/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Trussel, kan ikke fjernes
Fra : Troldepige
Vist : 1575 gange
200 point
Dato : 22-07-15 16:19

Jeg har AVG Free, og har ikke aldrig haft problemer med det.

Af og til dukker der en "boks" op på min skærm, med oplysning om, at en trussel er fundet, så klikker jeg på "fjern trussel" (eller noget i den stil), og jeg bliver bedt om, at genstarte. Og så plejer problemet at være løst.

I dag, efter at pc'en ikke havde været brugt i et par timer, poppede en "boks" op, med besked om en trussel, jeg klikkede på "fjern trussel" (eller noget i den stil), og forventede, at jeg nu skulle genstarte.

Men nej.
AVG skrev, at truslen ikke kunne fjernes.
Det har jeg aldrig oplevet før.

Hvad gør jeg nu?

Objektnavn Q:\140066.DAN\OFFICE14\WINWORDC.EXE

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-07-15 16:40

Prøv at gå ind her
Kode
http://www.solvusoft.com/da/files/fejl-virus-fjernelse/exe/windows/microsoft/msdn-disc-2092/winword-exe/

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 210 point
Dato : 22-07-15 16:43

Evt. kan du også køre dette program:

http://download.cnet.com/AdwCleaner/3000-7786_4-75851221.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-15 17:00

Hmm, jeg gik ind på kimpetersen's link, og klikkede på det anbefalede link: http://www.solvusoft.com/da/download/winthruster/

Så poppede en ny advarsel op.
Trussel: Potentielt uønsket applikation WinFixer.BMS

Objektnavn (Xxxx=mit navn, Yyyy=min datters navn):
c:\Users\Xxxx\Documents\Yyyy Pizza\setup_winThruster_2015.exe

Min datter er voksen og bruger sædvanligvis sin egen pc, men ved skift til ny pc lagde vi hendes ting over på min, så jeg tjekkede lige "dokumenter" om der kunne være noget af hendes, der hed noget med "pizza".
Hun har en mappe, der hedder Yyyy Pizza, den indeholder nogle dokumenter til jobansøgninger og har sidst været ændret d. 15/7.
Kan den mappe være skyld i problemer?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-15 17:44

Citat
AVG skrev, at truslen ikke kunne fjernes.
Det har jeg aldrig oplevet før.

Sikkert fordi det er fjernet første gang - eller den dukker op igen fordi den er nødvendig.
Citat
Q:\140066.DAN\OFFICE14\WINWORDC.EXE

??? hvad laver det på drev Q: har du ikke installeret det på C:
Hvis det er en prøve udgave du har hentet og lagt på Q: så prøv at flyt det hele.

Er det fordi du ikke vil se på den popup fra avg, så føj stien Q/ programmet til undtagelser der skal scannes

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-15 20:24

Citat
Sikkert fordi det er fjernet første gang - eller den dukker op igen fordi den er nødvendig.

Hvis den var fjernet første gang, så ville din (iflg. min erfaring) ikke dukke op igen.
Når den dukker op på den måde, hvor der står at det er en trussel, så har jeg svært ved, at forestille mig, at det er fordi den er nødvendig, at den ikke kan fjernes.

Citat
??? hvad laver det på drev Q: har du ikke installeret det på C:
Hvis det er en prøve udgave du har hentet og lagt på Q: så prøv at flyt det hele.

Altså, nu har jeg aldrig påstået, at jeg er specielt dygtig til alt det her pc-noget, når det kommer til andet end at bruge internet, mail o.l.

Jeg aner ikke hvad truslen indeholder, eller hvor det kommer fra.

Citat
Er det fordi du ikke vil se på den popup fra avg, så føj stien Q/ programmet til undtagelser der skal scannes

Nej nej nej, jeg er da kun glad for, at få at vide der er en trussel, og oftest fjernes de jo nemt med AVG.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-15 20:51

Citat
Evt. kan du også køre dette program:

http://download.cnet.com/AdwCleaner/3000-7786_4-75851221.html

Jeg downloadede "Reason Core", og brugte det til at scanne pc'en med, den fandt nogle trusler, som jeg fik fjernet, scannede igen, fjernede et par trusler mere, scannede igen og fandt ikke flere trusler.

Derefter har jeg scannet hele pc'en igennem med AVG, og fandt ingen trusler.

Så jeg går ud fra, at den nu er ok igen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-15 20:53

"Reason Core" er gratis i 30 dage.

Hvis jeg sletter det fra pc'en kan jeg så benytte det igen på et senere tidspunkt?

Eller er der en anden måde, at undgå betaling på, i tilfælde af, at jeg får brug for det en anden gang?

