/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Hvordan/værktøj saves bedst i møbeltræ
Fra : boyelauritzen
Vist : 590 gange
122 point
Dato : 23-07-15 20:34

Jeg har indrettet ekstra hylde i vores lille køkken til kaffe kværn.
Men er ikke helt tilfreds med min egen beskæring af møbeltræplade udført med småtakket  Fukssvans. Overflade plastic overflade beskæres i splinter). Hvordan og med hvilket værktøj opnår jeg bedre resultat ved næste forsøg?
Mit ikke tilfredsstillende resultat kan ses på https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/19760220068/in/dateposted-public/

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 23-07-15 21:04

Du har vel savet ovenfra ?

Ellers ville jeg prøve at lægge en anden plade ovenpå mens jeg savede - og måske ville jeg bruge en overfræser på maximum hastighed.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-15 22:43

En sav der ikke er halvsløv ville have mindsket problemet, derudover skal man save med en lille vinkel i forhold til materialet.

Hvis man påsætter tape først og saver ned igennem dette mindsker man også graterne, og endelige kan man høvle kanten.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 122 point
Dato : 23-07-15 23:28

Save gennem tape/'klisterpapir' er et udmærket foreslag
..og/eller; bruge en sav med mindre (og skarpe) savtakker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-07-15 09:56

Brug en fintandet klinge, og sæt malertape ovenpå savsporet inden du saver ovenfra!

Jeg sætter altid 2 lag malertape der hvor jeg optegner min streg til savning, og sætter faktisk også tape på stregen på undersiden, da jeg godt kan lide at der ikke er afslag og splinter i mit savspor

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-15 10:10

Du kunne også bruge en skarp kniv og ridse et spor på begge sider.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-15 10:15

NB du kan også købe kantbånd til lamineret træplader, de skal stryges på.
Men det er ikke spørgsmålet, men enderne ser ikke altid pæne ud når man kan se spånpladen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-15 10:31

Jeg har lavet en del med de plader og min erfaring er at på de billigste er laminaten tynd og splintrer som glas, det optimale er at skære dem med en rundsav, en håndsav efterlader også et groft mønster hvor det er svært at stryge kantlisten på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-15 19:22

Skær pladen til ca. 5 cm fra endelig mål.
Brug en almindelig nedstryger til at skære det endelige mål (32 tænder er finest)
Klingen kan drejes, så buen kan passere udenom det afskårne materiale.
Sørg for at nedstrygeren holdes i en savevinkel på ca. 45 grader, det giver en større skæreflade.
Let evt trykket ved tilbage træk af nedstrygeren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-15 21:09

Skær en spånplade og beklæd den med plastfolie - det er meget nemmere??? men holder ikke til ret meget varme/fugt, men der kan man selv vælge farve og udseende.
Noget i denne stil :
https://www.youtube.com/watch?v=I3mCBZVda8A

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 09-09-15 08:58

Tak for alle svar, specielt molokyle.

Jeg købte B&D rundsav med 40 tak, og skar langsom gennem møbeltræ og fra bagsiden (rundsav saver indad mod land).

For ikke at skære forkert, skar jeg pap ud først, og som jeg ønskede de færdige stykker.