/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Indiske scammere
Fra : EXTERMINATOR
Vist : 530 gange
100 point
Dato : 22-08-15 01:45

Jeg har nu haft "glæden" af indiske scammere i et par uger, det er efterhånden løbet op i +6 timer de har spildt
Jeg er dog ved at løbe tør for ideer.

Til at starte med troede jeg at de ville give op efter lidt tid når det gik op for dem at jeg kørte linux.
Jeg tog fejl.
Jeg startede en virtuel pc op der ikke indeholdt noget brugbart.

De vil rigtig gerne hjælpe mig og har brugt en hel del energi i forsøget på at få etableret en fjernforbindelse, windows software kører ikke så godt i linux og jeg modarbejdede dem også lidt.
Det gik der en time med inden de gav op (der stod ihvertfald 2 og hjalp ham jeg talte med). Jeg troede så at de havde fået nok og glemte egentlig alt om det.

Der gik et par dage og så blev jeg lige pludselig ringet op igen, nu havde de fundet en løsning.
Jeg var desværre ude at køre da de ringede så jeg lod som om at det var konen der kørte og at jeg sad ved siden af med min computer.
Så jeg forklarede at vi kørte bil og jeg var på mobilt bredbånd og forbindelsen derfor var langsom.
Af en eller anden grund VIL de have en på teamviewer så han startede med at få mig på google og skrive:
dabbelu dabbbelu dabbelu DOT (de taler sq sjovt)
ok jeg har WWW. hvad så?
ok sir that is the key that looks like an upside down m sir ok, dont worry, i wil help you, ok.
ja ja, det har jeg, hvad mere?
dabbelu sir
ok W
dabbelu dabbelu
ok
dot
kay --------- lang pause, han tabte vist tråden
what u read now?
WWW.WWW.
No sir no, only one dabbelu dot
mener du ikke www. og så noget mere?
yes sir
T as in tango
kay
E as in echo
kay
A as in alpha
prøver du at få mig ind på teamviewer, det virker jo ikke, det har vi allerede prøvet.
no sir we fixed it, you try now.....
dabbelu dabbelu dabbelu dot T as in tango E as in echo..

Jeg afbryder ham med: ja ja jeg har forstået, jeg er inde på teamviewers side.
ok sir, what you see? you see girl pointing at box?
ja jeg ser hende og den grønne knap til venstre.
yes sir and do you se download in the top sir, press download.
kay.
do you see linux sir
yup
wery good sir, do see ubuntu sir(de har ikke overvejet at der er forskel på debian og redhat pakker de går altid efter debian)
yup
Citat
ok sir what does the button say?
(her var jeg lidt presset, det var jo frit fra hukommelsen)
der står download v 10.0. (og her var jeg heldig, han afbrød mig og han overhørte at jeg ikke sagde deb)
ok sir go ahead and download that
ok, det tager lige et stykke tid, mobilt bredbånd og alt det der (det lykkedes mig at holde ham hen i 5 minutter med jeg lod som om jeg hentede teamviewer)
Ok, den er hentet.
ok sir, go ahead and double click it, what do you see, run or ok?
Så fik han samme smøre som tidlige med a der kommer et vindue frem med en masse tekst.
og at den bare skriver linie efter linie og bliver ved.
og SÅ blev jeg stillet om til hans "Superviser in tecnical line support"

Han starter så forfra med at få mig på google og derfra ind på teamviewer.
samme (fiktive) problem, hvid boks der skriver linie efter linie af kode.
Han opgiver teamviewer og guider mig over til ammyy-admin den er windows only så jeg siger at den kommer op og siger at det er en ukendt filtype og den spørger hvad den skal bruge til at åbne den med.

Jeg bliver sat på hold.(jeg er ligeglad, det er deres pengepung det går ud over)
Han vender tilbage og siger at de har nogle serverproblemer og de vil ringe tilbage når de har fået dem løst.

Jeg håbede at de ville ringe tilbage på et tidspunkt så jeg startede den virtuelle linux op og lavede et par forhindringer.
Jeg saboterede pakke installationen så den ikke kunne installere teamviewer, hvis man prøvede skrev den en masse kode på skærmen istedet for.
Noget ala http://www.hackertyper.com/ bare lokalt i en tekstboks.(skriv noget på siden for at se hvad jeg mener)
Jeg installerede cmatrix (dem der har set filmen kender de grønne faldende bogstaver) og fortune + cowsay (se eksempel her: https://en.wikipedia.org/wiki/Cowsay ).
Jeg satte fortune til at starte hvert 20. sekund og cmatrix tilfældigt mellem 1 til 5 minutter.
jeg overvejer at tilføje xkill med en random start på 1 til 5 minutter. (xkill lukker de vinduer du klikker i med venstre musetast)
tilføjede 127.0.0.1 www.google.com og 127.0.0.1 www.googgle.dk til min hostfil(google.com og google.dk peger på min egen computer istedet for googles server)
Lavede firefox om til at starte telnet towel.blinkenlights.nl (starwars i ASCII art)

Jeg lavede et lille start/stop script så det ikke irriterede inden de havde adgang

