/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
køb af fiskestang for nybegynder
Fra : esbrablok
Vist : 771 gange
33 point
Dato : 25-06-15 20:54

Hej.
Jeg har fået ek interesse for at fiske ved fiskesøer.
Jeg har aldrig fisket før og ved ikke meget om at fiske.

Men skal have købt min første fiskestang.

Jeg vil ikke købe noget dyrt og smart. Bare en almindelige stang der kan bruges. Har kikket på.nogen i Aldi til Ca 300 kr.

Der var to modeller. Den ene var en universal Tor jeg der stof og den anden var til torsk.

Er ikke helt sikker på.om jeg husker rigtigt. Men det korte af det lange er.

Skal jeg bare købe den billigste af dem. Eller betyder det noget??

Mvh

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 25-06-15 20:55

Tror jeg der stod. Skulle der stå

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-06-15 21:45

Jeg følger helt med her, vi får næste uge besøg af børnebørn ved egen strand.

Sidste år købte jeg et par børne fiske stænger, som de hurtigt fik i ulave,
og min lidt større fiskestang er nu også ubrugelig.

Ud over Aldi er Harald Nyborg også et godt bud på billigt indkøb,
endnu bedre og dyrere er selvfølgelig en jagt og fiskeri forretning...

Og det betyder ikke meget om du køber den billige eller den dyre,
det der tæller er, om du binder den rigtige krog på snøren med den rigtige knude.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-15 23:12

Tag et kig her ring eller kig forbi og tag en snak http://hvidovresport.dk/forside.aspx

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 33 point
Dato : 26-06-15 00:41

De billige er såmænd ´go-nok´ men tvivler på at de holder mere end 1 sæsson, hjulet ruster / slides indvendingt hvis du bruger det til hav fiskeri - og eneste forskel på dét du skriver er sikkert selve snøren og tilbehør.

MEN hvis du bare vil afprøve? livet som ´fisker´ så køb noget billigt, det kunne jo være lysten mangler næste år.

Selv har kun haft billigt grej og det virkede efter hensigten, men skulle smøres osv ved hver tur ved havet = og dem har jeg fanget mange fisk med, som andre stod og måbede efter selv at fange? ikke størrelse - men fisk.

Og husk fiskekort....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-06-15 00:44

Citat
fiske ved fiskesøer.

Gå en tur i brugsen - det er billigere og sikkert mere bekvemt, end at stå og vente på en doven torsk/ Gedde eller andet der ikke lige er i humør til at bide på.

Lejer de forresten ikke stænger ud ved ´grilbaren´/ Put and take søen.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 26-06-15 06:32

Lidl og Aldi har ganske udemærket fiskegrej fra tid til anden , mit råd er at købe et af deres sæt fremfor et billigt børnesæt som gør oplevelsen dårlig fra starten af.
knæk og bræk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-15 10:58

> men tvivler på at de holder mere end 1 sæsson, hjulet ruster / slides...

Sidste år blev min fiskestang stjålet, en nabo fandt den i vandet efter flere uger,
og jeg glemte at smøre den, nu er hjulet rustet fast.

>Og husk fiskekort
Hvis du er pensionist, behøver du ikke fiskekort til håndvåben,
men ja, til ruser og net.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-15 11:42

Det er ikke sådan lige at fiske, så find et sted hvor der er andre som øser ud af erfaringer og tips.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 26-06-15 13:38

planen er ikke at fiske ved havet, da jeg har et barn med.

vil egentlig kun fiske for hyggens skyld og give knægten en oplevelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-15 14:46

Det kan jeg godt genkende, hver sommer får vi besøg af min kones børnebørn,
og de elsker at fiske her fra vor badebro, ikke med en fiskestang, men med net på stænger.
Og de fanger mest krabber.

Nu ved jeg ikke hvor gammel knægten er, men hvis han under 12 år,
så er et supplerende fangstnet nok mindst lige så populær som en fiskestang?

Kommentar
Fra : dadman

Dato : 20-07-15 19:14

Hej!
Du kan få udmærket kvalitet i Bilka og lignende. Det er ofte ganske udmærkede sæt der udbydes til prisen. Hvis det var mig, ville jeg gå efter et Okuma hjul, ikke super kvalitet, men min erfaring er, at de holder mere end en sæson. Endvidere bør stangen ikke være mere end 9 fod, med mindre du overvejer havfiskeri. Køb sådan et sæt, du finder det sagtens til ca. 300 kr. hos den lokale dagligvarepusher, så skulle du være ok kørende. Også til et par år. Linen kan være vigtig, den må bare ikke være for "stiv" men det er den sjældent på max 9 fods stænger. God fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : esbrablok

Dato : 11-08-15 22:26

Tak for svaret mig-selv.