/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Led lys på trailer driller
Fra : JacobMini
Vist : 1991 gange
115 point
Dato : 25-07-15 14:44

Hej eksperter

Jeg har en trailer hvor alt lys er blevet lavet om til diodelamper det hele har virket som det skal på min gamle bil, men nu har jeg fået en Opel Zafira fra 2010 og nu vil baglygterne ikke lyse som de skal blinklyset blinker slet ikke der er kun lys i den en baglygte men i begge når man bremser

Hvad kan der være galt ved der er noget med Canbus på de nye biler der kan spille ind.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-07-15 15:12

Få testet stikkene, det lyder som om at der er nogen ledninger der sider forkert.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-07-15 16:55

Der kan være fejl på begge sider (bil vs trailer).
Mingenbo har nøjagtig samme problem .. men med min bil virker alle funktioner perfekt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-07-15 17:34

En dårlig stelledning kan forårsage de mærkeligst problemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-07-15 17:39

Nu skal der jo (mig bekndt) bruges diode modstande ved ombygning af lygterne? er du sikker på at de sidder på traileren - det kunne jo være de var monteret på bilen = din gamle bil, altså og derfor lygterne ikke virker nu.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-07-15 18:06

Dine formodstande burde sidde på traileren, da den formodentlig er godkendt til synsfri sammenkobling dvs. til brug på flere køretøjer uden særskilt godkendelse?

Forbindelserne i stikkene burde være ens, men noget kunne tyde på, at nogen har tilsluttet noget forkert, eller stelforbindelsen mangler?!
Start med at sprøjte noget kontaktrens eller wd 40 i stikkene og "motioner" forbindelserne nogle gange ved, at sætte stikkene sammen og trække dem fra hinanden.
Hvis det ikke bliver bedre af det, er der kun den hårde vej med kontrol af forbindelser og prøvelampe.

Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 25-07-15 19:21

Nu det en 30 år gammel trailer der har gennemgået en total renovering af alt lys og ledningsnet så modstande ved jeg der ikke er på.
Mit blinklys blinker men det stopper efter ca 5 blink, mit bremselys lyser også i begge sider men slukker også af sig selv efter et stykke tid der er ingen kørelys i højre baglygte men i venstre er der.
Når jeg slukker lyset på bilen står mine lygter og blinker jeg er helt sikker på det er Canbus der laver noget .

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-07-15 19:42

Så tror jeg sørme du skal starte med at få monteret formodstande på traileren. Ellers får du bare problemet hvis du låner den ud, eller skifter bil.
Det kan jo sagtens have forvirret din nye bil, at den pludselig skal trække ekstra lys uden den korrekte belastning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-15 21:12

Citat
Det kan jo sagtens have forvirret din nye bil, at den pludselig skal trække ekstra lys uden den korrekte belastning.

Mindre lys? må det vel være...

Så er det sikker derfor at man somme tider ser anhængere der opfører sig et JULETRÆ når der skal blinkes/ bremses.
MEN du burde stadig kunne se om ´modstande´ er monteret på bil eller hænger, de er rimelig store.
Og modstandende skal forresten passe med det antal watt lamperne kan trække ud af pæren, nogle modstande er for lille = ingen/dårligt lys

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-15 16:37

Diodelamper skal have en bestemt strøm , som ikke kan styres med spændingen uden en eller ande forkobling. Engang var formodstande den sædvanlige løsning, men det kan gøres på flere andre måder. Med moderne diodelamper er det almindeligt med indbyggede transistorregylering, så hele enheden fås til en bestemt spænding, og vil lyse konstant, selv om den kan variere en del.
Din e trailerlamper er sikkert af den type. Så der er ingen modstande.

Du har sikkert ret i at det er computerstyring og overvågning af dine lygter på bilen, som "forvirres" af traileren. Der findes elektroniske løsninger med transistorrelækobling, så bilen ikke kan føle traileren.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-07-15 20:00

Transor: Nu kommer du med noget, der ikke holder:
Lysdioder eller LED (Light Emitting Diodes) kan ikke tåle at der sendes store strømme gennem dem.
Derfor sættes der altid og uden undtagelse en modstand til at begrænse strømmen. Da en almindelig LED har et forbrug på noget nær ingenting, er standard 1/4 watts modstande rigeligt - og de er sågu ikke specielt store (mig-selv). De kan såmænd sagtens sidde indbygget i det print dioderne er monteret i, men man bør være helt sikker i sin sag.
Hvis du skal lave en transistorregulering kan du rimelig nemt styre spændingen, men det kræver noget mere at regulere strømmen så nøje, at den kan styre effekten afsat i en lysdiode.

