/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Olie Maling til Lærke bænkebordsæt?
Fra : Rustica.dk
Vist : 538 gange
50 point
Dato : 05-08-15 08:46

Hej Kandu-er.
Hvor finder jeg en billig og god maling, af mit bord.
Jeg syntes det er lidt dyrt, med Gori !
Border har endnu ikke fået nogen behandling, det har stået tørt, og ikke samlet i 3 år.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.
/R

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 05-08-15 09:01

Køb endelig ikke en discountmaling.Er du sikker på,at det aldrig har været behandlet ? Er det til inden eller udendørsbrug ? Bedst er det med silkemat plastmaling.Bor du ikke så langt væk fra den tyske grænse,så køb det der,det er halv pris,for den samme kvalitet.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 05-08-15 09:08

Hej Oma.
Det er stadig ikke pakket ud, af stropper, der har bare stået under et halvtag.
Og det er til ude. Jeg boer lidt for langt fra grænsen..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-15 11:59

Slib det let af og giv det en grundbehandling med linolie med sikkativ. Bagefter kan du behandle med oliemaling, alkydmaling eller plastmaling efter eget temperament. Hvis farvehandleren ikke aner hvad linolie med sikkativ er for noget, så skynd dig og find én, der ved hvad hun/han handler med.

Selv grunder jeg med koldpresset linolie med sikkativ, sliber let og stryger med en dags mellemrum
uhyre tyndt linoliemaling. De første to lag med koldpresset, det sidste med kogt linolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-15 12:01

Hvor du finder det: Prøv at google linolie og linoliemaling. I Københavnstrup er der genbyg.dk og flere mere centrale butikker.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 05-08-15 12:02

Tak PbP_et

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-15 12:41

Pas lidt på med leverandørerne. Prisen på samme vare kan godt være fire gange så høj et andet sted.

Jeg blander for det meste selv min maling i forholdet efter vægt: 100 dele olie, 3 dele sikkativ, 100 dele pigment. Min hovedleverandør er Københavns Farvehandel.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 05-08-15 12:54

Det er et godt, råd.. tak

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 05-08-15 19:37

Jeg har selv behandlet mit bord med"kinesisk olie"der specielt er velegnet til de lidt tungere træsorter,da det trænger dybt ned i træet,men selvom det er nyt,gør du klogt i,at rengøre det med grundrens.Mit første bud var,at bruge plastmaling,da jeg ikke vidste,at det var et havebord.PS kinesisk olie koster ca.120,00 for 1 l.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 05-08-15 20:31

Hvis det skal stå trærent, kan du ganske rigtigt bruge kinesisk tung-olie. Har du en biltemabutik i nærheden, er deres ret billig, men grundbehandlingen med rå, helst koldpresset linolie er ikke at foraget, for den trænger dybt ind i træet før den hærder. Tung-olien plejer at hærde ret hurtigt.

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-08-15 07:23

Tak for svaret pbp_et.
Og tak for alle andre svar.
Jeg vil grundbehandle med Rå lindolie....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-08-15 09:22

Biltema har også koldpresset olie. Der skal du lede i rustbeskuttelsesafdelingen.