/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Brændstof til petroleumslampe/olielampe
Fra : TechnoGuy
Vist : 5353 gange
100 point
Dato : 29-06-15 20:42

Hej

Nogen der kan sige mig hvad der er det bedste brændstof til en gammeldags olielampe?
Hvis det er af betydning så til typen rundbrænder 10 linier og en større 20 liniers med flammespreder.
Ikke nødvendigvis den billigste olie, men den bedste.

Synes at observere at især den store kan få sod på sprederen uden den lader til at sode i øvrigt
Evt. kan det jo også skyldes fejl 40, i fald så enlighten me please :) Vægerne er/var nye og pænt klippet til ;)

Jeg har i første omgang brugt noget alm. lampeolie, parafiner raffineret til C5-20 ifølge flaske egnet også til indendørs brug, lader til at være den mest alm. type uanset mærke.
Ser så på to flasker lugtfri petroleum jeg har i skabet, begge Borup på mystisk vis og endnu mere mystisk samme EAN-nr, hvilken der er den gamle står mig ikke lysende klart. Den ene raffineret til C5-20 (altså som lampeolien), mens den anden er C10-13 - altså væsentlig mere restriktiv raffinering.
Nu tænker jeg at jo mere ens molykylerne i olien er, jo mere ensartet brænder de og færre ender som sod. Er der nogle gamle gutter der har nogle guldkorn de vil øse af sig?

De er sq hyggelige sådanne lamper og de giver alligevel overraskende meget med lys, perfekt når der skal hygges og stearinlys bare ikke rækker. Der er noget over dem fra en svunden tid hvor alt bare var mere enkelt når de lyser med deres stille varme blafrefri flamme. Og så skal jeg da lige love for især den store kan banke varme fra sig, det bliver sikkert et hit til vinter(!)

Mvh

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-06-15 22:03

Det kan jeg fortælle dig, for det er i den gamle forretning i Gothersgade i København, Arnkildes Lamper- Det er en fantastisk forretning med et enormt udvalg i gamle og nyere lamper, reservedele m.v., og så handler Arnkilde også med sit eget mærke lampepetroleum, kaldet "Utroleum". Det er lugtfrit i modsætning til de fleste billigere lampeolie/petroleumsprodukter. Desuden er det en virkelig got sted at handle, fordi indehaveren er et omvandrende leksikon af viden om alt, hvad der har med lamper at gøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-06-15 00:18

Tidligere brugte man i lamperne blot den (dengang) billige petroleum, som enhver købmand havde på tank.
Hvis man var meget fin på den brugte man lugtfri petroleun, som er bedre raffineret og fri for de ildelugtende svovlforbindelser.
Du skal bare bruge en lugtfri petroleum. Den sælges også nu som tændvæske eller lampeolie. Det sidste er et noget kunstfærdigt navn.

Lad være med at gå så meget op i molekylstørrelse. Når først brændstoffet kommer ind i den varme forbrændingszone ( flammen) spalter det til mindre molekyler og radikaler inden selve forbindelsen med ilt foregår .

Da forbruget af lyspetroleum er blevet så lille produceres det ikke mere som tidligere.
Det man får er reelt en sjat fra de store tankanlæg med jetbrændstof.
Det er praktisk taget det samme som gammeldagslyspetroleum, bare med et højere krav til renhed.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 30-06-15 11:27

Wow. Tak for to fine svar!
Er på nippet til at acceptere transor's svar mest fordi der også er at par tekniske detaljer, ville helst have haft splittet pointene, men kan ikke se det lader sig gøre.

