/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opdatering af GPS på "forkert" disk!
Fra : lukas2502
Vist : 432 gange
200 point
Dato : 24-06-15 19:24

Min PC har 2 diske en (C) SSD på 64 GB hvor Windows er installeret, og en (D) almindelig på 500 GB til alm. brug. Når jeg vil opdatere min gps, gør den det altid på C hvor der ikke altid er plads nok.
Er det på en eller anden måde muligt at få den til at bruge D hvor der er plads nok i stedet for C?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-15 20:37

Du kunne måske lave mere plads på SSD ved at installere programmer på D
Altså så der kun lægges nødvendige filer på C

På. Du kan ikke flytte programmerne, men skal geninstallere dem.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-06-15 18:55

Det kommer jo helt an på hvilken GPS det er, hvilket program du bruger, hvordan du opdaterer og om du gør det på søndage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-06-15 00:31

Citat
Det kommer jo helt an på hvilken GPS det er

Og så på en PC - muligvis stationer..?
Citat
om du gør det på søndage.

*****

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-06-15 10:59

Mit spørgsmål var også, hvad bestemmer hvilken disk der bliver hentet data på,oprindeligt var det tanken at der kun skulle Windows på SSD-en og det virker for det meste også. Er det muligt på en eller anden måde at bestemme hvilken disk skal bruges når der hentes data?

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-06-15 17:16

Citat
Det kommer jo helt an på hvilken GPS det er, hvilket program du bruger, hvordan du opdaterer og om du gør det på søndage.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-15 12:00

Citat
Er det muligt på en eller anden måde at bestemme hvilken disk skal bruges når der hentes data?

Ikke andet end hvad der allerede er beskrevet:

Citat
Du kunne måske lave mere plads på SSD ved at installere programmer på D
Altså så der kun lægges nødvendige filer på C

På. Du kan ikke flytte programmerne, men skal geninstallere dem.

Selv om du gør det, kan opdateringer stadig finde på at lægge sig på C: men mig bekendt er selve installationen altid større end de opdateringer der finder sted.
Citat
Min PC har 2 diske en (C) SSD på 64 GB hvor Windows er installeret

Har selv samme disk/ problem, dog har jeg stadig omkring 10GB tilbage, men med god oprydning osv kan man altid hente lidt plads hjem igen.
Du kan bruge dette til at se hvad der fylder på din pc:
http://www.jam-software.com/treesize_free/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-06-15 12:09

Og lige en sidste, du kunne lave din programmer ´Portable´ så kan de startes fra alle maskiner.
Selv bruger jeg VMware ThinApp - det kræver som regel at du har en temmelig ´ren´ pc uden for meget ´skrammel´ installeret og Windows er opdateret - hvis programmerne skal virke på andres pc.
https://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=make+portable+app&gbv=2&oq=make+port&gs_l=heirloom-hp.1.5.0l10.2465.7005.0.11747.11.10.1.0.0.0.234.1031.8j1j1.10.0....0...1ac.1.34.heirloom-hp..0.11.1046.qpZVLf5k1-k

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 28-06-15 22:38

Citat
Du kunne måske lave mere plads på SSD ved at installere programmer på D
Altså så der kun lægges nødvendige filer på C

På. Du kan ikke flytte programmerne, men skal geninstallere dem.

Hvordan kan jeg bestemme om et program skal installeres på D eller C?

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 28-06-15 22:41

Til mig-selv, mit engelske er desværre for mangelfuldt til at kunne bruge dine link.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-06-15 15:29

Citat
Hvordan kan jeg bestemme om et program skal installeres på D eller C?

Det gør du når du starter installationen, så burde der komme en ´boks´ frem med hvor du vil gemme/installere, og så vælger du bare dit andet drev (D:) eventuelt en mappe, da der ellers kan komme en masse filer med mærkelige navne spredt godt og grundigt på D:

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 29-06-15 18:16

Citat
Det gør du når du starter installationen, så burde der komme en ´boks´ frem med hvor du vil gemme/installere,

Desværre nej, jeg har f.eks. et gammelt Microsoft spil, AEO2, og der er der ikke nogen mulighed for at vælge, det er et spil som bruger nogle få GB, som jo kunne hjælpe med nogen mere plads på C.
Men det installerer igen på C.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-15 13:29

Du kunne måske ´snyde´ lidt ved at bytte om på drev bogstaverne - men ikke noget der kan anbefales.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-15 18:08

Citat
det er et spil som bruger nogle få GB, som jo kunne hjælpe med nogen mere plads på C.
Men det installerer igen på C.

Det kan være fordi du ikke har fjernet alle resterne af spillet.
Prøv disse 2 og lad være med at ændre på de forudstillede indstillinger:

Wise Registry Cleaner
Wise Disk Cleaner
http://www.wisecleaner.com/download.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-06-15 18:10

Så ikke de havde denne også, men prøv den som det første - Wise Program Uninstaller

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 01-07-15 20:46

Jeg har brugt et program der hedder: Revo Uninstaller og har haft gode erfaringer med det. Men som sagt AOE2 installerer igen på C.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-07-15 00:24

Citat
Jeg har brugt et program der hedder: Revo Uninstaller og har haft gode erfaringer med det. Men som sagt AOE2 installerer igen på C.

Har før prøvet at bytte om på drev-bogstaverne, men der kommer som regelt intet godt ud af det.

Hvis du ønsker at lave din programmer ´Portable´ så har jeg programmet som du gerne må få, og en lille ´hurtig´ vejledning til samme - hvis?? det er sproget der volder problemer.
Dem jeg har lavet?? virker ikke på min PC, da jeg kører hele mit system VIRTUELT, men andre har kunne bruge dem.

Der skal så-mænd bare klikkes på programmet 3 eller 4 gange og du har ´næsten´ lavet dét.
Det er efter - behandlingen af det hele, der kan gå GED i = især hvis du har haft programmet indstalleret før - det skal helst laves på en ´ren´ ny installeret pc.

Men smid en PM og jeg skal forsøge at lære dig det + programmet.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 03-07-15 09:46

Hvad er en "PM"

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 05-07-15 18:30

Tak for svaret mig-selv.