/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kontakt/afbryder
Fra : mig-selv
Vist : 1258 gange
100 point
Dato : 27-07-15 18:47

Søger en kontakt 220v der aktiverer strømmen når der trykkes på den - og som slukker igen når man fjerner fingeren
Fjeder påvirket vippekontakt? gerne fysisk butik.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-07-15 19:17

Du tænker på sådan en her? https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-1-polet-afbryder
Den kan vel købes i næsten alle byggemarkeder, det er lidt være med fjederen, det er ikke sikkert at den er helt så nem at finde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-15 19:43

Du skal isætte den nævnte fjeder for at få den funktion du ønsker.

Men husk at bryderen ikke holder til meget hyppige aktiveringer med fuld belastningsstrøm. Så overheds kontaktpunktet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-07-15 20:18

Citat
Du tænker på sådan en her? https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-1-polet-afbryder

Virker den ikke kun til et relæ?

Kontakten skal kunne holde til 2kW

Jeg ved at man kan købe dem til elektronik, men tvivler på de kan holde til noget som helst, noget i denne stil.
http://www.thansen.dk/product.asp?n=1199147561&pn=1227453315

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-07-15 20:25

Gad vide om jeg kunne bruge en kontakt fra en defekt vinkelsliper?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-15 20:50

Du skal have noget der ligner den der sidder i dit køleskab.
Den har da den ønskede virkeområde, selvom det ikke er en vippekontakt.
Og sådan en kan du få hos din hvidevaremontør

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-07-15 21:03

Ja, men tvivler på de kan holde, tænke selv på en skabskontakt.

Fandt det jeg manglede, (Positionsafbryder) men prisen er også der efter:
https://www.google.dk/search?q=Positionsafbryder&espv=2&biw=1280&bih=639&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI48LZ1v_7xgIVhAksCh10XwT-

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-07-15 21:08

Den jeg linkede til virker efter din beskrivelse.
230 V 10A = 2300 W eller 2,3kW
Det er en ganske almindelig fuga afbryder til f.eks et lampested.
Når du indsætter fjederen bliver det til en kippekontakt.

Og nej, du behøver ikke et relæ.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-07-15 21:11

Lk fuga 1-pol afb har en mærkespænding på 13A

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-07-15 21:12

Opus 74 med fjeder har en mærkespænding på 16A

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-15 21:20

lysKontakten fra et køleskab holder ikke til 2 kw.

der er også forskel på kontakter efter belastningens art.

Lyskontakter holder ikke til mottorstart, selv om effekten formelt er den samme.

Det hænger sammen med det høje strømstod ved motorens acceleration.

Så skriv lidt mere konkret om hvad det skal bruges til, så kan du få et bedre råd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-15 21:23

Her er også en vippeafbryder som kan sættes til slutte ved tryk eller afbryde ved tryk, alt efter hvor fjederen sættes.
Modellen her kan slutte/ afbryde både fase og nul samtidig.
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-2-polet-afbryder

Her er så fjederen som passer til.
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-fjeder-for-kiptryk

Ps. Jeg er ikke helt sikker på hvad denne afbryder kan bære.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-07-15 21:24

Citat
Den jeg linkede til virker efter din beskrivelse.
230 V 10A = 2300 W eller 2,3kW

Den er da rimelig billig, prøver en EL forretning i morgen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-07-15 21:28

@ rotw: Sorry, det er rigtig, var lige lidt hurtig til at gå ud fra en alm. 10 A installation og glemte at den faktisk er godkendt til 13 A så den kan klare 2990 W.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-15 21:28

Glem lige mit indlæg...........................................
Det var jo det EXTERMINATOR henviste til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-07-15 21:46

Den udvikler sig vist til mere end den skulle?

Kontakten jeg i bund og grund skal have, er en 'erstatning/flytning' for en dødemandknaps på en 220v 2kw motor - og knappen skal kunne påvirkes af et håndtag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-15 22:08

Så bør det bygges med et relæ.

Virkemåde:
Påvirk "dødemandsknappen" med foden og sart maskinen med en startknap.
Når du slipper kan den ikke startes bare med foden igen, men kun med startknappen.
Styringen kan laves med 12 volt som trækker et relæ som kan bære strømmen til motoren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-15 02:43

En almindelig 2kW motor tager afhængig viklingsudformningen en startstrøm af størrelseordenen 50 A. i nogle brøkdele af et sekund. Det er meget mere end den almindelige tangentafbryder kan holde til i længden.

