/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Usb stik.
Fra : omahexen
Vist : 943 gange
200 point
Dato : 19-07-15 19:55

Min PC bruger USB 2,0,mit fjernsyn 3,0,kan jeg bruge et 3,0 stik,evt.med en adapter,skal jeg opdatere computeren,kan jeg stadig bruge mine 2,0 stik,jeg tænker på,om der sker nogle ændringer med computeren.Har hørt en del om Chromegast,men har ikke rigtig fundet ud af,hvordan det virker,og hvor meget man kan bruge den til,kan man sætte den itv,et og så se film?Håber der er en der kan forklare det,så også jeg kan forstå det !

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-15 20:16

Nu skriver du ikke hvad det usb stik er til. Usb bruges til så mange ting.
En usb port virker også med en usb 3 enhed og omvendt. Usb 3 er hurtigere, men det udnyttes kun , når både port og enhed er usb3.

Cromecast er en meget lille enhed plus en strømforsyning. enheden sluttes til TV via en *HDMI forbindels. Det har praktisk taget alle TV haft de sidste 10 år.

Cromecast få signal via WiFI så det skal man have for at det fungerer. De fleste får i dag internet via en enhed med indbygget WiFi. Det mange fejlagtigt kalder en trådløs router.

Via mobiltelefon eller computer kan du så styre hvad der streames til fjernsynet. Du kan f. eks se DR tv gamle lagrede udsendelser i en rigtig flot kvalitet.

Alt hvad en browser kan vise på nettet kan også vises via cromecast på fjernsynet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-15 21:01

Du kan godt bruge en usb 3 hukommelsesstik i et usb 2 stik på computeren, hastigheden bliver som usb 2, forskellen mellem usb 2 og usb 3 er at overførselshastigheden er meget højere med usb 3 men den er bagudkompatibel så den kan bruges i et usb 2 stik på computeren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-15 21:06

Hvad er usb 3 - siden er på engelsk men prøv at læse hvad der står mere end det citat herunder
Citat
Will a USB 3.0 drive work on my device with USB 2.0 ports?
USB 3.0 devices are compatible with USB 2.0 and USB 1.1 ports and connectors but will only run at the host device performance. USB 3.0 devices will, however, help to maximize the throughput of USB 2.0 ports.
siden med citatet er her:
http://www.kingston.com/en/usb/usb_30

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-15 21:07

Chromecast har jeg ingen forstand på, men prøv at fortælle hvad det er du vil

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 20-07-15 08:22

Jeg havde tænkt mig,at downloade film fra youtube,har prøvet med USB 2,0,men det vil mit tv ikke acceptere.Jeg ved ikke,om jeg har WIFI,hvordan ser men det ? Har nogen erfaring med,hvordan kvaliteten er,hvis man downloader fra youtube,og derefter vil se det på tv ? Hvor stor en USB skal jeg bruge til en normal spillefilm ? (så var der vidst ikke mere)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-15 08:36

o.v.n. har forklaret dig forskelln på USB versionerne ovenfor.

Mon ikke du forveksler USB 2 og USB 3 med stiktyperne? Der findes 4 typer USB stik (..uanset hvilken version af USB du bruger).

1.) USB B : Et næsten kvadratisk (..som regel til printere, externe HD-case's og andet externt udstyr )
2.) USB A : Et 'stort' fladt (..det almindeligste til computere)
3.) USB mini-A og mini-B : Et mini-USB (..EU standard til mobil og til opladere i alm. )
4.) Et micro-A og micro-B (.. og mobil samt opladerere. Eks. SAMSUNG)

http://www.comprehensivecable.com/learningcenter/images/usb%20images/usb-web-connections.jpg

Der findes adaptorer til at forbinde alle typerne mellem hinanden og de er alle kompatible mellem div. USB versioner.

"Chromegast" ..ved jeg ikke hvad er, men måske mener du CHROMECAST ???

Læs om Chromecast her: https://www.google.dk/chrome/devices/chromecast/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 09:11

Citat
Jeg havde tænkt mig,at downloade film fra youtube,har prøvet med USB 2,0,men det vil mit tv ikke acceptere.

Skal ikke kunne sige hvilket format dine nedhentede film har - men er det ikke det samme format som dit tv kan læse, skal du OMKODE filmen - tv plejer altid at kunne afspille MPEG1/2 og AVI?? og de fleste klip man/ jeg henter fra tuben er MP4 og kan derfor ikke afspilles på tv.
Med andre ord, dit usb-stick fejler intet - prøv at læs hvilke formater dit TV kan afspille, det stå i manualen.
Citat
Der findes 4 typer USB stik

Men kun 1 som kan bruges af alle PC - og tror der menes USB STICK/pen spørger mener, ikke et STIK.
Til omkodning af film kan du bruge Formatoz eller XMedia Recode

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 09:13

NB; din usb stick skal først formateres gennem dit TV før du kan bruge det til noget - så du skal ind i tv indstillinger og formatere det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-15 10:07

