/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Snusket billede.
Fra : Mosebaek
Vist : 673 gange
200 point
Dato : 12-06-15 10:45

Jeg har en ældre digital kamera,som jeg altid har været glad for: Canon IXUS 105. Men nu skuffer den.
Når jeg ta`r et billede,uden zoom, er der bagefter en plet,som en skygge,midt på billedet. Minder lidt om en fedtet finger,på et papirs foto.

Zoome jeg ind,bliver det til en decideret sort plet,stadigvæk midt i billedet. Irriterende.

Jeg har bemærket,at når jeg kigger ind i linsen,ses der en lille "stilk",der står op mod selve "glasset" i linsen. Ved ikke om det er noget der skal være der. Har ikke set det før. Er det mon et fremmed objekt,der er kommet ind. Burde ikke kunne lade sig gøre,da kammeraet jo er helt tillukket.

M.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 12-06-15 11:09

Det er det sikkert, gå du hen til forhandleren og få det undersøgt.
Der er jo ikke ret meget andet end gætterier at komme efter her på Kandu.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-06-15 11:23

......næh,men jeg tænkte på om der var een,der havde et magen til. Og om der var noget at se,nede i linsen. Har rengjort linsen,efter alle kunstens regler.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-06-15 17:26

Nu er der jo ingen normale kameraer der er 100% tætte, der kan altid komme noget ind, f.eks. ved hukommelseskortet. Det kan også være noget der er faldet af inden i kameraet.

Heldigvis er det ret let at skille kameraet ad og blæse snavset væk. Der findes en del videoer på youtube der viser dig hvordan.

Der er selvfølgelig altid en risiko ved at rode med den slags elektronik, så vær varsom.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-06-15 22:34
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-15 10:44

Jeg har ikke rigtigt fundet ud af noget endnu. Er vist ikke kyndig nok,til at skille den ad.

M.

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-15 09:01

Har selv haft tilsvarende problem med andet digitalt kamera.

I mit tilfælde hjalp det at sætte støvsuger på Zoom linsen, og samtidig have lidt åbnet for kamera huset, så der kunne trækkes luft ind i huset.

Herved fik jeg flytte snavs (hår) der var kommet ind ved siden af zoome linsen, og væk fra generende sted.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-15 10:15

Tak for svaret boyelauritzen. Jeg har først set dit svar nu. Synes det er på tide at lukke tråden.

Dit forslag lyder fornuftigt. Det vil jeg prøve.

Vh. M.