/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor ikke stemmepligt?
Fra : lgs
Vist : 556 gange
500 point
Dato : 06-06-15 20:17

Jeg er jo ikke den eneste, der er blevet stærkt provokeret af tv-interviews med vore herboende salafister, der ikke vægrer sig ved at blive underholdt økonomisk af demokratisk vedtaget lovgivning men slår syv kors for sig, når det kommer til at deltage i netop en valghandling, der kan genbekræfte den sekulære lovgivning, der sikrer også deres økonomiske underhold. Alt efter temperament kan man koge over indvendigt eller afskrive dem som kyniske nassere og så iøvrigt gå videre "til næste punkt på dagsordenen".

Der er jo så det "problem", som netop en af disse salafister meget rigtigt påpeger, at f.eks. Jehovas vidner heller ikke må stemme af religiøse årsager. Men modsat salafisterne er de jo borgere, der sørger for sig selv og på de fleste andre måder er som indfødte danskere er flest. "Problem" er de derfor ikke og jeg inddrager kun nødtvunget dem i denne problematik.

Ville man som jeg gerne se disse salafisters tilværelse gjort overhovedet så problematisk som muligt falder den tanke jo én ind: indfør stemmepligt, som de har i f.eks. Australien og vist andre sammenlignelige stater.

En stemmepligt ville - uden at jeg skal gøre mig synderligt klog herpå - så medføre, at man f.eks. måtte indrette stemmesedlen med en rubrik, der allerede i dag savnes, hvor man kan tilkendegive, hvorfor man ikke stemmer på et specifikt parti eller kandidat.

En pligt , der ikke efterleves, må jo nødvendigvis følges med en sanktion af en art. I så fald hvilken?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-15 20:31

Dét kan så undre MIG, at mennesker på kontant hjælp ikke er ret til samme = stemme ved valg..

Eller har jeg nu igen? bare læst forkert

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-15 20:38

Ved at stemme blankt, tilkendegiver du netop det du ønsker.
Vil har valgret og kan udover, at stemme blankt, også tilkendegive mishag til systemet ved ikke at stemme.
En lav valgdeltagelse viser politikerne, at folket ikke er med dem.

Så jeg syntes systemet er godt nok.

Dog syntes jeg det er forkasteligt, at fremmede render rundt i DK når de ikke kan fordrage os.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-15 20:40

Mig-selv ......................det var i gamle dage.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-06-15 20:42

Ret beset, så tror jeg da ikke vi skal være ked af at de ikke stemmer. De er - eller bliver efterhånden mange nok til at bruge deres demokratiske ret til at afskaffe demokratiet.

At "snakke" demokrati med en muslim, henhører vel under samme kategori som at drukne en ål. Med andre ord, det er umuligt.
Derfor kan jeg ikke forstå, at samfundet som helhed ikke stiller krav til disse mennesker. Et krav burde være nok: Integrer dig - eller forsvind. Vi/Danmark betaler gerne afrejsen.

Til sidst - og det spørgsmålet handler om
Det er vel en demokratisk ret at sige: Jeg ønsker ikke at stemme til valgene.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-15 20:54

Citat
Mig-selv ......................det var i gamle dage

Læste dét på Tekst TV i går, men der kune jo være ´sov og bliv stor´ støv i øjnene.

Citat
Alle danske statsborgere i Danmark, der har valgret (stemmeret) og er optaget på en valgliste, kan stemme til folketingsvalg og folkeafstemninger.

For at have valgret skal følgende krav være opfyldt:

man skal være fyldt 18 årman skal have dansk statsborgerskabman skal have fast bopæl i Danmark, Grønland eller på Færøerneman må ikke være under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne.

Beklager mit indlæg.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 06-06-15 20:57

Samfundet er i princippet bygget op omkring "ret" og "pligt", så

Citat
Til sidst - og det spørgsmålet handler om
Det er vel en demokratisk ret at sige: Jeg ønsker ikke at stemme til valgene.

selvfølgelig og for at gøre os selv en tjeneste OG besværliggøre tilværelsen for salafisterne ville det for mig være en kær pligt at skulle aflevere en stemmeseddel og gerne med begrundelse for at der er stemt blankt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-06-15 21:23

Citat
selvfølgelig og for at gøre os selv en tjeneste OG besværliggøre tilværelsen for salafisterne ville det for mig være en kær pligt at skulle aflevere en stemmeseddel og gerne med begrundelse for at der er stemt blankt.
Okay, så lad os bore lidt i det med "ret og pligt" Hvis salafisterne så siger, at de ikke vil stemme, fordi, det forbyder koranen dem.

Hvad skal vi som samfund så gøre ved det?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-06-15 21:27

Citat
Ret beset, så tror jeg da ikke vi skal være ked af at de ikke stemmer.

Jeg tror endda,vi skal være meget glade for,de ikke stemmer. Og at Nationalpartiet,ikke er opstillingsberettiget.

Det risler mig koldt ned ad ryggen,ved tanken om at have sådanne individer siddende i Folketinget.
Desværre er det nok bare en spørgsmål om tid,inden de hager sig fast,også der.

M.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 06-06-15 21:41

Citat
Okay, så lad os bore lidt i det med "ret og pligt" Hvis salafisterne så siger, at de ikke vil stemme, fordi, det forbyder koranen dem.

