/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 10
Fra : jensviggo
Vist : 669 gange
50 point
Dato : 17-08-15 07:24

Tilsyneladende flere spørgsmål om 10. Kan jeg/man have begge systemer kørende altså 7 og 10 samtidig, altså vælge. Har ikke installeret 10 endnu.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-08-15 07:57

NEJ - her må du vælge

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-08-15 08:23

Jeg er næsten sikker på at det vil kunne lade sig gøre med boot-manageren OSL2000 som kan fås på:

http://www.osloader.dk

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-08-15 08:24

Undskyld, jeg havde vist fået .dk på hjernen. Den rigtige adresse er naturligvis:

http://www.osloader.com

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-15 08:43

Ja du kan.

Og nej det er absolut ikke nemt at lave og styre.

Da win 7 skal opgraderes, inde fra win 7 kan det gøres på denne måde.

Kopier win 7 på samme harddisk
installer en bootvælger
opgrader kopi udgaven af win 7 til win 10

Nu kan der vælges mellem win 7 og win 10

Ps. Du kan nemt komme til, at låse systemerne inde, så de ikke kan bruges.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-08-15 10:51

Jeg ville ikke kaste mig ud i det projekt, derfor skrev jeg NEJ - her må du vælge

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-08-15 11:01

OK marken84, men jensviggo spurgte om det var muligt, og det er det. Om det er nemt er et helt andet spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-15 11:42

Hvis det er en opgradering fra Windows 7 til 10 og spørger vil beholde Windows 7 ved at gemme en systemafbildning før opgradering, så vil en af systemerne være ulovlig.
Behold din Windows 7 og køb en Windows 10 så er du lovlig kørende og det er ret nemt at have flere styresystemer på samme computer, da Windows 10 var i prøveudgave for nogle måneder siden havde jeg den på samme harddisk som Windows 8.1, har du flere udgave af Windows på samme computer får du når computeren starter først en lyseblå skærm hvor du skal vælge hvilken styresystem som skal starte, den startvælger bliver installeret helt automatisk af Windows 10 når den bliver installeret ved siden af et andet styresystem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-15 15:24

OVN - Det må jeg prøve en dag.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 17-08-15 15:47

Lidt mere til belysning af flere os'er på samme maskine.

Jeg havde installeret win 8 pro x64 på min bærbare fra 2010, ved siden af den win 7 home premium x32 oem, der fulgte med ved købet.

Den opgradere jeg så til win 10 (over 8.1 og 8.1 update).

Den medfølgende win 7 kunne så også her efter 29 juli opgraderes til win 10.

Jeg lod den gøre det hele selv - installerede oveni win 7 home - og da det så var på plads, hentede jeg en isofil til win 10 home x 64 hos MS og installerede oveni 32-bit versionen - samme 'product key', så nu har jeg fået lavet den gamle 32 bit om til en 64 bit, som kan se alle mine 8 GB ram.

Som o.v.n. siger laves en blå bootmenu automatisk - den kan nogengange blive sort/tegnbaseret - ved ikke hvordan man laver den grafisk og farvet igen.

Bootmenuen kan redigeres lidt fra windows og mere fra f.eks. EasyBCD, som også kan oprette og meget andet.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 18-10-15 07:32

Tak for svaret o.v.n..