Men du har ret i, at et transistorstyret relæprint kan være løsningen for et følsomt ledningsnet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-15 21:28
Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 28-07-15 00:17

Takker for alle de svar jeg har fået indtil nu.

Har i dag være i Harald Nyborg og kigge og faldt over sådan en fætter her (se link http://www.harald-nyborg.dk/p8051/adapter-13-7-til-led-lys), den har jeg prøvet at købe og sat i mellem mit udtag på bilen og trailer det virkede sådan set også fint, lyset virkede i min højre baglygte igen og bliklyset blinkede hurtig nogle gange og kom så i den rigtige rytme igen men da jeg så skulle se mit bremse lys og begyndte at bremse kom der røg fra den ny indkøbte adapter så nu er den jo så nok brændt af men hvorfor??

Testede lyset på traileren igen nu på min mors bil igår alt virker som det skal så nu jeg 200% sikker på det min nye bil.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-07-15 01:18

Citat
kom der røg fra den ny indkøbte adapter så nu er den jo så nok brændt afKed af det men hvorfor??

Fordi den er beregnet til Canbusstyring og du har vel ikke Canbus på en 30 år gammel trailer?
For det første vil jeg anbefale dig at få testet stikket på bilen og se om derer en ledning der er monteret forkert.
Dernæst har jeg en ide om at problemet kunne være at din trailer bruger for lidt strøm.

Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 28-07-15 10:19

Det har jo ikke noget med om der er Canbus på traileren det ved jeg der ikke er, der er på bilen og Led lys på traileren derfor kan den adapter bruges den skulle regulere strømmen så der ikke meldes fejl lidt som en modstand.

Derfor undre det mig den ryger da jeg bremsede men tjekker alle stik med en prøvelampe idag der må være lavet en fejl på det trailer stik.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-07-15 13:08

Fra beskrivelsen på den du linker til:
Citat
Det elektroniske system kommunikerer med CAN-bus-systemet på påhængskøretøjet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-15 16:02

Citat
Det elektroniske system kommunikerer med CAN-bus-systemet på påhængskøretøjet.

Harald handler med så meget som den der skriver hjemmesidebeskrivelserne ikke aner hvad er.
Den beskrivelse er vel åbenlys forkert.

Når der kommer røg op af dimsen ved aktivering af bremserne, kan der være flere grunde.

1-Dimsen var defekt
2- stikket på bilen eller på traileren er forkert forbundet.
3 dine stoplys er ikke led , men sædvanlige pærer, som tager mere strøm end dimsen tåler.

Hvis den var vedimentsioneret ville den bare afbryde og ikke brænde af ved overlast.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-07-15 18:31

Transor: Nu har jeg kigget dit link igennem, men ikke fundet en eneste modstandsløs opstilling.
LED reagerer prompte på for stor strøm: Den / de lyser med fuld styrke i måske 2 sekunder, så falder styrken betragteligt og til sidst "dør" den, mens den bliver uhyggeligt varm.
Jeg har arbejdet med elektronik i flere år og lavet det "forsøg" talrige gange, selvom jeg kendte resultatet på forhånd. Dengang var blå LED noget relativt nyt og dyrt, så for at advare folk mod at dumme sig lavede vi nogle "afbrændinger" med brugte eller billige LED.

Men det er korrekt, at strømmen kan begrænses rent elektronisk bl.a. med zenerdiodder. Resultatet bliver bare for dyrt og klodset i forhold til f.eks. en baglygte.

Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 28-07-15 19:13

Jeg har fået pengene tilbage på den modstands dims fra Harald skrald de ved åbenbart ikke hvad de sælger fik en helt anden forklaring idag.

Har efterfølgende taget kontakt til en trailerforhandler der anbefalede at jeg montere sådan en boks her på min trailer de kunne også gøre det men ville koste 1000 kr plus moms så tror jeg bare jge gør selv.

http://www.conradelektronik.dk/tpl_read_prod_rating.htm?websale8=conrad-dk&tpl=tpl_read_prod_rating.htm&pi=841174&ci=SHOP_AREA_17289_0312042

Tror eksperterne den vil virke?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 115 point
Dato : 28-07-15 20:52
Kommentar
Fra : JacobMini

Dato : 28-07-15 21:14

Så hvis jeg satte de små modstande på 1 til bliklys og 1 til baglys i hver side, og så de store til bremselyset så burde det virke ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-15 00:39

Ja, men den boks du linkede til er da nemmere da det hele er samlet

Godkendelse af svar
Fra : JacobMini

Dato : 29-07-15 02:37

Tak for svaret EXTERMINATOR.