Hvad skal vi som samfund så gøre ved det?

Vi kan selvfølgelig ikke tvinge dem hen til stemmeurnen, men vi kan sanktionere med en bøde, som man gør i Australien (hæng mig ikke op på de nærmere detaljer) for dog at tydeliggøre, at dette sekulære samfund er således indrettet.

Det forekommer defaitistisk at "glæde" sig over, at disse individer ikke vil/må stemme - det er nu og ikke, når/hvis de bliver mange nok i ikke så fjern en fremtid, at vi skal huske de selvbebrejdelser, vi gør os over 70´ernes og 80´ernes politik på det område, der i dag manifesterer sig i netop individer, der giver mig anledning til dette gylp.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-06-15 23:13

Citat
Det forekommer defaitistisk at "glæde" sig over, at disse individer ikke vil/må stemme
Jamen det ved jeg nu ikke om det er. Mit håb er, at Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne får øjnene op for, hvad det er for en slags kultur der -ikke alene ødelægger Danmark som nation, men hele Europa - og reagerer på det. Sverige har pt åndenød og ligger på det sidste.

Danmark burde, efter min bedste overbevisning, sige stop for flere flygtninge og indvandrede, dog bortset fra dem vi har brug for - altså læger, ingeniører, osv. Alle andre stopper vi for. Det burde kunne lade sig gøre! Danmark er vel for faen en selvstændig nation.......lidt endnu ihvertfald. Øffer FN og hvad ellers gutmench-organisationerne hedder og kalder sig over vores beslutning, er det deres problem - ikke vores.

Australien har om nogen fundet ud ad det. Schweiz også, det til trods, at ca. 5% af Schweiz består af muslimer. Generelt set er der ingen panik med dem, fordi de ved, de bliver smidt ud af landet ved grove kriminelle handlinger - og ligeledes har de heller ingen retskrav på socialhjælp.
Hvis de endelig skal ha' offentligydelse, er tariffen lavere end den danske SU. Til sidst og ikke mindst, hvis der i Moskeen prædikes død og helvede over de vantro, skal Imamen hurtigt muligt finde et andet land at være i. Schweiz gider ikke at høre på idioterne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-15 23:19

Citat
Dét kan så undre MIG, at mennesker på kontant hjælp ikke er ret til samme = stemme ved valg..

De må gerne stemme, men grundloven indeholder at Folketinget KAN vedtage at udelukke denne gruppe uden at det kræver en folkeafstemning.
Folkestemningen er dog imod udelukkelse da 70% er klar over at alt for mange uforskyldt er på kontanthjælp, f.eks. jeg der er gammel og syg men som kommunen blot sylter.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 06-06-15 23:42

Citat
Indsæt Mit håb er, at Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne får øjnene op for, hvad det er for en slags kultur der -ikke alene ødelægger Danmark som nation, men hele Europa - og reagerer på det

På alle andre områder end netop dette er mit håb til liste B lig nul.

Den ringe interesse, dette synes at vække, er symptomatisk og grunder sig vel i det trods alt ringe antal rabiate islamister - og det er vel egentlig det virkeligt skræmmende, altså ikke deres ringe antal, men deres dagsordensættende magt og det omgivende samfunds indifferens.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-15 08:30

I 'gamle dage' var det et privilegium at stemme. Idag er det en ret, såfremt man opfylder visse betingelser:

http://valg.oim.dk/vaelgere/hvem-kan-stemme-og-stille-op-til-valg-i-danmark.aspx

Du vil indføre 'pligt' i stedt lgs.

Tænk over konsekvensen af et sådant 'pligtsamfund' !

I dag er det en 'ret' at man kan modtage kontanthjælp, såfremt visse betingelser er opfyldt:

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Kontanthjaelp.aspx

Vil du virkelig pålægge folk som Salafisterne PLIGT til at modtage kontanthjælp?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 07-06-15 08:38

Nu er der i forvejen mange rettigheder som f.eks. kontanthjælp der også kræver at man påtager sig visse pligter for at erhverve denne ret: Aktivering (nyttindsats), dokumenteret relevant jobsøgning mm.

Måske var det ikke så tåbelig en idé at tilføje endnu en pligt i den forbindelse. Nemlig at man har stemmepligt, hvis man vil modtage kontanthjælp. Dét skal nok lokke mange muslimer til stemmeboxen ..og salafisternes 'oprør' vil med garanti forstumme

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-15 15:27

I et demokrati må den enkelte jo selv bestemme, inden for lovens rammer,
så der er ikke mulighed for at tildele nogen stemmepligt, heller ikke muslimer.

Og man må gerne udtale sig kritisk om vor grundlov,
men man skal selvfølgelig overholde den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-15 21:58

svendgiversen -> Og hvem er det så lige der definerer pligt? ..og kan tildele befolkningen samme?

..var det Mette Frederiksen's:

RET & PLIGT ifbm. kontanthjælpsreformen og indførelse af nyttejob?

..eller var det i Biblen?

..eller var det en demokratisk vedtaget beslutning?

Slå lige ordet; 'pligt' op ,-)

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 08-06-15 15:42

Tak for svaret molokyle.