/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Er kirke på Skarø for Asatroende?
Fra : boyelauritzen
Vist : 592 gange
100 point
Dato : 17-07-15 07:15

Altertavlen i Kirken på Skarø.
Er kirke på Skarø for Asatroende eller hyr?

Se foto af altertavle på
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/19738284716/in/dateposted-public/

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-07-15 07:44

Nej det er det da ikke, det er en ganske almindelig folkekirke i Svendborg Provsti...

Skarø kirke

I år 1555 kom Skarø under Drejø Pastorat. Sammen med Hjortø og Birkholm udgjorde de 4 øer Drejø Sogn indtil 1964, hvor øerne kom under Svendborg Kommune. Birkholm kom da under Marstal.
Alle kirkelige handlinger foregik i Drejø Kirke, hvortil sejladsen i åbne joller især om vinteren kunne være en farefuld færd.
Skarøboerne søgte derfor om lov til at bygge et kapel, hvilket de fik af staten, der bekostede byggeriet. Kapellet stod klar den 20. maj 1900.
I 1920erne fik kapellet status af kirke.

På kirkegården til højre for kirken findes flyvergrave fra 1944. Læs mere om flyvergravene her.

http://xn--skar-beboerforening-y7b.dk/assets/folder_om_skaroe.pdf

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-15 09:08

Fælles for (næsten?) alle trossamfund er præsteskabernes ønske om magt og penge!

Symbolet du linker til minder mig ikke om asa, men om dollartegn med et par ekstra streger i

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-15 11:09

Jeg søgte lige lidt mere på symbolet

Dette symbol, der ligner et dollartegn ($), er faktisk bogstaverne I, H og S anbragt over hinanden. Disse repræsenterer de græske bogstaver Iota (?), ETA (?) og Sigma (S), som er de tre første bogstaver i Jesus i græsk.

Der er forskellige udgaver her:

https://www.google.dk/search?q=IHS+Monogram&espv=2&biw=1920&bih=947&tbm=isch&imgil=t2yx6AXYpzqlZM%253A%253BghLspG_33b3d_M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.fromoldbooks.org%25252FDelamotteOrnamentalAlphabets%25252Fpages%25252F53-Monograms%25252CCrosses-etc.-img16-IHS%25252F&source=iu&pf=m&fir=t2yx6AXYpzqlZM%253A%252CghLspG_33b3d_M%252C_&usg=__BwGzjD4RxIXI4rARDlR77VxKaG8%3D&ved=0CDcQyjdqFQoTCLHu0Ybo4cYCFUaggAodfOMAZg&ei=lMWoVbHUG8bAggT8xoOwBg#imgrc=t2yx6AXYpzqlZM%3A&usg=__BwGzjD4RxIXI4rARDlR77VxKaG8%3D

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-07-15 00:31

Tak for dit svaret marken84.
Ok.
Det eneste der er hedensk, er at der rundt om korset er solstråler, som var det en tilbedelse af solen!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-07-15 12:59

Citat
Det eneste der er hedensk, er at der rundt om korset er solstråler, som var det en tilbedelse af solen!

Det står så for din egen regning...

Der er jo intet hedensk ved solen så vidt jeg ved

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-15 16:22

Solen er (også) et kristent symbol, bl.a. for Jesus, der i gamle dage også blev symboliseret ved en fisk, idet første græske bogstav i "jesus kristus, guds søn, frelseren" blev til ichtys=fisk!

Og sådan er der så meget

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-07-15 16:38

Det er jo det det er...

Fisken er fra gammel tid brugt som et kristent symbol. I de første århundreder efter Kristi fødsel, da den nye tros tilhængere ofte var udsat for forfølgelse, brugtes fisken som gensidigt kendetegn mellem kristne. Årsagen er, at det græske ord for fisk ?????, også transliteret som ??T?S eller ??T??, kan ses som forbogstaverne i: Iésous Christos Theou (h)Yios Sótér (Jesus Kristus, Guds søn, frelser). Det er forholdsvis almindeligt at se fisken i samme betydning også i nutiden, f.eks. som klæbemærke på biler.