er det så der ikke duer, er det start kontakt med retnings skifter, så kan det jo nok ikke betale sig at lave den.
det ser ud til, at der er en kondensator mellem ledningerne på ankeret, er det rigtig, og der er en anden letmetal plade med 3 tilslutninger til, der udgår fra startkontakten, hvad er det, er det en varme belastnings afbryder eller hvad.

Maskinen er en Pro-Tool rechardable Drill/driver Model TL-128 7,2v 0-550 RPM Ø10 mm.
Jeg syntes ikke jeg kan finde noget som helst på nettet om den.
Er der en der har masser af viden om sådan noget.

På forhånd forhåbentlig tak for deltagelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-15 21:22

Fandt dette:

http://www.nnsupply.com/protool-rechargeable-drill/

38 €, du kan i dag få mange meget bedre skruemaskiner langt under den pris,
jeg kan ikke hjælpe dig med de indre tekniske forbindelser.

Glem det og køb en ny...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 24-08-15 21:59

ja det er da rigtig, en god billede.
Jo jo det ved jeg da godt, men det var da for sjov at se om jeg kan lave den, jeg har flere forskellige boremaskiner i forvejen. Nogle hvor batteriet ikke dur, det er jo det mest normale, mest for billige maskiner.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 24-08-15 22:11

Hastighedskontrollen er sikkert stået af (forudsat batteriet og dets kontakter virker, og minusledningen fra batterikontakten ikke er blevet til sort pulver indeni.). OK, du fik lidt at arbejde med her, men metalpladen med tre ben på er transistoren i hastigheds kontrollen, og der er lidt mere elektronik og en variabel modstand, du påvirker med aftrækkeren. Både modstand, elektronik og transistor kan være stået af, og så skal du nok have fat på en kender, som har tid og lyst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-15 22:17

Godt og glem så lige det med de 38 €, min indre lommeregner var ikke for god.

Jeg har tidligere foretrukket Bosch, men for små skrue maskiner er Dremel,
også tysk, vist førende?

Ellers kan jeg anbefale de nye skævøjede, vist RYOBI, som har et bredt og godt sortiment
af el værktøjer, der både kan bore, skrue og meget mere..

Men prøv du da blot at lave den gamle ledning, spild af tid,
ligesom det meste af det jeg nu laver som pensioneret...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 24-08-15 22:26

Tak for det Pbp-et, rart med lidt mere viden, også for en anden gangs skyld.

Okay så ved jeg det, det er muligvis ikke kun kontakten men også den transistor kan jeg forstå, hvad gør så kondensatoren mellem ledningerne på ankeret.
Den sorte kontakt kan jeg sikkert ikke adskille og gøre noget ved, der sidder jo nok retningsskift og hastigheds regulering. Men sikkert hapsi klapsi samlet, og kan ikke gøres noget ved andet som skift til nyt.
Nej jeg har renset og loddet batteriet/batterierne igennem, og de virker fint med en løs ledning direkte til ankerets udtag.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-08-15 07:02

kondensatoren er måske til at dæmpe evt gniststøj så maskinen ikke "går ind på " og støjer på anden elektronik-ja der kan være stor glæde ved at få noget "udslidt" til at virke trods det økonomisk håbløse i projektet

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 27-08-15 20:12

Tak for svaret pbp_et.
Godt svar - det var dit svar der gav mest viden som jeg søgte.
Tak for det.