Det er ikke nødvendig at omkode film når du bruger Chromecast, dimsen er beregnet til at streame film du ser på internettet til dit fjernsyn.
Du kan også vælge at downloade film til computeren og senere vise filmen på fjernsynet, heller ikke her er det nødvendig at omdanne filmen til et andet format, hvis computeren kan afspille filmen så kan den også vise på fjernsynet med Chromecast
WI FI er dit trådløse netværk i huset og fjernsyn med Chromecast og computer
Citat
SKAL
være på samme netværk, altså du skal have et trådløst netværk i huset og computer, tavlecomputer eller smarttelefon og fjernsynet skal være på det netværk.
Du skal bruge en trådløs router til dit hjemmenetværk
Du skal have en computer, tavlecomputer eller smarttelefon tilsluttet dit hjemmenetværk og med installeret Chromecast app
Du skal have et smart TV med WI FI som er et fjernsyn der kan tilsluttes internettet og dit hjemmenetværk og en Chromecast dims til at skabe forbindelsen mellem afspilnings enhed og fjernsyn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-15 10:18

Der er andre metoder til at vise film og billeder fra computeren på fjernsynet
Hvis dit fjernsyn computer har HDMI stik så kan du med et HDMI kabel vise computerens skærm på fjernsynet uden at bruge WI FI eller andet netværk, du kan afspille både streamede eller gemte film på fjernsynet, hvis computeren kan afspille filmen så behøver du ikke omdanne til et andet format.

Jeg afspiller film og billeder gennem mit hjemmenetværk uden Chromecast men jeg skal så sørge for at de gemte film er i et format som fjernsynet kan vise MP4 er det format jeg benytter, jeg kan ikke streame direkte fra internettet på den måde.

Se efter film i HD kvalitet når du vil downloade og senere afspille på på dit store fjernsynsskærm, andre film kan være noget grumsede at se på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-15 10:21

Citat
din usb stick skal først formateres gennem dit TV før du kan bruge det til noget
lad være med at komme med urigtige oplysninger det forvirrer spørgeren.
Det du skriver om her er når fjernsynet bruges til optage programmer det er ikke nødvendigt at bruge fjernsynet til at formatere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 10:43

Vi kan jo ikke alle være perfekte, ikke alle TV kan bruge FAT eller NFTS sticks, så hvorfor ikke formatere det gennem tv, så er man sikker på at det formateres rigtigt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 20-07-15 19:38

Har forbundet PC med et ethernetkabel,er det ok ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-15 20:34

Ja det er ok hvis kablet kommer fra en router, hvad er det for en boks som er mellem stikket i væggen og computeren? Navn og nummer på boksen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-15 20:35

Du må også gerne fortælle om fjernsynet, navn og modelnummer og størrelse

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 21:51

Citat
Har forbundet PC med et ethernetkabel,er det ok ?

Hvor sætter du så USB i henne..?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 21-07-15 14:39

Tv et er et Philips 46 pfl 6626 T/12,boxen er fra TDC homebox,hvor kablet er tilsluttet.PC en er en stationær Compaq,hvor jeg har indsat USB stikket.Får til stadighed melding om,at enhedsdrivere blev ikke installeret (hdtv) Har downloadet 2 film fra youtube via A tube catcher,men det vil den ikke mere.Håber det er oplysninger nok.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-15 15:48
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-15 16:02

CITAT]en stationær Compaq,hvor jeg har indsat USB stikket[/CITAT] nu er jeg lidt i tvivl hvis det Chromecast som er usb stikket, så skal den altså sættes i dit fjernsyn
Citat
PC en er en stationær Compaq
det bliver man ikke klogere af men jeg kan fortælle at du skal bruge trådløs netværk og der skal være trådløs netværkskort i computeren - er der det?
TDC Homeboks er en trådløs router så den er klar til trådløs netværk
Fjernsynet derimod der er jeg på hjemmebane jeg har også et Philips smart TV hverken din eller min smart TV har trådløs netværk indbygget men kan sættes til Homeboksen med et netværkskabel:
https://www.avxperten.dk/flad-netvaerkskabel-utp-cat5e-hvid/flad-netvaerkskabel-utp-cat5e-5-m-hvid.asp alle kabler som bliver vist i linkene herunder kan fås i flere længder her vist 5 meter router og fjernsyn står sjældent lige ved siden af hinanden
1.
Man kan bruge et usb hukommelsstik formateret til FAT32 i computeren og lægge videoer i MP4 format over på stikket, tage stikket ud med Sikker fjernelse af hardware og sætte det i TVet, så kan jeg med fjernbetjeningen manøvrere over og vælge usb på TVet og så afspille indholdet.
2.
Man kan også afspille direkte til TVet gennem mit hjemmenetværk, det behøver ikke at være trådløst men der skal et netkabel mellem computer til router og mellem TV og router, Windows Media player skal så sættes op til at dele videoer med mere på hjemmenetværket.
3.
Det allernemmeste er at trække et HDMI kabel mellem computer og TV det kræver at der er et HDMI stik på computeren, det kan jeg ikke sige om der er når du ikke fortæller mere end at det er en stationær Compaq 5 meter kabel er tilstrækkelig i langt de fleste tilfælde, hvis det er en ældre computer er der måske ikke en HDMI udgang eller lydkortet understøtter ikke HDNI:
https://www.avxperten.dk/hdmi-kabler/hdmi-kabel-5-m.asp
4.
Du kan også bruge et almindeligt VGA kabel som sikkert er det du har mellem computer og skærm nu, der skal så 2 kabler til: 1 til billede og 1 til lyd:
https://www.avxperten.dk/vga-kabel/vga-kabel-graa-5-m.asp
https://www.avxperten.dk/minijack-kabel/minijack-kabel-5-0-m.asp
Jeg vil anbefale en kabelløsning og har du mulighed for at skjule kablerne så de ikke ligger og flyder så er det ikke så slemt og så er det billigt
Jeg ved ikke om noget af ovenstående kan hjælpe dig, jeg har en fornemmelse af at Chromecast ikke er noget for dig men det er kun en fornemmelse og vil du arbejde videre med dimsen så er her et par link:
https://support.google.com/chromecast/answer/2998336?hl=da&ref_topic=3058948&rd=1
https://www.youtube.com/watch?v=4gKUkmJEBDQ

