/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hedebølge
Fra : ebg_888
Vist : 591 gange
500 point
Dato : 04-07-15 18:50

Så kom sommeren endelig.

Men desværre er det nu endnu sværere for pindsvin, og andre dyr og fugle, at finde vand - og mange pindsvin dør af tørst.

Derfor vil jeg endnu engang tillade mig at bede jer gode Kandu'ere om at tænke på pindsvinene, som lider voldsomt under manglen på vand.

Det gør de jo desværre på mange tidspunkter af året, da det i dag er svært for dem at finde vand i naturlige fordybninger, blandt andet i de parcelhusområder, hvor mange pindsvin nu til dags forsøger at overleve.

Pindsvin har brug for 1-2 dl vand i døgnet, og det er næsten umuligt for dem at finde uden hjælp fra mennesket.

Faktisk er tørst et af de hyppigste dødsårsager blandt pindsvin!
- og vi har færre og færre pindsvin i Danmark på grund af de hårde levevilkår.

Alt, hvad pindsvinene har brug for, er, at du stiller en skål med vand ud, og fylder den op dagligt
- da vandet jo hurtigt forsvinder her i varmen, og desuden vil blive brugt af fx fugle til at drikke af og bade i.

Bedst er det at bruge en skål, der ikke er så let at vippe, så vandet ikke flyder ud - fx en underskål til urtepotter eller en af vandskåle, som man bruger til katte.

På grund af den udtørrede jord har pindsvinene også svært ved at finde deres naturlige føde, som snegle, biller, bænkebidere og andre insekter.

Pindsvinekendere oplyser, at tørkeperioder plager pindsvin så meget, at de til sidst ikke engang kommer ud af deres hi om natten på grund af udmattelse, men ligger og dør en langsom død på grund at tørst og sult.

Man skal ikke stille mælk ud, det giver i "bedste fald" pindsvin dårlig mave, i værste fald dør de af det - især ungerne.

Hvis du også vil hjælpe med mad, så vækker katte-tørkost glæde.

Hvis du vil hjælpe med en lille hule/bolig til pindsvinet, så er det nemt at bygge og kan også købes færdigt.
Naturlige hi/huler er jo også efterhånden svære at finde i de trimmede haver.

På den måde er du sikret daglig glæde af et lille hyggeligt pindsvin, der trisser rundt og grynter.

Men vand er selvfølgelig det vigtigste.

Vil du hjælpe? - så siger jeg så mange tak på pindsvinenes vegne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-07-15 19:03

Stiller aldrig mad/vand ud til dyr, men i min have/ jungle er der MASSE af skjulesteder for dyrene.
Jeg har dog oplevet et Pindsvin der havde taget turen gennem katte lemmen og lå og sov i indgangen - den blev pænt henvist til krattet = med masser af skjul og rede materiale.

Men PØJ med dine Pindsvin.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 500 point
Dato : 04-07-15 20:27

Fin tråd, der viser omtanke for dyrene i naturen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-07-15 23:33

Supplerende, noget jeg lagde mærke til,

vi har i et gammelt hus mange bænke biddere, og da jeg efter vanding lagde haveslangen
kom der lidt ekstra vand ud, og lidt senere vrimlede det med bænke biddere,
bare i det lille våde område,

så rigtigt mange dyr, og også smådyr, mangler vand lige nu.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-07-15 10:37

Tak for påmindelsen.
De sidste par år, hvor jeg har haft en bette have af frimærkestørrelse, har jeg sat en underskål på terrassen med vand i, dog mest for fuglenes skyld, da mine have er omkranset af tæt stakit, og pindsvinene derfor ikke kan komme ind.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 08-07-15 13:54

I den varme tid sætte jeg altid en skål ud med vand, til bl.a hunden. Den for lov at overnatte ude i det fri, så andre dyr også har glæde af vandet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-15 14:33

Øh - hvilken hedebølge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-15 19:45

Hedebølgen skal nok komme igen, men vor lille Debbie får ikke lov til at overnatte ude,
misforstået for både hund og havens dyr...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-15 20:19

>misforstået for både hund og havens dyr...

dels fordi vor lille mini puddel jagter alle fugle og smådyr i området,
dels fordi vi har mange sø fugle her på fjordvej og de skal have fred, også på broen og i haven.

Hvor vi selvfølgelig har fyldte vandskåle.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 14-07-15 00:18

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7867339/Pindsvin-dør-i-massevis-i-øjeblikket/

- og lad venligst være med at importere sneglegift fra Tyskland, da sneglegiften dræber en masse pindsvin, og i øvrigt er ulovlig at importere.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 14-07-15 00:23

[CITAT]InHedebølgen skal nok komme igen, men vor lille Debbie får ikke lov til at overnatte ude,
misforstået for både hund og havens dyr...CITAT]

Nemlig! - lad pindsvinene, og andre natdyr, have haverne for sig selv efter solnedgang - tak!

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 15-07-15 14:44

Har du dræber snegle i haven?

Så kan du vænne pindsvinene til at spise dem!

http://jyllands-posten.dk/livsstil/bolig/have/ECE7870452/Træn-dit-lokale-pindsvin-til-at-spise-dræbersnegle/

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 17-07-15 15:37

Tak for de pæne ord - Kaptajn-Tommy