Ja, jeg er godt klar over at petroleum ikke er noget, der bruges så meget som tidligere og slet ikke til brændstof til alm. brug og dengang var man nok heller ikke så kritisk, de færreste havde hvide vægge og som regel blev der storrøget indenfor alligevel, så en smule sod fra en sådan hang man sig ikke så meget i. (Men petroleum er nu fantastisk til at fjerne klistermærker med, ikke noget med sprit og lign. og utålmodighed, har set alt for mange klistermærker fjernet forkert. En dråbe eller to petroleum, lad sidde natten over og klistermærket er lige til at pille af uden skader som der kan opstå med vold og gnubben med sprit)

Lugt synes jeg nu ikke er galt fra de lamper, kun når de slukkes kommer der lidt røg. Selv med hovedet ind over synes jeg ikke de lugter overhovedet, varmen kunne lige så godt komme fra varmluftpistol el. lign. (der er røghætte til at sprede den varme luft, der der komme står en skarp langtrækkende jet af varm luft op fra dem). I kontrast til en flagermuslygte jeg havde for nogle år siden, den synes jeg klart havde en lugt af "lugtfri" petroleum, så den var kun til (halv) udendørs brug. Det var Alaska lampeolie (fra HN) jeg brugte i den, nu her er det lampeolie fra Brugsen. Men tænker nok at funktionsprincippet måske også er afgørende, flagermuslygten er mere hen af stearinlys-princip, hvor rundbrænderne får godt med luft og skorstenseffekt i kraft af både brænder og lampeglassets udformning.

Jeg må prøve at se hvornår jeg får tid at kigge forbi den lampeforretning, den lyder spændende!

Nå, men dvs. for den sags skyld, så kan man også fint bruge kaminolien fra HN? Især den store er jo lidt tørstig, så køber man 20 liter er prisen nede på 15 kr/l og holdbarhed behøver man jo ikke bekymre sig om. Ingen fordel i at vælge den dyrere? Hvis det er jo er samme surdej, hvorfor vælge den dyrere? Eller én eller anden forskel er der måske? I hvert fald synes jeg ikke lige jeg kan se noget på hjemmesiden der skulle indikere det, måske bare for at dem der godt vil betale for noget bedre får lov til det selvom det i realiteten er det samme? Jeg vil som udgangspunkt godt betale en hvis forskel for brændstof der er bedre (indeholder mindre svovl, renere forbrænding etc.), men hvis den dyrere og billige er det samme og langt bedre end i gamle dage, så er det jo hip som hap. Jeg vil dog sætte grænsen ved bioolierne til 50 kr/l, det er lamperne lige tørstige nok til selv ved hyggebrug.

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-15 14:32
Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-15 17:03

Du er kvalitetsbevidst og har samtidig en god teknisk indsigt.Så mon ikke det vil være mest tilfredsstillende for dig at prøve alle de forslag, der kommer i svarene på dit spørgsmål. Selv om du skal prøve dig frem og det tager lidt tid, er det næsten den eneste måde, du kan blive til freds, da dine indlæg signalerer, at du nok har en ret perfektionistisk holdning, og ikke vil nøjes med det næstbedste God jagt!

Godkendelse af svar
Fra : TechnoGuy

Dato : 01-07-15 21:38

Tak for svaret Oldboston.

Jeg siger tak til både Oldboston og transor og svend for linket. Beklager at jeg måtte skuffe nogle Jer med pointene, for der burde havde været lidt til alle.

Jeg havde håbet der sad én der lige kunne sige noget mere konkret ang. indholdsstoffer etc. i de forskellige typer brændsel - eller rettere det, de sælges som. Jeg kan sagtens se pointen om at petroleum ikke er så efterspurgt i dag og derfor argumentet om at det mest er jetbrændstof man får kan jeg også godt se, men alligevel er der mange der synes der er en forskel?

Ved heller ikke selv, efter halvdelen var brugt i den store 20''' brænder hældte jeg resterne af det restriktivt raffinerede Borup C10-13 på den (alt det jeg havde, passede lige til fuld igen) og jeg bilder mig selv ind den faktisk brænder renere nu, som om der ikke samler sig sod på kanten af sprederen selv når man skruer godt op, lige under grænsen hvor den ellers vil sode. Eneste problem, Borup lugtfri er temmelig dyrt som brændstof, det er ikke bare et par kr til/fra, fint til at fjerne klistermærker og smårenserier, men i længden er det dyrt og til de ting er billigste lampeolie lige så god anyway. Tænker jeg måske skulle prøve kaminbrændstofferne. Eneste ulempe, hvis de er værre end lampeolien fra den lokale købmand, så skal man gennem 5 liter af det hvis det ikke skal gå til spilde Omvendt burde de vel også have potentialet til at være bedre, tænker de er jo er tiltænk til at blive brændt af i større mængder indendørs i de her kaminovne, de billigste med væge næsten som lamperne, så er potentialet til at det er noget af det bedre vel være tilstede.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 08-07-15 22:36