Jeg skal nok huske at godkende.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 22-07-15 21:15

Jeg har i knap to år brugt SuperAntiSpyware, som effektivt fjerner trusler. Programmet kan f. eks. installeres til automatisk start hver gang maskinen tændes eller et bestemt klokkeslet hver dag. Der er en gratis version, som jeg var tilfreds med i meget lang tid, f'ør jeg valgte prof-versionen til et par hundrede kroner om året. Det er et meget fint og nemt program at arbejde med, og kemisk fri for uønskede annoncer skjulte cookies eller andet uønsket. Den kan uden tvivl identificere din "trusel" og fjerne den, hvis den er skadelig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-15 22:10

Citat
Hvis den var fjernet første gang, så ville din (iflg. min erfaring) ikke dukke op igen.
Når den dukker op på den måde, hvor der står at det er en trussel, så har jeg svært ved, at forestille mig, at det er fordi den er nødvendig, at den ikke kan fjernes.

Både og? hvis du har programmet
Citat
Objektnavn Q:\140066.DAN\OFFICE14\WINWORDC.EXE
Office 14 installeret som en prøve udgave - kunne dét måske være forklaringen på at den DUKKER op - især hvis du bruger programmet Office 14? den fil er sikkert/MÅSKE til at starte det hele op med = IGEN, og så har AVG ÆDT den engang og tænker?? nu kan det være nok - ikke igen = FILEN ER NØDVENDIG - og ikke fordi et program kan tænke, men alligevel.
PLUS det kan være en falsk/posetiv virus advarsel som AVG ikke kender noget til - dem får jeg masser af, især hvis man har sat AVG til Automatiske opdateringer.

Prøv programmet https://www.malwarebytes.org/antimalware/ husk at opdater programmet, og se om den sparker virus alarmer ud..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-07-15 22:12

Citat
"Reason Core" er gratis i 30 dage.

Hvis jeg sletter det fra pc'en kan jeg så benytte det igen på et senere tidspunkt?

Nope, den gemmer sig på din PC og husker alt.

Men du kan google TRIALRESET..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-15 22:24

Citat
Office 14 installeret som en prøve udgave - kunne dét måske være forklaringen på at den DUKKER op - især hvis du bruger programmet Office 14?

Jeg har lige kigget i "alle programmer" og kan se, at jeg har "open office 4.1.1", men ikke noget "Office 14".

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-15 00:32

Prøv at starte computeren i fejlsikret tilstand og lad dit antivirusprogram scanne og fjerne trusler.
I fejlsikret tilstand kører kun det allermest nødvendige så diverse uønskede emner er lettere at fjerne.
SuperAntispyware er nævnt og anbefalet den er sikkert lige så god som Malwarebytes Antimalware er supereffektiv til at finde og fjerne diverse uønsket software på computeren, de er begge 2 gratis og en af dem bør ligge på enhver Windows computer til støtte af antivirus programmet, ingen af dem kan erstatte et antivirusprogram men de kan finde og fjerne ting som antivirusprogrammet overser:
https://www.malwarebytes.org/antimalware/
hvis du henter og installerer den så husk at fjerne markering når du langt henne i installationen ser et vindue hvor der er sat markering ved at du vil starte en gratis trial version i 30 dage

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-15 08:47

Skift antivirusprogram. Så godt er AVG altså heller ikke

Selv benytter jeg Checkpoint's Zonealarm free firewall + antivirus. Antivirus 'motoren' bygger på en licens fra Kaspersky Labs som henregnes til en af verdens bedste antivirus software leverandører.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-07-15 11:13

Citat
SuperAntispyware er nævnt og anbefalet den er sikkert lige så god som Malwarebytes Antimalware er supereffektiv til at finde og fjerne diverse uønsket software på computeren, de er begge 2 gratis og en af dem bør ligge på enhver Windows computer til støtte af antivirus programmet, ingen af dem kan erstatte et antivirusprogram men de kan finde og fjerne ting som antivirusprogrammet overser:
https://www.malwarebytes.org/antimalware/
hvis du henter og installerer den så husk at fjerne markering når du langt henne i installationen ser et vindue hvor der er sat markering ved at du vil starte en gratis trial version i 30 dage

Den er nu hentet.

Efter installationen ledte jeg efter nogle indstillinger, så jeg kunne sætte den til at køre på bestemte tider. Jeg fandt et sted (vistnok avancerede indstillinger) hvoraf det fremgik, at den vil køre hver gang det er 23 timer siden den sidst kørte.

Så jeg går ud fra, at den nu kører ca. 1 gang i døgnet, uden jeg gør andet, er det korrekt forstået?