I formiddags skete det så, efter 2 uger ringede de igen.
Jeg startede min virtuelle pc op og vi gik i gang, de havde fundet et andet progrm de kunne bruge, en jeg ikke umiddelbart kender. ImPcRemote

Jeg hentede programmet og fulgte hans vejledning, sådan da, jeg foregav stadig at der kom alt muligt frem på skærmen og vi måtte igennem det nogen gange før jeg overgav mig og gav ham id nummeret (jeg startede lige mit antiscammer script inden han fik id)
Han kæmpede en gæv kamp for at få computeren til at opføre sig ordentligt og installere teamviewer
jeg blev stillet videre et par gange og på et tidspunkt var der 2 forskellige der arbejdede på computeren samtidig, Hm jeg havde i telefonen lød som om han var helt gasblå i hovedet og jeg kunne høre at han skældte ud på udensprogsk.
Efter 2½ time kappitulerede han og meddelte at han ville fikse problemet og sende mig en regning.
Jeg havde bildt ham ind at jeg ikke havde andet end et hævekort og heller ikke nogen netbank, han troede ikke helt på mig men jeg forklarede ham at jeg var meget fattig og banken derfor ikke ville lade mig have andet end et hævekort så jeg måtte gå ind i banken og hente kontanter hvis jeg ville købe noget.

Da han havde lagt på afbrød jeg netforbindelsen og begyndte at se på hvad de havde lavet på min computer, ikke ret meget faktisk. de havde været travlt beskæftiget med at stoppe ting der poppede op.

Her til aften ringede de så igen ikke samme fyr
Ham her startede med at sige at der var virus i min windowscomputer, jeg forklarede ham at de allerede havde ringet i formiddags og at de var i gang med at rense computeren og at det iøvrigt var en Linux og ikke en windows computer.
Det var lige som at vifte en rød klud foran en hel flok tyre, hold da op han blev gal.
Jeg gav ham lidt igen og skældte ham ud for nogle af de gloser han kaldte mig når nu jeg havde betalt dem for at få hjælp (de virker ikke til at have styr på noget som helst) og truede med at ringe til banken og trække betalingen tilbage.
Det fik ham godt nok til at ændre sproget, han undskyldte mange gange og kom med en eller anden søforklaring om at hans mor var syg og han var ved at miste jobbet.
Han forklarede at de naturligvis ville hjælpe og spurgte om hvor meget jeg havde betalt. Der fangede han mig, jeg var jo aldrig blevet præsenteret for et beløb så jeg mumlede noget med 20 (twenty something) og han sluttede heldigvis sætningen for mig, £20

Han tilbød så at kigge på computeren (teamviewer endnu en gang) men den virkede jo stadig ikke.
Han endte med at spilde 2 timer og sagde så at de kunne sende nogen hjem til mig imorgen (yeah right, som om) der kunne hjælpe med problemet. Han vil ringe ved middagstid så jeg vil lige have noget nyt klar til dem.
Han slikkede så meget tilsidst at jeg ikke har brug for toiletpapir det næste års tid
Han fik også lige nævnt at jeg KUN måtte snakke med ham eller hans tekniker der hedder noget i retning af chad, hvis nogen andre ringer så er det scammere derer ude efter mine penge, men de er de "ægte"

Så nu er spørgsmålet, er der nogen gode ideer til hvad jeg ellers kan finde på at spilde deres tid med, jeg er faktisk ret sikker på at de ringer igen.

Det blev lidt langt men det er jo smalltalk så mo ikke det går.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-08-15 05:38

Hovedsagen er da at du hygger dig med dine Indiske venner, jeg har selv haft fornøjelsen at lege med dem.

Jeg gad dog ikke bruge mere end godt en halv time hvorefter jeg gjorde ha opmærksom på jeg udmærket godt vidste det var scam - hvilket han blev noget fortørnet over.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-15 15:45

Få dem til at bruge en dansk tolk

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-08-15 19:58

Citat
Få dem til at bruge en dansk tolk

Nahhh, det går ikke. Det er der andre der har forsøgt og det vil de ikke.
Der er nogen af scammerne der bruger google translate og skriver sammen med ofrene.

Jeg kom ellers lige i tanke om at det kunne være sjovt at lave et par vpn forbindelser sådan at jeg springer lidt rundt i verden.
Eller måske skulle det bare være en vpn til indien så de tror at jeg er lige om hjørnet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-15 10:31

Hvis man ellers gider høre på de ´samtaler´ de fører, så er der masser på tuben, og særlig sjovt er det at høre når de selv bliver taget ved næsen og til tider bliver selve ´spørgsmålet´ vendt om til noget helt andet end det oprindelige, af dem de forsøger at snyde

Godkendelse af svar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-10-15 21:48

points går til mig-selv for denne her:
Citat
Få dem til at bruge en dansk tolk

Jeg havde lavet en aftale med min søn om at han skulle tage telefonen næste gang de ringede (de ringer på alle de numre de kunne finde på min adresse på en gang) og så skulle han kun tale dansk.
Desværre tror jeg de har blacklistet mig.