/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alternativ til træ på gavle og udhæng
Fra : claus_lyhne
Vist : 613 gange
50 point
Dato : 18-08-15 21:22

Hej alle,

Jeg er blevet træt af at male det træ jeg har på udhæng, gavle og rund om fladt tag på garage. Især træet rund om garage da jeg så skal ind til to naboer og male derfra da garage står i skel.

Så jeg har overvejet at skifte træet på garagen ud med noget andet som jeg selv kan sætte op. Gerne noget der minder om alm. fer/not brædder både i konstruktion og udseende.

Jeg så nogle brædder i Silvan der ligende at de var lavet af noget gips/cement agtigt og så med en overflade så de lignede brædder malet antrazit grå. Men de havde små skader som så forfærdeligt ud da man så de hvide igennem, de virkede osse meget skrøbeligt, så den slags skal det umiddelbart ikke være.

Er der nogen der har erfaring med hvilke typer produkter der findes? Hvad fungerer og hvad gør ikke?

Jeg regner med at sætte dem om selv.

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 18-08-15 21:30
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-08-15 21:37

Hardieplank, brædder lavet af fibercement.
Om det er dem du har set ved jeg ikke men de er absolut ikke skrøbelige, de kan sømmes eller skrues op uden forboring.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-08-15 08:25

Som exterminator skriver,så er Hardieplank absolut at foretrække,fik for 4 år siden monteret sådanne på udhæng,og de ser stadig ud som nye.

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 19-08-15 09:58

Tak for forslag. Kiggede lidt på hardieplank og ivarplank (er det ikke samme produkt bare forskellig producent?)

Men hvordan laver udvendige hjørner på garage? Idag er støder brædder bare op til hinanden. Men hardieplank bliver jo hvide når de saves over og bliver kanten pæn når de saves?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-08-15 19:52

hej claus-lyhne.Du kan godt grovslibe enderne.Jeg mener nu,at de er gennemfarvede,ellers stryg dem med en mat maling,der passer ifarven.(Stark har dem på tilbud lige nu)

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-15 21:16

Citat
Men hvordan laver udvendige hjørner på garage? Idag er støder brædder bare op til hinanden. Men hardieplank bliver jo hvide når de saves over og bliver kanten pæn når de saves?

Hvis du vil lave det rigtigt pænt så laver du det på samme måde.
Du saver naturligvis ikke i den ende der udgør hjørnet, skal der saves gør du det i den modsatte ende af brædtet.

Godkendelse af svar
Fra : claus_lyhne

Dato : 20-08-15 08:30

Tak for svaret EXTERMINATOR.