/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Gammel Lau
Fra : svendgiversen
Vist : 802 gange
160 point
Dato : 21-08-15 21:35

Jeg er på det sidste blevet kontaktet af flere Lau, Lauge, Laugesen, der tror vi er i familie,
og det får mig til at stille dette spørgsmål:

Min far, Laurits Giversen Andersen født 1899, var opkaldt efter Gammel Lau,
der boede på aftægt hos min farfar Niels Andersen på gården i Trangbæk vest for Skals.

Min mor, der var tilflytter fra Baandrup ved Simested, nu Ålestrup, troede at Gammel Lau
reddede min farfars familie fra at dø af sult, på en lille sandjords gård ned mod Hjarbæk fjord, hvor Gammel Lau fiskede og kom hjem med ekstra næring til min far og hans 6 søskende.

Min farfar er født 1865, gift med Mette Marie Sørensen, fra den større nabo gård Villekold,
en søster til kroejeren i Skals, som vor Giversen slægt havde i flere generationer.

Men hvem er Gammel Lau, da han døde skulle min farfar ifølge aftægts kontrakten køre ham
standsmæssigt til kirken i Skals, og det gjorde han med nyt seletøj på de finpudsede heste.

Det må være i begyndelsen af det 19. århundrede, så han er nok født midt i 1800 tallet,
hvem kan finde frem til Gammel Lau, boende i Skals og måske født der, med gård i Trangbæk?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-15 08:37

Er gammel Lau ikke Lauge Pedersen ?

Citat
Supplerende, min far er Laurits Giversen, han fik aldrig slettet Andersen,
opkaldt efter Gammel Lau, Lauge Pedersen, som min farfar Niels Andersen købte gården af,
så ja, vi er tilflyttere fra sidst i 1800 tallet.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=169697

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 160 point
Dato : 22-08-15 08:44
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-15 09:56

Tak for svaret ans.

Jeg havde glemt han hed Petersen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-08-15 11:15

Citat
Jeg havde glemt han hed Petersen

Nixen. Ikke Peter-med-T-sen, men Peder-med-d-sen.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 22-08-15 14:10

Lol - troldepige.

Og at tænke sig - hvis min tipoldefar Jens Pedersen Giversen (*1830), Veteran fra 1864 og gifte Anne-Marie Laugesdatter havde været forudseende og bevaret det gamle Giwersøn tilnavn, havde jeg heddet Pedersen (massebetegnelse). Dermed kan slægten med nogen usikkerhed føres tilbage til 1400-tallet: Gywerd Mattissøn til Kjellingtandh pr. Gislum.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-08-15 16:10

Citat
Lol - troldepige.

Og at tænke sig - hvis min tipoldefar Jens Pedersen Giversen (*1830), Veteran fra 1864 og gifte Anne-Marie Laugesdatter havde været forudseende og bevaret det gamle Giwersøn tilnavn, havde jeg heddet Pedersen (massebetegnelse). Dermed kan slægten med nogen usikkerhed føres tilbage til 1400-tallet: Gywerd Mattissøn til Kjellingtandh pr. Gislum.

Da jeg blev døbt kom jeg til at hedde "troldepige"+min fars slægtsnavn fra Samsø+Petersen.
Det er lidt pudsigt, at nogen fra slægten hedder Pedersen, andre Petersen, jeg kan se, at en enkelt af min farfars søskende hed Pedersen, alle de andre Petersen.

Præsten/kordegnen, som skrev kirkebog o.l. da min far og hans søskende skulle døbes var ikke bedre, for jeg kan se, at min. en af min fars tilbageværende brødre hedder Pedersen.

Jeg gik i skole med en pige fra nabo-opgangen, som hed Pedersen til efternavn, jeg brød mig mildest talt ikke om hende, og (undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne) navnet Pedersen kan altså lyde meget lidt pænt hvis man overdriver det bløde "D" bare en lille smule, så jeg var jo glad for, at vi hed Petersen.
Hun påstod flere gange, med glæde i stemmen, at vi hed det samme til efternavn, men så måtte jeg jo forklare, at jeg hed "Peter-med-t-sen".

Jeg tror det var min mormor der brugte at sige "Peter-med-t-sen" og "Peder-med-d-sen", når hun gjorde det var det med hårdt "d" i "Pedersen".

Senere fik vi slettet Petersen, fordi min brors (dengang) kommende kone ikke ville hedde Petersen til efternavn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-15 19:52

Du tager helt fejl troldepige,
der er ingen psykologisk forskel på Petersen og Pedersen, begge er lige gode.

Men i det gamle Vestjylland havde man flere bløde d er en længere østpå,
så Pedersen dominerede dengang, nu flere Petersen, især Østpå, som på Samsø.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-08-15 23:59

Citat
Du tager helt fejl troldepige,
der er ingen psykologisk forskel på Petersen og Pedersen, begge er lige gode.

Det kan der jo være mange meninger om.

Citat
Men i det gamle Vestjylland havde man flere bløde d er en længere østpå,
så Pedersen dominerede dengang, nu flere Petersen, især Østpå, som på Samsø.

Den tendens har jeg bemærket, at Pedersen pludselig bliver til Petersen, jeg har tidligere tænkt, at det nok var kordegnen der havde skrevet forkert.
I min slægt skete ændringen i starten af 1900-tallet.

Men jeg synes det er lidt "sjovt", at ud af en børneflok på 17 er der 7 der døbes Pedersen, 3 døbes Pedersen + "mellemnavn" (altså det navn jeg fik som mellemnavn ved dåben), 5 døbes mellemnavn+Pedersen.

Jeg synes også det er lidt "sjovt", at første gang "mellemnavnet" dukker op er i en børneflok på 6, hvor en enkelt dreng får "mellemnavnet" tilføjet efter Pedersen.

Jeg går ikke særlig meget op i slægtsforskning, men på et tidspunkt blev jeg via facebook kontaktet af en amerikansk kvinde, som mente vi var i familie.
Inden jeg nåede at svare havde hun fundet ud af, at den kvinde med mit navn, som hun søgte, boede i USA.
Men jeg fandt alligevel ud af, at hendes bedstefar var bror til min tipoldefar.