/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Aviser
Fra : Bragesvej
Vist : 645 gange
300 point
Dato : 24-07-15 13:48

Hej.

Findes der en oversigt (Link) over hvilken politiske retning de danske aviser skriver i?

Feks er Berlingske en konservativ osv osv.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-15 14:00

I "gamle dage" var det skrev aviserne selv om deres politiske farve, men dengang var der ofte flere aviser af hver sin farve i samme købstad.

I dag har fx Politiken forlængst frigjort sig fra en officiel partifarve, men det radikale arvegods skinner vist alligevel igennem, ligesom Venstre hos Jyllandsposten og en diffus konservativ/venstreagtig holdning på Berlingeren!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 24-07-15 14:16

Kan du klare et link til en evt oversigt også selv om det var "I gamle dage" :)

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 310 point
Dato : 24-07-15 14:28

Det bliver vist svært, Politiken skrev sit partipolitiske frihedsbrev i 1970!

Men her er der noget om avisernes læseres partifarve, det passer nok i en eller anden grad til "virkeligheden"

http://journalisten.dk/laeserne-vaelger-avis-efter-egen-partifarve

Sådan noget som "Holbæk Amts Venstreblad" findes vist ikke mere

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-15 18:57

>om det var "I gamle dage" :)

Jeg tilslutter mig helt vagnr`s halve oversigt, med følgende kommentarer:

Berlinske var helt klart konservativ, men hvad med BT, Baby Times?

Og Politikken var tidligere radikal, hvad er det i dag,
når de bygger en kirke bygger de en måske,
meget kulturelt, men køb hellere Weekend Avisen...

Og Jyllands Posten påstår at være upolitisk, de er helt klar Højre Liberale.

Men her kommer vi ind på det andet aspekt i landsdækningen:
For mange aviser er det nødvendig for overlevelse at kunne vise lokale nyheder.

Eksempelvis som nævnt "Holbæk Amts Venstreblad" findes vist ikke mere,
her er Jydske Tidende og Esbjergs Vestkysten slået sammen til Jydske Vestkysten,
og så skal vi læse om alle de der er døde derovre vest på...

Men I glemmer jo helt den anden politiske side, alle de røde aviser, hvor er de blevet af?

Det er vel ikke sådan at de røde leje svende nu i stedet for Socialdemokraten,
køber misundelses/skandale aviser som BT og Ekstrabladet, der burde være et ugeblad??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-07-15 19:12

I sådan en snolle by som Thisted, var der tre aviser i gamle dage:

Thisted Amts Tidende. Venstre venlig. (Senere Thisted Dagblad / Nu Nordjyske).
Thisted Amts Avis. Konservativ. (Især store gårdejere / Direktører).
Thisted Socialdemokrat. (Navnet taler for sig selv).

Men så kom det ulyksalige fjernsyn, og senere komputere. I dag får folket nyhederne klasket i hovederne, ad mangfoldelige veje. Er der sket et jordskælv i Japan, eller Indonesien, ved vi det her i norden, inden støvet har lagt sig.

Det der med partipolitiske aviser, tror jeg ikke på længere. Ifølge vagnr`s link, skulle bl.a. JP, EB og BT være "borgerligt" orienteret. Næh..det er en saga blot. De her tre aviser, har ikke lagt fingre imellem, med hensyn til f.eks. LLR.
Nej, nu om stunder kommer aviserne med de nyheder, der kan bære de største overskrifter. Uanset om det er til rød eller blå`s fordel. Skittet skal jo sælges.

M.

NB.: Både nordmænd og svenskere, er tit hurtigere med de store nyheder, end de danske aviser. Og mere udførligt.
http://expressen.se
www.vg.no

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-07-15 20:22

Citat
Og Politikken var tidligere radikal, hvad er det i dag,
når de bygger en kirke bygger de en måske,
meget kulturelt, men køb hellere Weekend Avisen...

Jeg helgarderer, abonnerer på dem begge

Det er vigtigt, synes jeg, ikke bare at læse/se de medier man er enig med, man skal da også se hvad "de andre" mener!

Derfor er jeg meget imod (uden at kunne gøre noget ved det), at nettet tilpasser visningerne efter hvad man plejer at kigge på, så har man læst en bilanmeldelse, vælter der straks en syndflod bilreklamer ind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-15 20:39

Så med andre ord, i dag er aviser ikke politiske,
hvis de skal overleve, skal de komme med informationer som efterspørges,
kulturelt, lokalt, og i førende formiddags blade ofte afslørende,
som da prins Henrik ikke var hjemme til sin kone, vor dronnings, runde fødselsdag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-15 21:21

Jeg holder Dagbladet Information (WEKK-END)...bla.

http://www.information.dk/280792

..og Politiken hele ugen:

http://politiken.dk/om_politiken/ECE874841/politikens-journalistik-og-etik/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-07-15 13:13

Hvis du vil have en komplet oversigt over danske aviser og deres partifarve, er det faktisk nødvendigt at gå tilbage til før 1960-70, for så langt skal du tilbage, før de fleste aviser erklærede sig som tilhængere af det ene eller andet parti.
I Nordsjælland, hvor jeg boende, var der i 1950'erne det store venstreblad, Frederiksborg Amts Avis (som stadig lever som en aflægger af Dagbladet, Køge-ringsted-Roskilde). Så var der Nordsjællends Social Demokrat, Frederiksborg Amtstidende (konservativ), Nordsjællands Venstreblad (rad), Helsingør Dagblad (rad), Nordsjælland (kons) og Hørsholm Avis (kons). ALt er forlængst historie, og efterhånden som de fleste aviser gik und, måtte de tilbageværende tilpasse sig den virkelighed, der består i at læserne ikke vælger avis efter partitilhørsforhold, I så fald ville jo også alle DF'ere, SF'er, EK og LA være uden mulighed for at finde en avis, de kunne sympatisere med.
Men som sagt, hvis du går tilbage i pressehistorien kan du finde svar. Politikens Forlag udgav i 1955 en lille håndbog "Danmarks Bog. og Bladverden". Der omtales alle dag-og ugeblade forlag m. v. Oplagstal, navne på redakt'rer og medarbejdere, grundlæggelsesår, partoifarve osv. for de ca, 125 dagblade, der da fandtes. Måske kan bogen stadig lånes eller skaffes af et bibilotek eller antikvarisk. Men det er og bliver jo historie. Det eneste dagblad, der i dag bekender sig til et parti er en avis som de færreste kender, men den er dog udkommet hver dag - 5 dage om ugen - i mere end 15 ¨r. Det er Dagbladet Arbejderen, der tilslutter sig et af de små kommunistiske partier, der stadig findes. Dagbladet Arbejderen modtager millionstøtte af mediefonden under kulturministeriet.. ellers var de med ca 1000 abonnenter for længts lukket.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 25-07-15 19:46

Tak for svaret vagnr. og tak til alle jer andre.

Jeg syntes det er svært at afgøre hvem der skal ha point..

Ps: jeg får ingen mail når der er svar..mystisk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-15 19:56

Selv tak, Bragesvej