/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Drivhus i storm
Fra : o.v.n.
Vist : 732 gange
200 point
Dato : 27-06-15 10:44

I monteringsanvisningen for et jalousivindue til drivhuset stod der at vinduet kunne være en ekstra stormsikring ved at vinduet kunne forhindre undertryk i drivhuset.
Hvis et jalousivindue skal forhindrede undertryk i stormvejr skal det så sidde i læsiden eller i vindsiden?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-15 11:04

Læsiden, men meget tvivlsomt postulat?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-15 11:20

Og jeg fortryder,
hvis der er åbninger i dit jalousivindue vil det placeret i vindsiden give overtryk.
Men det kan vel også smadre et drivhus?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 27-06-15 11:27
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-15 11:40

Og glem det med overtryk i stormvejr:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-15 13:18

Også på dansk:

http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Fysisk_kemi_og_fysisk_elektrokemi/tilstandsligning

Altså ved konstant temperatur er produktet af tryk og hastighed en konstant,
så høj hastighed i stormvejr betyder lavt tryk og derfor risiko for undertryk
og der er behov for åbninger i dit drivhus.

Som beskrevet ovenfor, i læsiden, noget jeg ikke helt forstår?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-15 14:35

De store prof drivhuse har læsideautomatik så vinduerne så vidt mulig åbner i læsiden.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-15 21:21

Tak for svaret svendgiversen. de 2 første drivhuse jeg har sat op er blæst væk og jeg finder stadig glasstumper i jorden, denne gang forsøger jeg at sikre huset som godt som det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-15 17:22

Selv tak, lige kommet hjem fra Thy.

Det jeg ikke forstår er hvorfor en åbning i vindsiden ikke også vil forhindre undertryk, vindpres?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-15 17:27

En åbning i vindsiden vil sikkert skabe et overtryk så ruderne bliver blæst ud - måske
Citat
lige kommet hjem fra Thy
så du mit nye drivhus? Vi er knap nok færdige med at sætte glas i men tomaterne er flyttet ud, de fyldte hele vinduet i stuen og har allerede sat små tomater