Citat
Skift antivirusprogram. Så godt er AVG altså heller ikke [Blink]

Det er første gang det har drillet, og jeg har brugt det siden december 2006.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-07-15 12:45

Citat
Efter installationen ledte jeg efter nogle indstillinger, så jeg kunne sætte den til at køre på bestemte tider. Jeg fandt et sted (vistnok avancerede indstillinger) hvoraf det fremgik, at den vil køre hver gang det er 23 timer siden den sidst kørte.

Så jeg går ud fra, at den nu kører ca. 1 gang i døgnet, uden jeg gør andet, er det korrekt forstået?

hvad er det du har hentet og sat til at køre en gang i døgnet? Hvis det er Malwarebytes Antimalware så tror jeg du er i gang med prøveversionen, den gratis kan så vidt jeg husker ikke indstilles til at køre på bestemte tider, det er noget jeg tror jeg kan nemlig ikke huske det, jeg har købt betalingsversionen.
AVG er et godt gratis antivirusprogram så hvis du kan lide den så forsæt med at bruge den
AVG er næsten altid blandt de bedste 5 antivirus i test, læg mærke til at gratis AVG er nummer 3 herunder, det er over adskillige betalingsprogrammer:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-7/
Men hvis den driller kan du forsøge at afinstallere AVG og hente den nyeste til en ny installation
AVG kan fjernes fra Kontrolpanel men sikrest er det at bruge firmaets egen afinstallering, hvis du klikker på linket her så starter download af afinstalleringsværktøjet:
http://download.avg.com/filedir/util/AVG_Remover.exe
husk at hente en ny frisk version inden du fjerner den gamle:
http://www.avg.com/dk-en/free-antivirus-download

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-07-15 20:58

Citat
hvad er det du har hentet og sat til at køre en gang i døgnet? Hvis det er Malwarebytes Antimalware så tror jeg du er i gang med prøveversionen, den gratis kan så vidt jeg husker ikke indstilles til at køre på bestemte tider, det er noget jeg tror jeg kan nemlig ikke huske det, jeg har købt betalingsversionen.

Hmmm, jeg tror altså den er god nok.

Du havde jo gjort mig obs på det med "free trial", derfor undrede jeg mig over, at det ikke kom frem under installationen, men jeg tænkte, at det vel ikke kan gå værre end, at jeg kan fjerne programmet igen.
Men da installationen var slut kom der en boks op, med forskellige muligheder. Denne boks kommer også frem når jeg finder programmet på pc'en.

Øverst i boksen er der forskellige muligheder, bl.a. "indstillinger", og herfra kan jeg komme videre til "Avancerede indstillinger".

I boksen er der 4 "muligheder":

1. Licens (rød prik) Malwarebytes Anti-Malware (gratis) Buy Premium

2. Database Version (grøn prik) v2015.07.23.01 Update Now

3. Scan Progress (grøn prik) Kører ikke

4. Real-Time-Protection (rød prik)Fås med Malwarebytes Anti-Malware Premium Start Free
Trial

Der står ikke tal (1, 2, 3, 4) foran, men jeg tænker, at min pæne opstilling kan ændre sig når jeg taster "send", så for at undgå forvirring.

Den eneste mulighed jeg har klikket på er nr. 2.
Den fandt ingen problemer, sikkert fordi jeg havde fjernet dem med "AdwCleaner", anbefalet af marken84.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-07-15 21:15

Citat
Den eneste mulighed jeg har klikket på er nr. 2.
Den fandt ingen problemer, sikkert fordi jeg havde fjernet dem med "AdwCleaner", anbefalet af marken84.

Den plejer også at være effektiv...

Et antivirusprogram der har fået vældig gode karakterer er BITDEFENDER hvis du overvejer at skifte AVG ud.

http://www.bitdefender.com/Downloads/

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 25-07-15 09:47

Hej Troldepige,

Jeg har også benyttet AVG, men ikke mere. Det er da ok,
men faktisk bare unødvendig brug af ram og processor -kraft.
Der er en indbygget firewall i Windows, i de nyere Operativ Systemer(OS´er), som er udemærket og som er rigeligt med sikkerhed.
Det hedder Microsoft Security Essentiels. Og så er der Windows Defender. Hvis du bare har automatisk opdateringer slået til, så holdes computeren ren for spyware og virus.

Microsoft har en stor medarbejderstab, der arbejder meget på bekæmpelse af skadelig software etc. til deres produkter.

Benytter du overhoved den inbyggede sikkerhed i Windows ?

God weekend
Mvh
M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-15 10:34

Citat
Det hedder Microsoft Security Essentiels. Og så er der Windows Defender
og det program dumper i alle test faktisk beskytter det næsten slet ikke mod de trusler der findes på nettet, der vist ingen ud over amatører som kun tænder computeren en gang om ugen der nøjes med den indbyggede sikkerhed

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-07-15 11:01

Citat
Benytter du overhoved den inbyggede sikkerhed i Windows ?