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-15 08:02

Jeg bruger selv en løsning næsten tilsvarende o.v.n.'s beskrivelse af VGA (billed) kabel + Phono (lyd) kabel. Jeg har dog en projector og ikke et fjernsyn.

1.) VGA kabel mellem computer og projector.

2.) Phono kabel mellem computer (lydkort) og stereoanlæg.

Jeg har så også en DVD afspiller. Her er kabler forbundet som følger:

a.) Composit kabel mellem DVD og projector.

b.) Phono kabel mellem DVD og stereoanlæg.

Det fungerer udmærket og er nok den billigste løsning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-15 08:06

Ps. Jeg har selvfølgelig også et TV-kort installeret i computeren ...ellers ville jeg kun kunne se TV over nettets hjemmesider. Med et TV-kort kan jeg se tv over computeren (..eller projectoren), hvor jeg via vor andelsboligforenings almindelige antennestik modtager TV signalet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 22-07-15 08:47

Jeg tror også,at det bliver for kompliceret med Chromecast med det tv jeg har,som før skrevet,har jeg downloadet Atubecatcher for at downloade film fra youtube,har kunne downloade 2 film,men nu er den ligesom gået kold.Indtaster jeg noget forkert på linierne,(ved ikke,hvorfor det virkede første gang)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-15 09:57

Du behøver ikke downloade noget for at kunne vise det på TV skærmen

Google påstår ellers at Chromecast skal gøre det nemt at vise film på TV skærmen men den kræver at nogle ting er på plads først, for eksempel skal enheden som skal bruges til sende (dit TV) have trådløs netkort til forbindelsen, det ved jeg ikke om din computere

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 22-07-15 19:33

Det var meningen,at jeg ville downloade et par film til et USB stik,så jeg kunne se dem på et andet TV,derfor ærgrer det mig,at den ovennævnte Atubecatcher ikke rigtig fungerer,jeg ved ikke,om der er nogen der kender programmet.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 23-07-15 00:07

Citat
derfor ærgrer det mig,at den ovennævnte Atubecatcher ikke rigtig fungerer,jeg ved ikke,om der er nogen der kender programmet.
jeg kender ikke programmet men har læst at kan hente og omdanne film fra blandt andre Youtube og jeg kan se at den kan omdanne film til MP4 faktisk er der mange HD film på Youtube som netop kan hentes i MP4 format så de kan afspilles direkte på dit fjernsyn uden at skulle omdannes først, jeg har aldrig haft problemer med at fjernsynet ikke ville godkende mine usb stik men måske du gøre som mig-selv foreslår længere oppe, og lade fjernsynet formatere stikket før du lægger filmene på hukommelsstikket.
Der står ikke noget i menuen Hjælp på mit fjernnsyn om at stikket skal være formateret i et bestemt format men der står noget om at nogle usb lagringssenheder måske ikke er understøttet, har du prøvet med flere forskellige usb stik og fjernsynet kan ikke afspille nogen af dem?
Jeg har netop haft det usb stik som ellers sidder i fjernsynet ude for at lægge flere videoer på, og jeg prøvede i Diskhåndtering at se oplysninger om stikket, det er formateret i FAT32 format og det har fjernsynet ingen problemer med at afspille indholdet af, alle videoerne i i MP4format hentet direkte fra Youtube uden omdannelse

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 24-07-15 09:32

Tak for svaret o.v.n..Det var jo en længere historie,men tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-15 17:25

Tak for accept af mit indlæg, jeg håber du har fundet en løsning så du kan afspille film fra computeren på fjernsynet, forsat god sommer