/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Data forsvinder fra USB stik
Fra : kimsdk
Vist : 928 gange
200 point
Dato : 13-07-15 13:11

Har et 256 GB USB stik, hvor mine data forsvinder fra.
Kopierer data fra pc via stifinder, det være sig billeder, programmer filer etc.
Få minutter efter kopiering, er data væk. Dvs. det er kun de data der overskrider 54,9 GB, der forsvinder.
Stikket/pennen er fra start ny formateret, scannet for fejl osv. Så der ligger ikke der.
Havde lignende problem med et 126 GB micro SD kort, hvor den simpelthen ikke ville "beholde" data over ca. 6 GB (ingen problem med et 32 GB kort), men efter, at jeg lod min tlf formatere det inden den skulle bruge det, så ok.
Ved godt, at nogen enheder ikke kan arbejde med over xx GB, men et USB stik skulle da for fa.... kunne arbejde med sin fulde kapacitet i Windows 7 - 256 GB, eller ville problemet også være der med harddiske?!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-15 16:06

Nu husker du at fjerne stikket efter brug med funktionen : "Sikker fjernelse af hardware" ...ikke?

..eller er der ingen garanti for sikring af sidst gemte DATA
..i værste fald står hele USB memmory-stikker af!

http://pcfly.info/windows7/2011/10/hvordan-du-fjerner-en-USB-memory-stick.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-15 16:59
Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-15 19:09

Du skal også bruge en formattering og operativsystem, som kan klare 256GB.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 14-07-15 07:23

Fjerner jo ikke stikket før data forsvinder, da de forsvinder i løbet af få minutter... UDEN at stikket overhovedet har været ude af pcén.
Ved godt, at man før i tiden kun kunne håndtere op til 2/4 GB hukommelsesmedier, men det problem burde ikke findes i nutidens USB 2.0 & 3.0 samt windows 7.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 14-07-15 07:25

Som transor skriver:

I f.eks. med en FAT32 formatering kan man kun adressere max 32 Gb. og filer kan ikke være større end 4 Gb.

Hvis det er vigtige data du har liggende på dine sticks kan du konvertere fra FAT32 til NTFS uden tab af data:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/convert-hard-disk-partition-ntfs-format#1TC=windows-7

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-15 07:32

Det er ikke størrelsen af din USB key der bestemmer, hvilket filsystem den bliver formateret med. Det er DIG selv ...eller producenten af stick'en. Når man formatere en enhed fra stifinder (..højreklik på drev osv) så får man valget mellem de forskellige filsystemer.

Du kan se hvorledes enheden er formateret ved i stifinder at højreklikke og vælge: Egenskaber.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-07-15 12:08

Sikker på du ikke bare lave en ´genvej´ - har du prøvet at åbne filmappen og kopieret det over, ved ikke om du bruger funktionen SEND TIL, den skal man ikke altid bruge.
Har du prøvet samme kopierings nummer til skrivebord, for at se om det virker.
Desuden kan de ligge som skjulte mapper, hvis funktionen VIS SKJULTE MAPPER ikke er slået til.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 14-07-15 13:19

Det er fordi, at exFat er større end 32GB.

Godkendelse af svar
Fra : kimsdk

Dato : 14-07-15 13:21

Tak for svaret molokyle.
Dog kan man ikke "Convert"e et exFat drev. Så jeg formatterede om til NTFS.
Gad vide om det virker i en Android tlf? (128 GB Micro SD).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-15 20:35

Android bygger på iNodes ..i stedet for et filallokeringstabelsystem (..langt ord !)

Derfor behøves det f.eks. ikke at defragmenteres ..præcis som UNIX/LINUX

..med det; 'aber dabai', at f.eks. Micro SD'ere ovs. sagtens kan være formateret i FATxx
..og ofte er det !
Android forstår altså flere filsystemer
http://android.stackexchange.com/questions/95678/which-filesystem-do-android-use

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-07-15 13:07

Andoid bygger på Linux. Hvis du har problemer med NTFS formateringen i en Android enhed så formater den med EXT4, (eller evt. de ældre EXT3 eller EXT2). Dette filsystem er direkte designet til Linux, og kan håndtere lige så store filer og diske som NTFS.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-07-15 13:14

Jeg glemte lige at sige at filsystemerne EXTn ikke direkte kan læses af Windows. Men der findes et program som gør det muligt. Det er gratis og kan hentes på http://sourceforge.net/projects/ext2fsd/files/Ext2fsd/0.62/ .

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-15 19:14

For at præcisere : Android bygger ikke på noget 'LINUX' filsystem !

Det er 'omvendt': LINUX filsystem er implementeret over inode modellen. (..præcis som POSIX, UNIX ..og Android)

Altså; det bygger på et filsystem funderet i index-nodes, som jeg skrev tidligere. Udsprunget af udviklingen under MULTICS :; https://en.wikipedia.org/wiki/Multics

Læs om filsystemet her: https://en.wikipedia.org/wiki/Inode

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 17-07-15 11:34

Godt med "eftersynkronisering":
Det om filsystemerne er rimeligt vigtigt, at slå fast!
Så, godt, at vi her har nogen eksperter!

Alle jeres indlæg er taget til efterretning!