Godt spørgsmål.

Men som tidligere skrevet, så oplever jeg af og til, at der popper en boks op med besked fra AVG om, at der er fundet en trussel, så får jeg AVG til at fjerne truslen, og når pc'en er genstartet, så er problemet væk.

Ergo virker AVG jo ikke helt tosset.

Jeg har brugt AVG i næsten 9 år, og dette er første gang jeg har oplevet noget den ikke har kunnet fjerne.

Citat
der vist ingen ud over amatører som kun tænder computeren en gang om ugen der nøjes med den indbyggede sikkerhed

Jeg bruger pc/internet dagligt, deltager i debatter og håndarbejdsfora, og søger efter oplysninger om mange interessante ting.

Min 15-årige søn bruger den også, til ................., ja, hvad sådan en knægt nu kan bruge pc/internet til.

Så nej, jeg tør ikke undlade at have et virusprogram.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-15 19:22

Troldepige ->
Citat
Så nej, jeg tør ikke undlade at have et virusprogram.

Det skal du så sandeligen heller ikke gøre !

..Windows Defender og Firewall bliver 'slået fra' i det øjeblik du siger [ JA TAK ] ..til andre antivirusprogrammer. (AVG, Avast!, Zonealarm.. inkls.)
.. ellers er programmerne ikke lavet ordentligt

At Microsoft og MatrixRevolution ..siger noget andet? ..kan ikke undre!

Microsoft påstod med Bill Gates i spidsen for nogle år siden med en storstilet annoncering ..også for; at Windows Vista var så sikkert, at det slet ikke behøvede yderligere beskyttelse. Med andre ord: "Verdens mest sikre operativsystem".

Jeg har slet ikke tal på, hvor mange sikkerhedshuller og virus som benyttede denne 'sikkerhed' i Windows Vista ...så udtalelser fra Microblød skal man vist tage med et gran salt !
De skal jo sælge deres produkt bedst muligt

Summa Sumarum:

Skift til Check point software technologies Ltd.'s løsning: http://www.checkpoint.com

Vil du betaler? Så skifter du til: http://www.kaspersky.com/dk/tiered_promotion?redef=1&THRU&reseller=DRPPC_BS&ksid&ksid=49ba5671-4e40-4785-9ca1-662d8710548e&ksprof_id=54&ksaffcode=260726&ksdevice=c&utm_source=GOOGLE&utm_medium=ppc&utm_campaign=G+-+DK+-+EMEA+-+Kaspersky+-+PS+-+Branded+-+Main+-+dan&gclid=CLaCjeHl9sYCFaXNcgodxWAArQ

Du vil ikke blive skuffet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-07-15 23:16

Tak for din gode forklaring molokyle.

Som skrevet før, så fortsætter jeg med AVG.
Men, hvis der begynder at poppe trusler op jævnligt, som AVG ikke kan fjerne, så vil jeg da helt klart se mig om efter noget andet og bedre, og så vil jeg da starte med, at kigge i denne tråd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-15 12:15

Citat
Men, hvis der begynder at poppe trusler op jævnligt, som AVG ikke kan fjerne, så vil jeg da helt klart se mig om efter noget andet og bedre
det behøver du ikke men kan nøjes med at suplere med enten Malwarebytes Antimalware eller SuperAntispyware

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-15 15:30

[hr ] ..og så kan man tænke sig om FØR ; man takker JA til 3. part cookies, nyhedsbreve, 'mystiske sidegevinster' ved installation af ellers Ok. programmer, men fra 'lodne' udbydere som f.eks. Softonic ..i det hele taget: LÆSE HVAD DER STÅR MED SMÅT !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-07-15 23:41

Citat
det behøver du ikke men kan nøjes med at suplere med enten Malwarebytes Antimalware eller SuperAntispyware

Fordelen ved disse tråde er, at man nemt kan finde dem igen når/hvis man får brug for dem.

Citat
[hr ] ..og så kan man tænke sig om FØR ; man takker JA til 3. part cookies, nyhedsbreve, 'mystiske sidegevinster' ved installation af ellers Ok. programmer, men fra 'lodne' udbydere som f.eks. Softonic ..i det hele taget: LÆSE HVAD DER STÅR MED SMÅT !

Jeg synes jeg går hvad jeg kan.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 27-07-15 09:39

Tak for svaret marken84.

Der er kommet mange gode råd i denne tråd. Mange tak for dem, måske får jeg glæde af dem en anden gang.

Men det var marken84's link der hjalp mig af med truslen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-07-15 11:35

Glædeligt

God dag det strålenden sommervejr...