/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kattegat leje
Fra : svendgiversen
Vist : 554 gange
145 point
Dato : 02-08-15 19:33

Vi har lige været til rund fødselsdag i Tisvildeleje,
og så kom jeg til at tænke på alle de andre steder,
nordpå på Sjælland, der ender på leje.

Mange betegnelser går jo igen der, med en anden betydning end vi længere vestfra tror,
eksempelvis rød, der jo ikke er farven rød, men en rydning i skoven.
Der hvor jeg komme fra har vi lignende betegnelser: rub, drup og strup...

Men når så mange, mest Nordsjællandske kystbyer, ender på leje,
tror jeg at leje er den lokale ende betegnelse for steder, småhavne,
hvor skibe/både kan ligge trygt og roligt til leje?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-15 19:49

Korrekt : Leje betyder hvile, ro, helle, fristed .. ligesom ord: Sengeleje og Lej-lighed ..
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-08-15 19:55
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 145 point
Dato : 03-08-15 09:46

Et eksempel fra Gilleleje/Nordsjælland

Citat
Navnet, udtalt med tryk på tredje stavelse, er en sammensætning af de to ord "gil", som er en kløft eller sprække, og "leje", som er et sted hvor fiskere kommer på særlige årstider for at fiske, eller hvor de trækker deres både på land. Det er sandsynligvis en sammentrækning af Gilbjerg Leje fra området Gilbjerg vest for byen, hvor en klint vender ned mod vandet. Byer, der slutter på -leje, er ofte fra det 16. århundrede, hvor fiskere begyndte at slå sig ned, og byer opstod. Sammenlign med den svenske endelse läge.

En alternativ mulighed er, at det første led stammer fra ordet gilde, som betyder et broderskab eller lav.

En lokal beboer vil i nordsjællandsk dialekt omtale sig selv som "['Gil-lejer]" med tryk på første stavelse.

https://da.wikipedia.org/wiki/Gilleleje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-15 20:35

Foreløbig tak til molo, og ans med flere detaljer fra lokalsamfundet.

Og jeg må vist erkende at rup, drup og strup ikke specielt er jyske ende by betegnelser,
således passerede vi flere Borup på turen op nord på Sjælland.

Borup er også en af vore nabobyer derhjemme i Skals, syd for Møldrup og Ålestrup,
ikke noget med rydning eller fiskerleje, men udflytterbyer, og dem er der mage af.

Men ende betegnelsen leje tror jeg vi finder i det mere barske Jylland?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-15 21:53

Det er bare Nord-sjællænderne der ikke kan stave. Leje staves lege - som bare betyder at lege med skibe ved kysten.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-08-15 11:19

Tak for svaret ans.

og så en sen rettelse:
Men ende betegnelsen leje tror jeg IKKE vi finder i det mere barske Jylland?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-15 18:22

svendgiversen, det glæder mig, at du lige fik skrevet IKKE