Det er en fin løsning med et relæ.
Husk at det til motorstart skal være mærket AC3. og mindst 10 A.
så kan det klare startstrømmmen som er 5 til 7 gange motorens mærkestrøm.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-15 11:24

Rettelse

Relæ sikring og evt motorværn skal svare til motorens fuldlaststrøm efter mærkepladen. Det kan godt være mere end 10 A.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-15 16:53

Citat
Påvirk "dødemandsknappen" med foden og sart maskinen med en startknap.
Når du slipper kan den ikke startes bare med foden igen, men kun med startknappen.

JO, den kan så.. for mig at se er det bare en ´forvokset´ afbryder som skal holdes inde for at give strøm - og den har direkte forbindelse til ? de 220v der går ind i strømkassen.
Jeg kunne sagtens ´kortslutte´ den og lade moteren køre hele tiden, men så virker det andet håndtags funktioner ikke efter hensigten.
Citat
størrelseordenen 50 A. i nogle brøkdele af et sekund. Det er meget mere end den almindelige tangentafbryder kan holde til i længden.

Så meget har jeg også læst mig til, men skulle en startkondensator ikke løse lige netop det problem?

EL manden ville heller ikke anbefale at bruge ´almindelige´ knapper til mit formål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-15 17:03

Citat
Styringen kan laves med 12 volt som trækker et relæ

OK, men sådan et relæ, bliver vel ved med at sende strøm ud - og så skal der laves noget der så kan stoppe strømmen igen, syntes det bliver lidt for indviklet og en masse ekstra komponenter.
Tror det ville ende med at se ud som en Storm P maskine.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-07-15 17:33

Er det en dødmandsknap til en motor så bør der være relæ på og evt en telemekanic trykknap

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-15 19:12

En Stiga el-plæneklipper kører stort set på samme måde - bare med mekanisk sikring.

Sikkerhed er altid besværligt..............................men meget mere besværligt, når der skulle have været sikkerheds ordning.

Men du har ikke rigtig fortalt hvad det er der skal laves..................og så er det lidt svært at råde / komme med ideer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-15 19:52

Citat
Sikkerhed er altid besværligt..............................

Ja mon ikke..især når man gerne vil omgå det..

NÅ: men osv.

En ? hydralik-station - for at starte motor = tryk på ´knappen´ - andet håndtag udløser stemplet/ slipper manhåndtaget OG ´knap´ går cylinder tilbage = slipper jeg BARE håndtaget - med motor kørende - ingen tilbage gang af stempel.

Citat
Har lige købt en anden ´station´ og der kan jeg lave nummeret på (kortslutte kontakten) = men hydraulikken har så til gengæld frem og tilbage løb i selve håndtaget..

Så det ender med at jeg ´bare´ flytter den ´KNAP´ op til håndtaget, og lader den påvirke af ´håndtaget´. = jeg søger en ??
Citat
Søger en kontakt 220v der aktiverer strømmen når der trykkes på den - og som slukker igen når man fjerner fingeren
Fjeder påvirket vippekontakt? gerne fysisk butik.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-15 20:00

Citat
Er det en dødmandsknap til en motor så bør der være relæ på og evt en telemekanic trykknap

Som skrevet, knappen slutter/afbryder 220volt direkte til motor - tror jeg det hedder.
Og den kontakt vil jeg gerne flytte, så den bliver ? sluttet/slukket/ udløst af det andet håndtag der udløser selve hydraulik stemplet, så stemplet går frem/tilbage osv = uden at jeg skulle bruge fødder og arme til proceduren..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-15 23:03

Fysisk butik til elkontakterne................Harald Nyborg har dem. HN har også denne kraftige type til udendørsbrug. Læg mærke til at den har monteret en fjeder så den afbryder når du slipper.
http://www.harald-nyborg.dk/p6108/kipkontakt-staenktaet

Så kan du lave en arm der kan påvirke den. Start ikke motoren mens hydrauliken er under pres, for så holder din kontakt nok ikke.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-07-15 06:48

https://www.sanistaal.com/da/produkter/zb4-tryk-plan-u-symbol/c-218975.aspx det er som regl denne type knapper der bruges på maskiner og dødmandsknap

Hvor i Danmark skal butikken ligge i nærheden?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-07-15 06:50
Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-15 00:17

Tak for svaret transor.
Og TAk til alle besvarelser, jeg købte nogle på Ebay 220/?600 15A - 10stk 25.-? hvilket må siges at være billigt - Danske forhold taget i betragtning.
Og så kan de bruges så mange andre steder.
De kaldes ? micro kontakter, slutter og slukker strømmen ved kontakt og omvendt.