Tak for points, TechnoGuy. Du er virkelig grundig i din tilgang til emnet. Men jeg må tilstå, at når det kommer til kemiske formler eller recepturer, kan jeg ikke være med. Men, når du har prøvet forskellige muligheder, og kan sammenligne fordele og ulemper, kan det være, at du vil dele dit resultat ved hjælp af et tip på kandu.dk?

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 18-07-15 16:43

Hej igen

Kan lige tilføje at jeg har prøvet både den dyre og den billige "kamin-olie" fra Onkel Harald. Må indrømme at jeg ikke kan konstatere forskel på dem og tilfældig lampeolie.
Lugter fuldstændig ens både direkte fra dunken og ved afbrænding.

Nu jeg var i HN nuppede jeg også lige et par flagermuslygter - det var en sådan jeg havde før, men røg ud da jeg ikke lige kunne overskue at tage stilling til den ved flytning. Jeg har nu som jeg antydede et par andre lygter. To 10''' Kosmos rundbrænder (én Petrolux, én Erik Magnussen, skibsvæg-ting, Magnussen kun købt fordi jeg faldt over den billigt uden glas, det er købt nu, kun Petrolux'en har været prøvet af 10'''erne, mangler at finde et sted til Magnussen og evt. én mere, så er den noget nemmere at hænge op når der er et par), én Erik Magnussen 20''' Ideal brænder (ja, den Inspiration havde på tilbud) og et par 15''' gamle Matador, dem vil jeg dog ikke udlede nogen konklussioner på, da vægen i dem åbenbart har problemer med at suge selvom de var knastørre - da var også meget gamle, så måske mør væge ikke suger så godt...

Konklussionen jeg indtil videre er kommet til. Tilfældig lampeolie eller kaminolie er lidt hip som hap - tag det billigste(!). Når jeg mener Alaska før lugtede må det være pga. flagermuslygten. De lader til at lugte mere blot de er tændt end andre, måske pga. funktionsprincippet er lidt anderledes fra en typisk indendørsmodel - men den giver jo også pænt med lys taget vægestørrelsen i betragtning. Især 10''' rundbrænderen (uden flammespreder) lader til at brænde meget rent og der er ikke nogen mærkbar forskel i lugten uanset brændstof og ved slukning stortset heller intet. For 20''' Ideal-brænderen synes jeg der var en lille forskel på lampeolie og lugtfri petroleum fra Borup - til Borup's fordel. Men prisen... Klart ikke i Borup's favør med mindre man er meget sart - samme konklussion for flagermuslygten. Dog kan 20''' Ideal-brænderen ryge en del ved slukning. Formentlig pga. den store mængde termisk enerti der er i flammesprederen og lader petroleum fordampe ret hurtigt selv når den er slukket.

Når alt det er sagt, så skal det også lige siges, at det kun gælder for de petroleumsprodukter jeg har prøvet - lampeolie(lampeolie/tændvæske) og "kamin-olie". Gammeldags petroleum vil lugte helt anderledes (hvor man får det fra pumpen herhjemme ved jeg ikke, men i USA kan petroleum købes ved mange tankstationer og dér skulle efter sigende være forskel, nogle den lugtfrie, andre den gammeldags). Husk også at petroleum måske nok har en ubegrænset holdbarhed - men kun hvis det opbevares mørkt(!). Som med Diesel kan der gro alger(?) i det og det bliver til gelé og skulle eftersigende være meget ubehageligt at brænde. Så husk det - især hvis man køber de klare dunke med kamin-olie. I dag er lampeolie typisk i sorte flasker - måske netop af den årsag?